Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slik er min ønske EL-bil

Startet av Mazzbot, søndag 22. mai 2016, klokken 14:58

« forrige - neste »

KaiRK

Sitat fra: kodalse på søndag 17. april 2016, klokken 13:24
Tror jeg må finne noe sterkere enn claybar til rustpartiklene i lakken.
Etter 4 timer i går (pluss to runder tur retur butikk) ser førerdøra ren ut, men fortsatt full av rustflekker etter biggdekk.

JEG ENDTE OPP MED ET GLØDENDE HAT TIL PIGGDEKK I GÅR!

Herved en søknad til Trondheim Kommune om å gjeninnføre piggdekkforbudet - PRONTO!

Så får jeg bare fortsette med asfalt/tjærefjerner, lakkrens og claybar...

Korosol?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

fredsjo

Sitat fra: KaiRK på søndag 17. april 2016, klokken 23:13
Sitat fra: kodalse på søndag 17. april 2016, klokken 13:24
Tror jeg må finne noe sterkere enn claybar til rustpartiklene i lakken.
Etter 4 timer i går (pluss to runder tur retur butikk) ser førerdøra ren ut, men fortsatt full av rustflekker etter biggdekk.

JEG ENDTE OPP MED ET GLØDENDE HAT TIL PIGGDEKK I GÅR!

Herved en søknad til Trondheim Kommune om å gjeninnføre piggdekkforbudet - PRONTO!

Så får jeg bare fortsette med asfalt/tjærefjerner, lakkrens og claybar...

Korosol?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

kodalse

Jeg endte faktisk opp med et eldre konsentrert rustløsningsmiddel fra biltema.
Sprayet på og moppet av. Gullende rent etterpå.

Samme virkestoff, fosforsyre, er i disse produktene:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Kalk-fett-rustloser-2000020106/
Rustfjerner
Kuriosa: Fosforsyre binder seg til rust og danner den kjemiske forbindelsen FePO4 + 3H2O. Høres kjent ut?
Fjern litt vann og legg til en del Lithium så har vi benevnelsen på LiFePO4 batterier :)

Virkestoffet i Korrosol, Iron X og Sonax felgrens er Natriummerkaptoacetat.
Dette er en syre som i sin rene form er klassifisert som 100 ganger sterkere enn eddiksyre (Acetic acid),

Jula sitt er lenket under fordi det er lettest tilgjengelig for min del:
Felgrens

For ordens skyld inneholder Korrosol 15-25% oppløsning, Iron X 10-30% og produktet fra Jula 10-15%, altså noe mildere, men i bunn og grunn det samme produktet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Erl_end

Sitat fra: kodalse på onsdag 27. april 2016, klokken 12:01

Du brukte dette på lakken ikke sant for og fjerne rustpartikler og asfalt.?
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

leafnor

Samme virkestoff, fosforsyre, er i disse produktene:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Kalk-fett-rustloser-2000020106/
Rustfjerner
Kuriosa: Fosforsyre binder seg til rust og danner den kjemiske forbindelsen FePO4 + 3H2O. Høres kjent ut?
Fjern litt vann og legg til en del Lithium så har vi benevnelsen på LiFePO4 batterier :)

Virkestoffet i Korrosol, Iron X og Sonax felgrens er Natriummerkaptoacetat.
Dette er en syre som i sin rene form er klassifisert som 100 ganger sterkere enn eddiksyre (Acetic acid),

Jula sitt er lenket under fordi det er lettest tilgjengelig for min del:
Felgrens

For ordens skyld inneholder Korrosol 15-25% oppløsning, Iron X 10-30% og produktet fra Jula 10-15%, altså noe mildere, men i bunn og grunn det samme produktet.
Skal man vaske bort noe som kommer fra "under bakken" (Mineralsk), type jern, så er det surt (syre) som skal til. Skal man rengjøre for saker fra over bakken (Biologisk), da er det basisk.
Nederst på bilen blir det mer å bruke sure vaskemidler, mens oppe på bilen er det basisk som gjelder.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Sitat fra: Erl_end på onsdag 27. april 2016, klokken 15:35

Du brukte dette på lakken ikke sant for og fjerne rustpartikler og asfalt.?
Syren brukes på lakken for å fjerne rustpartiklene, også kalt flygerust fra piggdekk og bremser.
Helt ordinær asfaltfjerner som vist lenger opp ei tråden for asfalt og tjæreflekker.
Husk å vaske imellom, alltid skyll godt av.
Jeg har et prinsippielt forhold til å bruke rimelige produkter der det er mulig, slik som her - likevel endte jeg opp med å brenne av 2000 på Biltema før jeg var ferdig.
Mesteparten av det brukes nok ikke før senere ut på sesongen, noe holder i flere år.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kjbu

CLAY BAR KIT fra Biltema. Perfekt til å gjøre "sandpapirlakk" tilbake til silkeglatt som den var som ny.
Er en klump leire som du gnir over lakken, opptar alt av forurensninger. Både piggdekkstøv, asfaltrester osv.

Bør være en del av vårpussen, uten bruk av sterke kjemikalier.
Anbefales. "Har du prøvd en gang er du hekta"
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kodalse

Sitat fra: kjbu på torsdag 28. april 2016, klokken 08:41
CLAY BAR KIT fra Biltema. Perfekt til å gjøre "sandpapirlakk" tilbake til silkeglatt som den var som ny.
Er en klump leire som du gnir over lakken, opptar alt av forurensninger. Både piggdekkstøv, asfaltrester osv.

Bør være en del av vårpussen, uten bruk av sterke kjemikalier.
Anbefales. "Har du prøvd en gang er du hekta"
Det var det jeg brukte 4 timer på først. Lakken var såpass forurenset og flygerusten satt så hardt at kun syre hjalp. Når det var gjort kunne jeg brukt claybar kitet igjen, men da var lakken allerede ren og glatt.
Trondheim

Mazzbot

Etter 5 - 6 timer ble bilen grundig vasket og polert med padder for første gang , egentlig veldig fornøyd med resultatet ! Hadde visst mye merker på bilen ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA