Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slik er min ønske EL-bil

Startet av Mazzbot, søndag 22. mai 2016, klokken 14:58

« forrige - neste »

Mazzbot

Vinteren nærmer seg slutten og tiden er inne for skikkelig vask , polering osv . Eier min første bil og har sikkert vasket bilen 2 - 4 ganger i vinter med vanlig vask, bil sjampo og svamp. 

Hvordan vasker dere bilen etter vinteren ? Mange som polerer og tar på voks selv ? Har ingen erfaring med dette og ønsker å gjøre bilen shinet til vår og sommer . Bør man oppsøke proffe ? Evt pris .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Taffelman

Asfalt flekker og "rustprikker" fra piggdekkstøv må fjernes.

http://m.dinside.no/928088/slik-tar-du-vekk-de-sorte-prikkene-i-lakken

Ikke noe vanskelig å gjøre dette selv, men det selvfølgelig behagelig å sette det bort  ;)
X75D
TM3 LR AWD

nr1rayner

Ganske tydelig at du ikke skal polere da  ;)
Er ikke noe forskjellig å holde lakken på en Leaf i form, enn en hvilken som helst annen.

Kast svampen, kjøp en "wash-mitt". Finnes masse bra filmer på youtube om vasking, polering, wax osv osv fra helt basic til proff..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

For egen del vil jeg bruke produkter fra Biltema eller lignende som jeg alltid har gjort.
Det blir gullende rent og pent uten å betale overpris for produkter jeg ikke kan se forskjellen på.
Samtidig har jeg ikke vask og "detailing" som noen som helst hobby.

Vårpussen (samt høstpuss)
Felg: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Felgrengjoring-2000031743/

Karosseri:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Tjare--og-asfaltfjerner-2000035524/

Om nødvendig (har aldri brukt det):
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Clay-Bar-Kit-2000031054/

Selve vasken:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Vokssjampo-Premium-2000034866/

Voksing:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Hardvoks-2000017135/

Ut over sesongen:
Selve vasken:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Vokssjampo-Premium-2000034866/
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Fornøyd med Swissvax produkter så jeg bruker det.

nr1rayner

Har brukt den brilliant waxen endel selv.
Såvidt jeg husker hadde den kort holdbarhet, men er utrolig enkel å påføre hvis bilen er fuktig  ;)

Gi Biltema sin "hard wax" et forsøk. Flytende wax. Den holder nok lengre enn brilliant-waxen.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

Ja kanskje det i år. Mener at boksen uansett er tom.
Likevel opplevde jeg god holdbarhet på Brilliantvoksen tidligere.

Det snakkes så mye om både swisswax og andre spesialmerker, men for meg må det være tilgjengelig i de butikkene jeg normalt ferdes i.
Interessen er rett og slett ikke tilstede for å kjøpe noe spesialmerke som sikkert også krever spesiellt pusseskinn, spesiell svamp, spesiell polering osv.
Det skal etter sigende også finnes "skummaskin" for de mest ihuga, får brått assosiasjoner til Ibiza...  :o

AutoGlym er vel det eneste spesialmerke jeg kan komme på å ha sett på Torshov eller noe i den gaten.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 13. april 2016, klokken 12:09
Såvidt jeg husker hadde den kort holdbarhet, men er utrolig enkel å påføre hvis bilen er fuktig  ;)

Gi Biltema sin "hard wax" et forsøk. Flytende wax. Den holder nok lengre enn brilliant-waxen.

Swissvax har en hel haug med forskjellig voks og da har du antagelig ikke brukt den rette eller gjort det på rett måte. Og kjøper kun voksen ikke "spesielle" ting som du ikke må ha,funker utmerket uten.

https://bilpleiekongen.no/2014/06/24/hva-gir-best-lakkbeskyttelse/

TomR

Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

nr1rayner

Sitat fra: Sele på onsdag 13. april 2016, klokken 13:51
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 13. april 2016, klokken 12:09

Swissvax har en hel haug med forskjellig voks og da har du antagelig ikke brukt den rette eller gjort det på rett måte. Og kjøper kun voksen ikke "spesielle" ting som du ikke må ha,funker utmerket uten.

https://bilpleiekongen.no/2014/06/24/hva-gir-best-lakkbeskyttelse/
Ehm, cut-paste fault?
Min kommentar gjelder Biltema wax..
Har enda til gode å prøve Swisswax, har igjen endel Chemical guys Jetseal som må brukes opp først. Forøvrig superfornøyd mtp påføring og fjerning av den, men holdbarheten på Leafen har vært dårlig..
På X-trailen derimot har den holdt svært godt, men den brukes jo minimalt i forhold og derav også spyles svært sjelden i forhold..

Sitat fra: kodalse på onsdag 13. april 2016, klokken 13:38
Det snakkes så mye om både swisswax og andre spesialmerker, men for meg må det være tilgjengelig i de butikkene jeg normalt ferdes i.
Interessen er rett og slett ikke tilstede for å kjøpe noe spesialmerke som sikkert også krever spesiellt pusseskinn, spesiell svamp, spesiell polering osv.
Det skal etter sigende også finnes "skummaskin" for de mest ihuga, får brått assosiasjoner til Ibiza...  :o

AutoGlym er vel det eneste spesialmerke jeg kan komme på å ha sett på Torshov eller noe i den gaten.

Wax (gjerne det folk kaller polering) krever ikke spesiell svamp etc etc det jeg kjenner til, stort sett mikrofiber som gjelder. Eneste jeg kommer på i farta er at AG HD Wax kommer med noen svamper for påføring.. Men hvis du handler ei krukke med wax/sealer til 2-3.000 +++ må du nok gjøre noe annet enn å bare kline det inn og speile deg i glansen..

AutoGlym (AG), spesialmerke? Tjah, de har vel bare bilpleieprodukter, men alt fra AG er laget for "mannen i gata" det jeg kjenner til.
Sammenlignes Biltema mot de "normalt prisete" produktene (eller billigutgavene om du vil) fra "spesialmerker" som f.eks. AG, Turtlewax, Meguiars og mange mange flere tror jeg ikke de henger så langt etter. Prismessig får du nok mye for pengene hos Biltema. Det er vel stort sett holdbarheten som skiller, ja samt enklere påføring og fjerning av restprodukt.

Arrester meg gjerne, langt ifra noen verdensmester i hverken polering eller waxing, men noen timer har jeg da brukt på det..
Trondheim

Sele

KaiRK

Skal du ha knall blank bil hele året, hvor plastdetaljer ol. ser ut som nytt?
Mine produkter til Leaf utvendig:

Avfetting:
*Prickbort (asfalt og tjære\olje)
*Korrosol (rustpartikler i lakk fra bremser og evt. piggdekk)
*SurfexHD (tar "alt" annet) Før behandling blander jeg gjerne 1:20, ellers 1:30-40. Felger og dekk kan gjerne få en dose 1:5 om de er skikkelig skitne.

Foam:
*Autofoam

Shampo:
*Før behandling benytter jeg Carpro Reset
*Etter behandling benytter jeg Gyeon bath+ eller GT G-Wash

Sealing:
*Carpro Hydro2 Dette er kanskje noe av det mest revolusjonerende innen bilpleie på mange år. Spray på, spyl av og bilen din er som nypolert i ca 3mnd.

I tillegg kommer det pumpekanner, sprayflasker, washmitt, tørkehåndkle og en vaskebøtte eller to med "grit guard" Eget utstyr for felger og interiør er også å anbefale på sikt.

Alt dette er relativt kostbart i innkjøp, men er helt fantastisk i bruk.

Du kan jo også dra den "helt ut" med en Modesta behandling eller lignende, men det er ganske kostbart og tidkrevende.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

nr1rayner

Sitat fra: Sele på torsdag 14. april 2016, klokken 09:22
Beklager misforståelsen.
Ingen skade skjedd  ;)

Sitat fra: KaiRK på torsdag 14. april 2016, klokken 09:57
Sealing:
*Carpro Hydro2 Dette er kanskje noe av det mest revolusjonerende innen bilpleie på mange år. Spray på, spyl av og bilen din er som nypolert i ca 3mnd.
Bruker du BARE det?
Uten å kjenne til produktet ville jeg valgt en "wax on wax off" sealer i bunn, og "fyllt på" innimellom med en sånn type spraywax. Men det er mulig jeg begynner å bli gammel  :P

Biltema har forøvrig også en spraywax, etter instruksjonen skal den tørkes av. Men sist gang orket jeg virkelig ikke det og tok spray på spyl av, og det perlet noe enormt etterpå.  :D
Trondheim

KaiRK

Jepp, bare det! :)

Bruker du noe under, får du dårligere feste. For å oppnå holdbarhet på 3mnd+ må lakken være helt ren.

Det er et såkalt "du tror det ikke før du ser det" produkt.

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

kodalse

Tror jeg må finne noe sterkere enn claybar til rustpartiklene i lakken.
Etter 4 timer i går (pluss to runder tur retur butikk) ser førerdøra ren ut, men fortsatt full av rustflekker etter biggdekk.

JEG ENDTE OPP MED ET GLØDENDE HAT TIL PIGGDEKK I GÅR!

Herved en søknad til Trondheim Kommune om å gjeninnføre piggdekkforbudet - PRONTO!

Så får jeg bare fortsette med asfalt/tjærefjerner, lakkrens og claybar...
Trondheim

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA