Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Feilmeldinger

Startet av Dulle76, mandag 23. mai 2016, klokken 13:06

« forrige - neste »

Dulle76

Har nå hatt bilen min i litt over en uke, og er supernøgd.... Men..

Fra huset mitt og opp til veien er det en ganske bratt vei, som er laget av leire, jord, sand, grus osv, og som blir rimelig bløt/humpete når det regner... I tillegg er det en ganske krapp sving fra den bratte bakken, opp mot den videre veien mot utkjørselen... I denne overgangen/svingen STOPPER bilen når det er littegranne bløtt, det virker som den ikke klarer å dra på noen av hjulene i det hele tatt... Så at det kom en feilmelding i dashbordet i dag når jeg skulle på jobb, men fikk ikke med meg hva feilmeldingen sa helt, bare at man skulle holde inne begge pedalene???

Jeg må drive og rygge og ordne for å klare å få fart nok for å komme meg over denne lille humpete svingen/overgangen fra bratt til litt flatere... Min gamle gode Rav4 har ALDRI hatt problemer med å komme opp samme bakken/sving...
Hvorfor klarer ikke Teslaen dette??
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

SunSeeker

Hei.
Om du fikk varsel, er du sikker på at du SKULLE trykke ned begge pedaler?
Spør fordi, OM du har press/foten borti begge pedaler samtidig, vil du få varsel: Both pedals pressed, og den kutter pådrag. Kan det være feilen?
Om det ikke er tilfelle, ville jeg forsøkt å aktivere "SlipStart" før du starter opp bakken. Tror bilen må stå stille for å aktivere det, men verdt et forsøk iallefall. Uten å ha sett bakken den, burde det egentlig ikke være en vanskelig sak for en 85D....

Dulle76

Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 29. mars 2016, klokken 11:32
Hei.
Om du fikk varsel, er du sikker på at du SKULLE trykke ned begge pedaler?
Spør fordi, OM du har press/foten borti begge pedaler samtidig, vil du få varsel: Both pedals pressed, og den kutter pådrag. Kan det være feilen?
Vet at jeg IKKE var borti begge pedalene når jeg kjører opp bakken, kan være jeg var borti begge akkurat når bilen stopper opp... Merker det også ved tørr vei, at bilen "stopper" litt akkurat ved den overgangen, virker som venstre forhjul ikke tar når det går nedi en dump, mens høyre forhjul "står støtt"... og dermed stopper bilen opp.... Den stopper altså bare opp når underlaget er veldig mykt/bløtt, men jeg merker at bilen er litt "misfornøyd" også når det er tørt/hardt underlag...
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

Muffinman

Slip start kan aktiveres mens man kjører, men farten må være lav. Ville prøvd det.

Dulle76

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 12:38
Slip start kan aktiveres mens man kjører, men farten må være lav. Ville prøvd det.

Will give it a shot i dag... Det går uansett ikke an å kjøre fort i nevnte bakke/sving... :) Thanx! :)
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

Dulle76

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 12:38
Slip start kan aktiveres mens man kjører, men farten må være lav. Ville prøvd det.

Fungerte....bedre...men merker fortsatt at det "slipper" litt i venstre forhjul når hjulet er "nedi" dumpen... Slapp i hvert fall å måtte rygge og ordne for å komme meg opp.. :)
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

amund

Nå har jeg ikke D, bare min egen med bakhjulstrekk... men der fungerer traction control sånn at hvis den mister grepet på et hjul, så kuttes power. Så må du holde gassen, gi den et halvt sekund, så bremser bremsene det hjulet som spinner og du får drag på motsatt side. Har du prøvd å 'plage' den litt når den kutter? Jeg tror nemlig dette er normalt, hvis hjulet ditt går i lufta eller mister grepet så vil bilen først kutte power, hvis du fortsetter å holde gass vil den begynne å bremse det hjulet som spinner. Prøv!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Sitat fra: amund på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:19
Jeg tror nemlig dette er normalt, hvis hjulet ditt går i lufta eller mister grepet så vil bilen først kutte power
Verdt å prøve, men poenget med slip start er nettopp at det skal tillates noe hjulspinn uten at kraften nedreguleres. Det er det nærmeste du kommer å slå av antispinn på awd-bilene. Jeg ble forresten ikke helt imponert over egenskapene til awd-systemet i vinter. Det fungerer veldig bra når bilen er i bevegelse, men tradisjonelle firehjulstrekksystemer med mulighet for sperre fungerer bedre ved igangsetting i krevende bakker. Jeg opplevde at et hjul på hver aksling spant løs et kort øyeblikk, så kom jeg ikke lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA