Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladere app til Android?

Startet av Steinarweb, lørdag 21. mai 2016, klokken 20:14

« forrige - neste »

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 03. april 2016, klokken 19:02
Må uheldigvis følge trafikken ja..
Jeg har vært ute med hastighetstest i dag.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg468460.html#msg468460
Et par resultater utenfor, omtrent som i fysikktimene på skolen, det må man vel regne med. Tendensen er jo klar. Litt overrasket over at 50 km/t kom bedre ut enn 40 km/t da, det betyr at interne tap er høyere enn antatt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RunnerM5

Leaf med 4x4 og 30 mils rekkevidde, ja da blir det 2 stk leaf i familien og den raklete el-amerikaneren blir solgt på stedet ;D
Hadde egentlig avskrevet leafen som langtur bil, men må si den er utrolig fin å kjøre langt med. Krever mer planlegging selvfølgelig men det føles på en måte som om man lurer fysikkens lover når man klarer å tyne ut km på km med smart kjøring.

brukt cc og eco og får ca 14 mil  ut av den ved +5 grader. Vil jeg oppleve noe merkbar forskjell når vi har 20 grader? tenker da på batteritemp, sist langtur var den på 4 streker.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

leafnor

Sitat fra: RunnerM5 på mandag 25. april 2016, klokken 22:12
Leaf med 4x4 og 30 mils rekkevidde, ja da blir det 2 stk leaf i familien og den raklete el-amerikaneren blir solgt på stedet ;D
Hadde egentlig avskrevet leafen som langtur bil, men må si den er utrolig fin å kjøre langt med. Krever mer planlegging selvfølgelig men det føles på en måte som om man lurer fysikkens lover når man klarer å tyne ut km på km med smart kjøring.

brukt cc og eco og får ca 14 mil  ut av den ved +5 grader. Vil jeg oppleve noe merkbar forskjell når vi har 20 grader? tenker da på batteritemp, sist langtur var den på 4 streker.
Jo flere hurtigladinger på rad, jo flere streker, og på ved +20 så får du nok 2-3 streker til etter 3-4 hurtigladinger.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27153.msg462301.html#msg462301

Fjor sommer på tur fra Hamar og hjem i 30 grader nådde batteri 54 grader på siste lader. Hadde da ladet på 5 ladere innen da.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Batteritemp vil (naturlig) ligge høyere i varmere vær. Leaf har varming av pakken men ikke kjøling. Vel, den har kanskje noe kjøling, men det enkle svaret er at den ikke har det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: mb-lynet på torsdag 04. august 2016, klokken 23:53
Ny fornøyd eier av B-electric og har gjort følgende erfaringer:
1. Bilen virker å bruke minst energi i glide modus (D+) på giret.
2. Bedre å lese trafikkbildet og bremse mindre enn å regenere ved bremsing.
3. Merker ikke noe særlig høyere energiforbruk ved 90 km/ enn ved 70 km/t kjører derfor like raskt som jeg ville gjort med dieselbilen. Kanskje tilogmed raskere da forbikjøringer oppleves sikrere pga. mer tilgjengelig power.
4. Bruker normalt modus E, men hender jeg bruker E+ på lengre turer. Utgjør kanskje bare 1-2 mil.

Har noen spørsmål.
1. Jeg lar ofte laderen ligge i garasjen når jeg er ute, er det greit at denne da står i støpselet eller bør jeg trekke ut støpselet fra veggen hver gang ?
2. Hvor ofte bør man ladde ? er det greit å plugge i selv om man gjerne har mer en 50% igjen på batterier eller bør man kjøre det så tomt som mulig ? Hva er best for batteriet slik at dette varer lengst mulig ?

Hyggelig at du er fornøyd , men denne burde du vel postet i Mercedes forumet ....  ( Her er det Nissan Leaf som gjelder)

Ole Irgens

Sitat fra: Steinarweb på søndag 27. mars 2016, klokken 20:51

1. Eco modus en selvfølge på langtur med hastigheter mellom 70-90 KMh ?
2. D modus og Cruise Control på landevei med konstante hastigheter?
3. B modus i by miljø der det blir mye gass og brems ?
4. Muligheter for regen i D mode ?
5. Bruk av varme drar MYE rekkevidde?
6. Hvor langt kan man egentlig forvente å kjøre på èn lading med denne bilen (Uten å kjøre bestemor duck)?


Kjør og kos deg og ikke stress med tiltak som i beste fall gir deg noe få km ekstra. Nyt akselerasjonen og de overraskende gode kjøreegenskapene hos Leafen, men pass på at du har en ladestasjon innen rekkevidde når du er på langtur.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

nr1rayner

Flere har vel tenkt tanken å ligge bak lastebil/buss for å spare på forbruket?
Ser i flere filmer fra Bjørn Nyland at han tenker på, eller gjør det.

Prøvde i dag å få et svar på hvor mye det kan hjelpe.
Fant ikke en skikkelig lastebil å ligge bak, men en ganske stor kloss likevel.
Har kjørt turen Orkanger-Heimdal noen ganger og samlet litt data fra før.

La meg ca 2sek bak denne "lastebilen" (uvanlig nært for meg, men vel definert langt nok bak til at det er høvelig trygt), farta var jevnt over 3-4km/t lavere enn mine tidligere turer på den veien, nok til at det vel skal utgjøre noe men sikkert ikke så mye over målbart..

Ser faktisk ut som det gir en besparelse på ca 20-30%!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Det er vel ikke anbefalt å bytte ut sikkerhet med mindre luftmotstand?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Hvor langt bak må man være for å ha god sikkerhet....?
1, 2, 5, 10 sek?
Noen synes tydeligvis det er helt ok å ligge 0,5 sek bak. Sparer sikkert sykt mye på det, men aldri i verden om jeg kommer til å teste det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Politiet anbefaler 2 sek ved tett trafikk, så det burde være greit.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bondeknøl

1001-1002-1003. Det er den gode gamle regelen, men i tett trafikk så er det ok med 1002.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Da håper jeg man er ferdig å diskutere avstand..
Og så håper jeg de som har interesse av det forstår forsøket.

Mulig det blir en ny test i dag/morgen med en avstand jeg er mer vant til, ca 3-4 sek.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Leaf skulle hatt ACC, da hadde man kunnet utnytte dragsuget bedre uten å måtte nistirre på bilen foran med foten nærmest hengende over bremsen.

Men ja, det er besparende. Jeg kan kjøre pendledistansen på to måter: 1) Sette på CC og holde jevnest mulig fart, selv om det skaper en luke til biler foran. 2) Alltid ta igjen og henge nært inntil neste bil i køa.

Selv om kjøremåte 2) gjør at farten endrer seg hele tiden så går det faktisk litt mindre strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA