Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Wallbox" med kwh måler

Startet av epsilone6, søndag 22. mai 2016, klokken 18:14

« forrige - neste »

epsilone6

Dette er noe som virkelig setter i gang OCDen min og har før opplevd hvor lite interesserte forhandlere er i å fikse knirkelyder det er vanskelig å komme til. Har aldri eid en BMW og da jeg går i tanker om å kjøpe en ny i3, så lurte jeg på om noen av dere har erfaring med knirk over tid, eventuelt om forhandler var hjelpsom med antiknirktiltak? Leste om, og hørte på, interiørknirk på Tesla-forumet her samt understellsknirk på e-golf, sånt vil jeg virkelig være foruten. Spesielt i en elbil. Fikk et veldig godt kvalitetsinntrykk under prøvekjøringen, men spent på om dere har funnet noen lyter med tid og stunder?  :D

Ingeniøren

Min er lydløs, men bare et halvt år... En av fordelen med carbon karosseri.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Min er 2014-modell, har ikke hørt noe knirking enda.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Meldola

Ikke ett eneste pip fra min, men bare kjørt 5k siden januar.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Klykken

#4
Lider selv av OCD, og har et par irritasjonspunkter.
Min knirker i motorrom ved hardt pådrag og full regenerering, spesielt når den er kald. Ellers er vindsus mellom dørene en case, som merkes spesielt i sving når karosseri krenges. Og det merkes på huden på vinteren.
Hanskeromlokket skrangler også på dårlige veier.

Har nevnt alt hos forhandler, og ingenting av dette ble utbedret på forrige garantisak.

Min er en 2014modell med 35000km på telleren.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Er selv også svært sensitiv til lyder som ikke skal være der, men må si at i3'en (Mars 2014 - 43.500 km) har vært en svært positiv overraskelse. Når det gjelder lyder så er det eneste jeg vært borti, det at jeg må flytte på solbrillene som jeg bruker å ha liggende under storskjermen i midten (de kan begynne å vibrere mot underlaget) ;)  Vindsus kan oppstå, ja - men da blåser det ganske kraftig sidevind, og jeg tviler på om andre rammeløse bilvinduer (uten over-ramme) er stort stillere - med radio eller musikk på anlegget så legger man ihvertfall ikke merke til det. Hvis det trekker fra vinduene, som Klykken påpeker, så skal listverk byttes og/eller vinduets endestopp etterjusteres iht. vanlig garanti/reklamasjon - det ville ihvertfall Sulland Trondheim ha gjort, men jeg misstenker Klykken for å "bare" kontakte de "innpå Verdaln"  :D Jeg kan vel også få både hanskerom og andre ting til å gi lyd ifra seg, men da snakker vi ikke om det jeg kaller "kjørbare veier" - på normal asfaltvei er det så stille som dekkene tillater (sommerdekkene bråker en del mer enn vinterdekkene)...

Klykken

Det hørtes kanskje ut som et "syteinnlegg" fra meg, men det er det absolutt ikke ment som.
Er bare småirritabelt det jeg nevner, og du har helt rett, de "innpå Verdaln" er de jeg har bilen hos for service, da bilen ikke går lengre på ei lading.
Er 93% fornøyd med bilen, og 36% fornøyd med servicen fra "de på Verdal". :p

Sulland har vært upåklagelig de få gangene jeg har pratet med de.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

epsilone6

Takker for tilbakemeldinger, betryggende å høre! Jeg holder forsåvidt til i den asfalterte delen av Trøndelag, så det blir Sulland som jeg eventuelt forholder meg til   ;D

esselt

Holder også til i Trøndelag og forholder meg til Sulland som har vært upåklagelig når det gjelder min tutring om smålyder som har oppstått.

Har på mine 2 år (Mars 2014) og 45000km hatt risting i et interiørpanel ved høytaler i A-stolpen på pasasjerside, knirking i motorfester p.g.a motorbolter, gnissing i lister, hard kakkelyd i oppheng/dempere foran ved skarpe humper og knirk i førerstol.

Det skal legges til at jeg kan være over snittet anal på dette med lyder i bil, og derfor har vært tidlig med å si ifra.

Interiørpanelet ble ordnet et par dager etter jeg sa ifra, det kom en aksjon på motorbolter så jeg måtte vente på denne logisk nok, men var en av de første bilene inn for å skifte bolter og fester. Framdempere ble skiftet hos meg da lyden var mye sterkere enn den burde (det er visstnok et kjent "problem" at den har en skarp lyd hvis du kjører på litt skarpe dumper).

Gnissing i lister kommer av vaskemidler med silikon, og er et kjent problem på samtlige BMW og de fleste andre nyere biler, her er det bare å være litt obs på vaskemidlene som brukes. Denne gnissingen er noe som kommer i spesielle forhold som har gjort det omtrent umulig for de på Sulland å gjenskape og derfor har de vært litt hjelpesløse med dette, noe de ikke akkurat kan klandres for, og gnissingen har forsvunnet så er ikke et problem.

Knirk i førerstol var på grunn av lite smurning, den ble smurt opp og det har ikke vært et problem siden.

Det kan kanskje høres mye ut, men husk at dette var en tidlig bil som har kjørt en del med en over snittet anal person. Må berømme Sulland for håndteringen av alt så langt, er ikke redd for å anskaffe flere biler fra de. Har prøvekjørt noen 2015 og 2016 modeller og disse virker hakket bedre sammenskrudd, men kan også si at jeg hører MYE mindre i min "slarkete" 2014 i3 enn i en 2016 320d GT, så det er ikke mye jeg har å sutre over.

Sum 97% fornøyd. (Høyeste av alle mine biler så langt - med god margin)
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Nolle

Har en pågående ulyd i gummiforingene ved fjærbeinstårnene, ved rattutslag. Gummiforingene får spenn, når jeg vrir på rattet, og glipper litt etter litt - noe som gir en gnissende gummilyd inni bilen. Har bestillt time for service for å få kyndige folk til å se på det, men jeg har funnet noen andre på nett som har hatt samme problem, og det ble utbedret ved "oppsmøring". Litt merkelig fenomen, som jeg aldri kan huske å ha hatt med noen annen bil tidligere - men jeg har forstått det slik, at det ikke er noe spesiellt i3 fenomen.

Truls Martin

Opplever i3 som en godt sammenskrudd bil uten for mye å henge seg opp i, og jeg er gal når det kommer til lyder.

Synes dog det er litt for mye lyd fra forstilling på dårlige veier (ble mye bedre etter å ha byttet rattstamme), også har vi en slags raslelyd fra b stolpen på slitt asfalt.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

SWBS

Det eneste jeg har lagt merke til er at det kommer noen ulyder fra takluken når det er fra -15 blå og ned(eller opp?...kaldere enn -15), men det er det eneste. Det skal også sies at jeg så og si lytter etter ulyder.
Bilen virker godt skrudd sammen :D

epsilone6

Sitat fra: SWBS på fredag 01. april 2016, klokken 22:24
Det eneste jeg har lagt merke til er at det kommer noen ulyder fra takluken når det er fra -15 blå og ned(eller opp?...kaldere enn -15), men det er det eneste. Det skal også sies at jeg så og si lytter etter ulyder.
Bilen virker godt skrudd sammen :D

hvilken årsmodell er din?  :)

havardolini

Jeg har også en ting jeg ikke helt klarer å slutte å tenke på.
Hvordan høres bilene deres ut når dere kjører over ujevnheter i veien som f.eks. vaskebrett? Hos meg hører jeg en type "rakle-lyd" som kan minne om at noe er løst i forstillingen, det kan selvsagt godt hende at det er jeg som er oversensitiv :)
Denne lyden har vært der fra dag 1, og har ikke endret seg noe.

Den virker veldig tight og fin over fartsdumper, så denne raklinga er kanskje bare som et resultat av at bilen har et litt stivt oppsett på dempinga?
Jeg har hatt den siden agust 2016 og har kjørt drøyt 8000 km. Det er jo litt tiltak å ta turen innom Sulland for å få de til å se på det, får se om jeg gidder :)

esselt

Sitat fra: havardolini på lørdag 02. april 2016, klokken 14:37
...Hos meg hører jeg en type "rakle-lyd" som kan minne om at noe er løst i forstillingen, det kan selvsagt godt hende at det er jeg som er oversensitiv :)
Denne lyden har vært der fra dag 1, og har ikke endret seg noe.
...

Dette høres ut som det samme jeg, og flere andre, har med sine i3. Fikk forklart at det var noe de ikke hadde en løsning på og var noe konstruksjonsmessig. Det skal ikke være noe høyere slitasje, bare lett irritasjonsmoment. MEN, denne lyden skal være lik, og ikke bli verre over tid. Hos meg ble denne lyden verre over tid og jeg fikk som sagt byttet dempere og noe annet i forstillingen.

Vil likevel anbefale å kjøre innom for å si ifra om denne lyden, jo flere som bemerker dette des større sjans for at BMW tar det opp og faktisk gjør noe med det. Annet tips er også å finne et sted i nærheten av Sulland du kan framprovosere denne lyden slik at en tekniker raskt kan finne denne ved prøvekjøring.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA