Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smell/skudd

Startet av kuben, søndag 22. mai 2016, klokken 15:51

« forrige - neste »

kuben

Nå har vi tatt avgjørelsen i familien at vi dropper tidligere planer om og kjøpe en eldre brukt elbil og går isteden for en "Ny" bil.

Begynner og haste med anskaffelse av bil nr 2 så derfor har vi nå funnet denne bilen på finn:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72789982

Dette ser ut til og være en ny bil med samme pris som bilene starter på Citroen, men her virker det som det er navigasjon, sommer og vinterhjul inkludert i prisen (vet ikke om dette er inkludert hos citroen forhandler?)

Noen som kan tipse meg om hva jeg skal se etter her og er det noe som mangler?
Dette vil bli vår første elbil som familien eier så har ikke så mye peiling.

Er det forskjell på ladekabler til disse bilen etter hvilken ampere man har i stick kontakten?

Bra kjøp eller ikke?
Noen som har erfaring av BuddyElectric?

40 km til og fra jobb, 1-5 km trening/butikk/barnehage.
16 amp lading hjemme og på jobb.

På forhånd takk.
 
Nissan Leaf Accenta 2015

TB

Bilene frå BuddyElectric er brukt importert. Dvs bilene er litt brukt, men kan ha stått lenge på lager.

Det du taper er garanti. Typisk 3 år garanti frå produsenten mot 5 år for bil kjøpt via forhandler. Du vil ha 5 år reklamasjon mot Buddy.

Dvs mindre kostnader, men litt svakere garanti.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kuben

Takk for svar TB, skjønner, det er ikke aktuelt for oss, må ha full garanti.

Blir en tur inom Bøhm auto imorgen og spørre litt, ser dem har en brukt 2014 til salg som ev kan vare av intresse.

Er du førnøyd med bilen din?:)

Sitat fra: TB på mandag 28. mars 2016, klokken 14:03
Bilene frå BuddyElectric er brukt importert. Dvs bilene er litt brukt, men kan ha stått lenge på lager.

Det du taper er garanti. Typisk 3 år garanti frå produsenten mot 5 år for bil kjøpt via forhandler. Du vil ha 5 år reklamasjon mot Buddy.

Dvs mindre kostnader, men litt svakere garanti.
Nissan Leaf Accenta 2015

tomrh

Ang. batterikvalitet så kan det faktisk være en fordel om en brukt elbil er kjørt normalt mye. En brukt elbil med kort km-stand har stått lenge parkert. Det er da kritisk om batteriet har vært lagret med 40% oppladet som er det optimale. Har den stått 100% oppladet er batteriet redusert. En 2014-mod bør være kjørt 20-30.000 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: TB på mandag 28. mars 2016, klokken 14:03
Bilene frå BuddyElectric er brukt importert. Dvs bilene er litt brukt, men kan ha stått lenge på lager.

Det du taper er garanti. Typisk 3 år garanti frå produsenten mot 5 år for bil kjøpt via forhandler. Du vil ha 5 år reklamasjon mot Buddy.

Dvs mindre kostnader, men litt svakere garanti.
Dette gjelder ikke alle biler Buddy selger, noen kommer direkte fra BOS, er helt nye med full norsk garanti.
Kontakt Buddy direkte så får du vite status på bilen du er interessert i.

Elmo

#5
Stenshagen på Skøyen / Vækerø selger jo helt nye biler til samme prisen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mr.Zero

Sitat fra: Elmo på mandag 28. mars 2016, klokken 20:16
Stenshagen på Skøyen / Vækerø sleger jo helt nye bilen til samme prisen.

Er vel BOS som har Peugeot ion utstilt der til 149.000,-. Så tilkommer vel vinterhjul, klargjøring etc.. Buddy annonserer den aktuelle zero'n med 96 mnd garanti. Det er sprekt! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: kuben på mandag 28. mars 2016, klokken 13:41
Nå har vi tatt avgjørelsen i familien at vi dropper tidligere planer om og kjøpe en eldre brukt elbil og går isteden for en "Ny" bil.

Begynner og haste med anskaffelse av bil nr 2 så derfor har vi nå funnet denne bilen på finn:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72789982

Dette ser ut til og være en ny bil med samme pris som bilene starter på Citroen, men her virker det som det er navigasjon, sommer og vinterhjul inkludert i prisen (vet ikke om dette er inkludert hos citroen forhandler?)

Noen som kan tipse meg om hva jeg skal se etter her og er det noe som mangler?
Dette vil bli vår første elbil som familien eier så har ikke så mye peiling.

Er det forskjell på ladekabler til disse bilen etter hvilken ampere man har i stick kontakten?

Bra kjøp eller ikke?
Noen som har erfaring av BuddyElectric?

40 km til og fra jobb, 1-5 km trening/butikk/barnehage.
16 amp lading hjemme og på jobb.

På forhånd takk.


Gå inn på trillingforumet og les deg opp. Masse å lære! Har selv kjørt min i 3,5 år og 60.000km. Genial bil til sitt / mitt bruk! Sørg for å få den understellsbehandlet da den kjapt blir brun under (hjulopphenget). Ellers nær gratis i bruk samt så lettkjørt at alt annet blir nær pyton å ratte rundt.. Bilens lader svelger unna ca 14A. Tipper du får med en kabel som gir 8/14A. Les litt om magnettrikset, så lader den på 14.  ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pudderjagar

Veldig mange som kjøper elbil for første gang trur dei skal ha den som bil nr 2. Men da viser seg at når dei vært vant med bilen så blir den bil nr 1. Du brukar den til alt den er god for og så vært dieseldyret bil nr 2 til langturane eller når du skal ha med deg mykje rask på tur.

Ikkje gå i fella og kjøp ein kortrekkeviddebil som ION er hvis du har mulighet til å bruke bilen på anna kjøring etter jobb. Barn på diverse aktiviteter, handling, besøk hjå kjente. Kjøpe du ein bil som har godt over 200 km NEDC rekkevidde så kan du bruke den på kvelden og. Kanskje da kunne vore ein ide med ein bil med rask hjemmelading også. Då kan du lade bilen mens du spiser middag og lager gjer deg klar til kveldens kjøretur og slepp hurtiglading når du er komen halveis.

Eg har valgt ein slek bil med 240 km rekkevidde og hurtig hjemmelading, og 99% av kjøringa mi er med elbil. Husk at du sparer ca 1 kr pr km med elbil kontra bensinbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kuben

Tusen takk for alle svar :)

Blir en runde imorgen for og snakke med litt folk og se på litt biler (pappa perm)
Nissan Leaf Accenta 2015

tomrh

Vet ikke hvor stor familien din er, men vi gikk i "fella" som pudderjagar beskriver. Skulle bare ha en nr.2 bil, fire seter var greit fordi den andre hadde jo 7 (vi er 5 i familien). Ble en i-MiEV. Angret etterhvert, elbilen ble alltid foretrukket, men det ble endel turer med hele familien på bursdagsbesøk, Pirbadet i Trondheim etc der vi måtte kjøre eksosbilen pga et sete for lite. Da eksosbilens girkasse røk i forfjor fant vi ut at det ble enda mer praktisk med TO elbiler hvorav en femseter. :) Tesla ble dessverre for dyr og litt upraktisk pga manglende hengerfeste, og en ny eksosbil var uaktuelt (en gang elbil, alltid elbil ;) ), så vi endte opp med en Leaf + å fikse en girkasse for den gamle bilen som nå er en dedikert  langturbil parkert 95% av tiden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Noen som kan si helt konkret hvilke rettigheter man taper ved å kun ha Forbrukerkjøpsloven i ryggen kontra garanti i dette tilfellet?

Vi har en Miev, hatt i to år, og er nr.2 bil samt fruen bruker til/fra jobb. For oss holder dette helt perfekt og enda ikke angret på at vi ikke kjøpte en bil til 100' mer som kunne gi oss noen flere kilometer. Hva som er riktig for den enkelte vil variere, men klart bilen har sine begrensinger mht rekkevidde.

Fossilbilen blir byttet ut med en ladbar hybrid etterhvert for en million til en Tesla ser jeg på som "bortkastet" bruk av penger på bil.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tutti

#12
Ser du også på biler utenom trillingene så vær obs på at franskmenn (renault) lager elbiler uten hurtiglading, app, DAB og kun for TN-nett.

Siden elbiler er så billige i drift og blir ofte nr. 1 biler i mange husholdninger, bør man også vurdere større batteri, raskere hjemmelading og varmepumpe for mer komfor.

F.eks. slike til 230 000: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72794728

kuben

Nå er vi hjemme etter en dag på biljakt.

Vi så på ny citroen c-zero og leaf, blev helt solgt på leafen.

Fikk tilbud om en leaf tekna 2015 Europa bil til 199 inkl vinterdekk og omreg.

Fikk tilbud på citroen på ny bil til 186 inkl vinterdekk.

Hvordan hade dere gjort? Vi ønsker nok leaf isteden men hvilken er best, nesten nu med masse garanti eller en som allerede tapt en del verdi og kanskje stabelisert seg litt?
Nissan Leaf Accenta 2015

Supermann


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA