Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Shuko -lading over tid

Startet av Muffinman, søndag 22. mai 2016, klokken 15:03

« forrige - neste »

Muffinman

Har lagt merke til at disse er blitt rustne på 2013-modellen, og tok en nærmere titt i dag. Her var absolutt hele overflaten dekket av rust, og noen steder var det begynnende gravrust. Dette ble ikke bemerket av Tesla i januar når de gjorde en såkalt "courtesy inspection", så da mener de sikkert at dette er helt greit på en to og et halvt år gammel bil. Nuvel, gjorde skikkelig rent og la et lag sinkspray først, og deretter et lag med svartmasse som blir relativ hard, og til slutt et lag med mer fleksibel guffe. Forhåpentligvis holder det en stund hvis jeg har klart å dekke alle flater - disse armene har flater som vender innover også (inni selve armen), som er tilgjengelig for fukt og salt. En vinter til, så ville jeg nok ha underkjent dem.

Sjekket, og det ligger ingen bulletiner på dette.

Skal gi den tre måneder gamle nybilen samme behandling også når sommerdekkene skal på om en stund. Men tok en titt inni der i dag, og minst halve overflaten av bærearmene har ikke lenger noen overflatebehandling og er helt dekket av rust. Og dette tok bare tre måneder! Det sies at Tesla forbedrer bilene kontinuerlig, men dette er tydeligvis ikke et punkt som er tatt tak i.

Tips: Få disse antirustbehandet snarest etter at du henter ut ny bil. Fra fabrikken er de tydeligvis påført noe som virker like godt som ingenting.

Havebigfun

Vi diskuterte dette for 2,5 år siden da de første bilene kom- mange stolte på Teslas utsagn om at det ikke er noe behov for rustbeskyttelse- jeg smurte mine inn med krypende fett (Mike Sanders- best i test i veteranbiltest).
Desverre solgte jeg bilen før jeg fikk se langtidsresultatet...

Problemet blir å behandle de områdene du ikke kommer til fordi det er da man må regne med den sterkeste korrosjonen ettersom fukt/saltlake holder seg best der. Beskyttelsen bør altså ha krypeevne på linje med vann slik at det kan danne en film.
Kan hende Tesla beregner at leddene i bærearmene er utskiftingsklare før korosjonen har tatt dem...

Dessuten er det en salig blanding av ulike metaller i hjulopphenget- det kommer til å komme galvanisk korrosjon..( tror jeg fortsatt).
Hadde vært fint om noen som eier en velbrukt bil uten ekstra beskyttelse fra høsten 13 kunne poste noen bilder. Nå kommer en god mulighet snart. Jeg har liggende bilder fra da bilen var ny slik at vi kan sammenligne.

Lynet

Det er dessverre omtrent ingen biler som har annet enn et tynt lag med lakk på ståldelene i hjulopphenget. Og med saltmengdene de pøser på vinterveiene i Norge ruster de opp. Når kommer første dødsulykke på grunn av rustskade?
Det samme gjelder bremserør.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#3
Jeg har aldri sett noe slik på noen av bilene jeg har hatt før, ihvertfall ikke såpass mye på så kort tid. I tillegg er godstykkelsen sparsom i dette tilfellet. Ser ut som styrken gis av strukturen og ikke i særlig stor grad godset. Det gjør det ekstra sårbart.

Tror forresten jeg fikk dekket bra på innsiden også. Brukte en 5kW industriovn i hjulbuen for å få opp temperaturen pluss trykkluft i alle mulige åpninger. Når jeg behandlet passet jeg på å spraye direkte inn i alle åpninger en etter en inntil det rant ut igjen. Da bør det ha vært tørt i utgangspunktet, og jeg tror nok spraytåka kanskje rakk helt inn. Håper jeg :)

EDIT: Resten av understellsdelene ser faktisk veldig bra ut. Litt saltkorrosjon på nedre/fremre bærearm, men et par drag med stålbørsta avslørte at det kun er i overflaten. Like fint under.

@roger

Sitat fra: Havebigfun på mandag 28. mars 2016, klokken 13:15
Vi diskuterte dette for 2,5 år siden da de første bilene kom- mange stolte på Teslas utsagn om at det ikke er noe behov for rustbeskyttelse- jeg smurte mine inn med krypende fett (Mike Sanders- best i test i veteranbiltest).
Desverre solgte jeg bilen før jeg fikk se langtidsresultatet...

Problemet blir å behandle de områdene du ikke kommer til fordi det er da man må regne med den sterkeste korrosjonen ettersom fukt/saltlake holder seg best der. Beskyttelsen bør altså ha krypeevne på linje med vann slik at det kan danne en film.
Kan hende Tesla beregner at leddene i bærearmene er utskiftingsklare før korosjonen har tatt dem...

Dessuten er det en salig blanding av ulike metaller i hjulopphenget- det kommer til å komme galvanisk korrosjon..( tror jeg fortsatt).
Hadde vært fint om noen som eier en velbrukt bil uten ekstra beskyttelse fra høsten 13 kunne poste noen bilder. Nå kommer en god mulighet snart. Jeg har liggende bilder fra da bilen var ny slik at vi kan sammenligne.
Her er link til bilder og bekymring for disse bærearmene som jeg beskrev for "lenge" siden.
Begge er byttet på garanti, helt uten diskusjon. Skulle bare mangle, men tommel opp for Tesla Trondheim - igjen ;D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12451.msg356443.html#msg356443
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

#5
Mine er MYE verre, og gikk som nevnt gjennom "courtesy inspection" for to måneder siden.  Det var også i Trondheim. Ille hvis det skal være slik at de bare bytter hvis kunden tilfeldigvis bytter hjul og snoker under skjermene selv, men stempler OK hvis ikke.

EDIT: Bærearmene på nybilen er omtrent slik som bildene. Den er som nevnt 4 måneder gammel (ikke tre som jeg skrev over), og gått ca. 15.000.

Hvordan ser de nye bærearmene ut nå?

Havebigfun

Jeg laget tom. en spørreundersøkelse i 13:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8020.msg93373.html#msg93373

Ellers er jeg enig med muffin- god rens- tørk og dernest beskyttelse- gjerne med sprøyteutstyr. Jeg kommer til å bruke Mike Sanders igjen. Det finns en mykere "skandinavisk" utgave som kryper som bare det når de varme sommerdagene kommer. ;)

Havebigfun

Litt OT i denne tråden- jeg har fått rustvannutsiving på kromdiffusoren bak- 1 år gammel bil- slik det var på de første bilene >:(
ser slik ut:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6794.msg179120.html#msg179120

mj

Sitat fra: Havebigfun på mandag 28. mars 2016, klokken 18:57
Litt OT i denne tråden- jeg har fått rustvannutsiving på kromdiffusoren bak- 1 år gammel bil- slik det var på de første bilene >:(
ser slik ut:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6794.msg179120.html#msg179120

Her er det kommet en fiks. Si i fra neste gang bilen er inne så bytter de til en plastklipps. De fjerner og rusten på diffuser.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på mandag 28. mars 2016, klokken 18:50
Jeg laget tom. en spørreundersøkelse i 13:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8020.msg93373.html#msg93373

Ellers er jeg enig med muffin- god rens- tørk og dernest beskyttelse- gjerne med sprøyteutstyr. Jeg kommer til å bruke Mike Sanders igjen. Det finns en mykere "skandinavisk" utgave som kryper som bare det når de varme sommerdagene kommer. ;)

Jeg gjør det stikk motsatte, nemlig ingenting. Det er ikke min jobb å ordne dette innenfor garantitiden. Om disse er laget av en dårlig legering kommer jeg til å reklamere på de rett før garantitiden utløper. Om de har byttet mange på garanti har de forhåpentligvis tatt fram en forbedret utgave innen den tid, slik som det skjedde med speilbrakettene. Om man beskytter de selv får man neppe byttet de på garanti og blir sittende igjen med gammel utgave. Så mitt tips er å ikke gjøre noe som helst og deretter reklamere så nær garantiutløp som mulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Rundet 100k, så garantien er nok ute. Tipper uansett det kommer bulletin på dette. Disse vil svikte før det er gått 5 år på enkelte biler om intet gjøres.

zoom

#11
Kjøpsloven gjelder vel om bilen har passert 100kkm?!

Muffinman

Man har fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, forutsatt at bilen er kjøpt som privatperson.

lunitiks

... og selv om den er kjøpt i næring (=kjøpsloven) er dette waaay under pari.

Skal sjekke min egen når vårrengjøringen/sommerdekkene tas. (Vi er ikke helt der oppe i nord ennå.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Brede

#14
Tok en grundig inspeksjon ved hjulskift i går (2013-bil, gått 40.000km):
Øvre bærearmer er som det skrives mest utsatt. Her har de noe overflaterust, men langt i fra alvorlig. Vil tro foringene ryker før armene på vår bil iallefall, men så har ikke vi de verste saltforholdene heller.
Resten av hjuloppheng ser overraskende bra ut, mye aluminium hjelper vel på.
Innerskjermene som jeg selv dømte til en rask død i 2013 er fortsatt fullstendig skadefrie og gode som nye. Så feil kan en ta..  ;D

Det kan forresten se ut til at øvre bærearmer er utrolig enkle å skifte selv dersom en kommer til boltene for indre fester fra toppen av frunken??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA