Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skikk og bruk på elbilforum.no

Startet av Ando, torsdag 09. september 2010, klokken 14:02

« forrige - neste »

Ando

Hei, jeg er fersk elbilkjører og allerede flittig bruker av forumet som jeg synes er meget bra.

Har forsøkt å lete etter emner som kan svare på mitt spørsmål, men ikke funnet noen så da prøver jeg meg her:

Har lest i instruksjonsboken at bilen er HELT stille, men min bil lager altså en slags during når tenningen er på. Høres for meg ut som en trafo eller noe slikt. Det kan være at dette er helt normalt, men ville allikevel høre med andre brukere om dette.

På forhånd takk for svar.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

elektrolux

Kan være vakumpumpen til bremseforsterkeren.

Hør etter om pumpen pauser etter 45 sekunder.

Se her for mer info: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=509.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ando

Takk for raskt svar.

Nei, lyden forsvinner ikke i det hele tatt. Den starter samtidig med tenningen og stopper med en gang jeg skrur av tenningen. Uansett hvor lenge jeg kjører.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

elektrolux

#3
Da kan det være kjøleviften til motoren. Den går hele tiden, og kan ha et dårlig lager.

Bilens motor er luftavkjølt, og viften til denne ser du øverst i motorrommet på førersiden. Du kan trekke ut kontakten på baksiden og høre om duren forsvinner, eller trekke ut kontakten til temperatursensoren på motoren, og høre om viften går hurtig. Obs. sistnevnte kan medføre feilkode som må slettes med diagnoseapperat.

Ellers er det vannpumpen som sitter på føreresiden av radiatoren. Disse kan bli ganske så høylytte like før de ryker helt. Har du motorstyring med lavere serie enn 3000 må denne pumpen byttes før den ryker.

Ellers anbefales at du tar en tur innom Elbilwikiet som der ligger link til øverst på forumsiden. Mye bra info der for både nye og gamle elbileiere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Kan det være webastoen? Hos meg lager den iallefall bra med lyd, men jeg har den stort sett avslått nå på sommeren.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ando

Takk for tips. Skal sjekke nevnte forslag.

Tror ikke det er webastoen, har brukt den et par ganger uten at den har gjort noen forskjell på lyden.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Boogie

Det kan fremdeles være vakuumpumpen. Dersom det er lekkasje i vakuumslangen eller membranen har hull, eller sensoren er røket vil denne gå hele tiden.
Men vanligvis vil den ta en kort pause på noen sekunder før den starter igjen selv med disse feilene.

Vakuumpumpen er montert på selve motoren på passasjersiden av bilen (rett ved akslingen).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Baltor

Har du lyttet til andre PSA elbiler? De er nemlig ikke lydløse, vannpumpa lager endel lyd. (og vakumpumpa innimellom).
Men denne lyden klarer du ikke å høre når du kjører, derfor kalles de "lydløse". I fart er det bare hjulstøy som teller.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ando

Tok en svipptur innom Enviro på Nesbru og de konstaterte med en gang at det er vakumpumpa som lager lyden.

Men, den har aldri tatt pauser så lenge jeg har kjørt bilen (2 mnd).
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ando

Har fått bekreftet fra Enviro i Lier at dette er en garantisak så da slipper jeg (heldigvis) å gjøre noe med det selv.

Siden jeg er newbie fyrer jeg like greit i gang med en ny sak jeg lurer på:

hver gang jeg skrur av tenninga høres det (og kjennes) et lite dunk fra motorrommet. Spørsmålet blir da som på det forrige: er dette normalt? ???
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Elmo

Sitat fra: Ando på onsdag 11. august 2010, klokken 15:04
hver gang jeg skrur av tenninga høres det (og kjennes) et lite dunk fra motorrommet. Spørsmålet blir da som på det forrige: er dette normalt? ???
Vanligvis starter man en ny "tråd" for nytt spørsmål,  men OK.

Regner med du mener lyden av hovedreleet som slår inn når du vrir om nøkkelen helt til der du starter en bensinbil (?).    JA - det er normalt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ando

Hehe.. ja, kan egentlig forumreglene, men syntes at spørsmålet nesten passet i samme tråd.

Litt usikker på om vi beskriver samme lyd. Det er altså ikke lyden av releet som slår inn når jeg skrur tenningen , men en dunkelyd som kommer når jeg skrur av tenningen.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Elmo

Tråder har en tendens til å spore av, men til hjelp for andre er det en fordel om spørsmål fremkommer i headingen ;)

Ingen av mine biler har noen spesiell lyd når jeg slår av tenningen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Tror ikke det kan være noe annet enn releet som kobler ut når tenningen slås av.
Vanligvis tenker vi ikke på det, men det er jo en "dunkelyd".
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA