Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Shuko -lading over tid

Startet av Muffinman, søndag 22. mai 2016, klokken 15:03

« forrige - neste »

Birger

Det ser ut til at mange nyere biler er for dårlige i materialene i forhold til norske forhold: http://www.dinside.no/936194/nye-biler-ruster-som-aldri-for
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Muffinman

Det er ikke uvanlig, nei. Fjærer som knekker på forholdsvis nye biler er for eksempel veldig vanlig. Da skjer det ofte i nedre skåla hvor skitt og salt samler seg.

TeslaSvein63

Man må tenke litt lengre en bare salt når det gjelder salting av veiene. Saltet inneholder klorcalsium og det dannes syre som tærer på bilene. Vinterpakke  for nordiske vinterforhold, burde innebære forsgling av komponenter på bilen som er utsatt for denne dritten , som de absolutt skal ha på veiene hele tiden. Saltbruken er alt for overdrevet.

Lynet

Hvis man napper av plastdekslene i frunk kommer man lett til de øvre bærebruene. Litt lett rengjøring og et døgns tørking for deretter å spraye på noe rustbeskyttelse av en eller annen type er å anbefale. Viktig å spraye hulrommet inne i bærearmen også.
Biltema har en: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsemasse-for-hulrom-2000017145/
Men om den er bra vet ikke jeg.... Men det finnes mye lignende på markedet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#34
Har tatt for meg begge bilene her, og brukte trykkluft i tillegg til varme for å rengjøre/tørke. Problemet er at når det først er begynt å ruste får man ikke fjernet det løse som ligger utilgjengelig inne i armen, så det er nok best å ta det for seg når det er nytt. Jeg brukte sinkspray først, deretter tynn masse som fikk herde før jeg la på en masse som blir hardere og er mer bestandig mot steinsprut til slutt. Har en mistanke om at det ikke er en perfekt løsning, men det hjelper garantert. En periodisk behandling med en eller annen krypende olje beregnet til rustbeskyttelse er helt sikkert bedre. Gjorde forresten jobben både ovenfra og nedenfra. Kommer greit til på den måten. Bilde av eksponert arm ovenfra her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27422.msg467158.html#msg467158

Hodetelefoner

det kuleleddet er utslitt lenge lenge lenge før bærearmen er ihjel rustet. spør om dere ikke kan få den gamle armen når den byttes pga slark i leddet. så kan dere henge den under bilen ellernoe for å se hvor lang tid det tar før den ikke tåler det den er beregnet for..

Muffinman

#36
Sitat fra: KristofferH på onsdag 11. mai 2016, klokken 18:18
det kuleleddet er utslitt lenge lenge lenge før bærearmen er ihjel rustet.
Nope, på eldste bilen her er det så ille at det ville blitt mangellapp på EU-kontroll etter en vinter til. Kuleleddet er neppe noe å rope hurra for, men hva som ryker først kommer nok an på hvor gammel bilen er, hvor mye den kjøres og under hvilke forhold den kjøres. Men en smule bekymret for det kuleleddet, virker som det går frahverandre når det er ferdig uten at det er knirk eller ulyder i forkant. Skumle greier. Mulig det er lurt å legge inn et periodisk bytte. Ene bilen er for øvrig utenfor garanti her.

Hodetelefoner

kommer det lyder så er kulen slitt for veldig lenge siden :D hvordan vet du at du ville fått mangellapp? selvfølgelig vil en bil som står på en kai men kjøres 100km i året få litt mer rust skader. men normalt sett. den lille blekka har ikke en veldig stor jobb. skal bare guide. så vil tro de holder. selv om de kan se helt jævlige ut :P

Dag A.

Vi vurderte anti rust behandilng av bilen når den var ny, men fikk da beskjed fra 2 forskjellige på østlandet at det var bortkastet på Teslaen.
Det var noen få ståldeler på bilen, bl.a de nevnte bærearmene i hjulopphenget som var utsatt, og det ville være mere hensiktsmessig å bytte disse ved behov enn å få verksted til å behandle dem.

Tiden vil da vise om det var et godt råd å følge.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Stikkkontakt

Sitat fra: Lynet på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:52
Hvis man napper av plastdekslene i frunk kommer man lett til de øvre bærebruene. Litt lett rengjøring og et døgns tørking for deretter å spraye på noe rustbeskyttelse av en eller annen type er å anbefale.

Er dette noe som er normalt å gjøre selv? Er ikke dette Tesla sin jobb?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

gss

Det er din jobb å gjøre dette dersom du ønsker det bedre enn slik Tesla leverer det.

Stikkkontakt

Sitat fra: gss på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:10
Det er din jobb å gjøre dette dersom du ønsker det bedre enn slik Tesla leverer det.

Ja,det er vel det dersom de mener at null rustbeskyttelse er godt nok.
Tommel opp for Tesla  8)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Hodetelefoner

Akkurat samme rustbeskyttelse som Volvo og bmw... Med unntak av de utgavene som har aluminium..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA