Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladere app til Android?

Startet av Steinarweb, lørdag 21. mai 2016, klokken 20:14

« forrige - neste »

Steinarweb

Hei til gruppa!
Denne hører vel egentlig med under kjøretips, men siden dette gjelder en Leaf, så tar jeg risken på å poste her.

Henter om ca 3 uker en fabrikkny 30KWh Nordic med 6,6KWh lader  :P
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen erfarne leaf sjåfører der ute som kan gi meg noe tips om økonomisk kjøring?
Mitt bruksmønster blir 90% kjøring til og fra jobb med rema100 stopp underveis. Dette utgjør max 2-3 mil totalt så det er ikke her jeg trenger råd, tror jeg.

Men det hender det blir noen turer Sandnessjøen -> Mo i Rana. ca 12 mil èn vei. Mulighet for hurtiglading i Mo i Rana. Ingen fjelloverganger på turen, men E6 ligner mer på "hompetitten teia stomperud fra heia" så det går mye opp og ned likevel  ;)
Trenger man overhodet å "hypermile" på slike avstander som det er snakk om her ?

Spørsmålene mitt blir vel egentlig.

1. Eco modus en selvfølge på langtur med hastigheter mellom 70-90 KMh ?
2. D modus og Cruise Control på landevei med konstante hastigheter?
3. B modus i by miljø der det blir mye gass og brems ?
4. Muligheter for regen i D mode ?
5. Bruk av varme drar MYE rekkevidde?
6. Hvor langt kan man egentlig forvente å kjøre på èn lading med denne bilen (Uten å kjøre bestemor duck)?

Er jeg på rett spor her eller ?

Tar gjerne imot tips og hint med takk
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

leafnor

#1
Med 30 kWt Leaf på tur mellom Mo i Rana og Sandnessjøen er det eneste tips du trenger, start fulladet, ha behagelig varme og kjør uten tanke på forbruk. Det er en tur den vil klare uten bekymring, sommer som vinter.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

#2
12 mil selv vinterstid går garantert fint med varme og alt om du ikke kjører over 90 km/t og det ikke er vanvittig stigning. Bruk B i bratte nedoverbakker etter behov isteden for bremse pedal (men bremser aktiverer også B mode i tillegg til bremseklosser...)

Kjør ellers i vanlig "D" mode. Øko mode  (- EDIT - synes fortsatt denne knappen er tull)  gjør ingenting annet enn du kan gjøre selv : ....den regulerer det samme som du kan gjøre med gasspedalen.Men den begrenser varmeapparatet også så klart - det kan du gjøre selv ved å skru ned varmen....ved å velge lavere temperatur.

Dessuten er følgende regel helt grei både for batteriet og "peace of mind" :
Lad når du kan , uansett hvis mulighet. Klattlading er bedre enn å kjøre det helt ned mellom hver lading .

Et unntak : skal bilen stå langtidsparkert så bør du ikke sette den fra deg med over 80% og helst ikke under 40 % - da har batteriet det best om det ikke brukes.

Lykke til med bilen , du blir nok fornøyd. ;D

Mazzbot

Kjør som en fossilbil :) lad når du kan .


ECO modus er ikke bare tull , jeg syntes ECO modus er greit , blir kvalm av å kjøre uten ECO .

Etter snart 13 000 km på 6 mnd sparer jeg ikke på strømmen men kjører som med fossil
Tesla model 3 reservert 31/3 .

BobbyBrown

Jeg kjørte nettopp Moskenes - Svolvær. En strekning på ca 130 km. -1C -4C temp. Kjørte uten overhode å tenke rekkevidde. Kom frem med over 20% igjen på batteriet så jeg tror ikke du vil få noen problem på den strekningen der:) jeg kjører alltid med B mode fordi jeg synes det er digg å slippe å bruke bremsepedalen så mye...eco er bare irriterende synes jeg

Mazzbot

#5
Med 30 kWh ja ? Hvor mange høydemeter startet og avsluttet du på ?

Hadde vært gøy å testet forskjellen med og uten ecomodus .
30 kWh vs 24 kWh Leaf på samme strekke
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på mandag 28. mars 2016, klokken 09:15
Med 30 kWh ja ? Hvor mange høydemeter startet og avsluttet du på ?

Hadde vært gøy å testet forskjellen med og uten ecomodus .
30 kWh vs 24 kWh Leaf på samme strekke
En "friskt" 24 kw hadde akkurat klart turen. Min 2012 med nå 18,7 brukbare kWt ville det trolig ikke vært mulig å gjøre turen med.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#7
Sitat fra: Mazzbot på søndag 27. mars 2016, klokken 23:52
ECO modus er ikke bare tull , jeg syntes ECO modus er greit , blir kvalm av å kjøre uten ECO .
? ? ? ? Jeg blir kvalm av å ha den på, må jo tråkke hardere på gassen i Leafen enn i bussen for å øke farten i eco..

1.Det sies at den bruker varmeapparat mer effektivt i ECO, men jeg vet nå sannelig ikke. ECO eller ikke blir nok en smakssak, har du litt følelse i foten kan jeg ikke forstå at du kjører lengre i ECO, må i såfall være marginalt.
2. Her gjelder fysikkens lover, utnytt terrenget, gjelder akkurat det samme på fossilbil. Jevn fart på flat vei, tap fart i motbakke og øk farten i nedoverbakke.
EDIT: Etter første runde med testing tok jeg visst skammelig feil her. Hør på tomrh, med elbil er det jevn fart som gjelder!
3. Jeg bruker mye B modus, da slipper jeg som regel å tråkke på bremsen. Men, slipper du gassen triller jo bilen dårlig. Regen er en gevinst kontra å bremse, men et tap mot å trille fritt.
4. D mode gir svært lite regen (uten å tråkke på bremsen), er vel oppe i ca 10kw. D+ECO gir max 15-20kw. Mens i B kommer du opp i 20-30kw på max. Regen justeres etter hastigheten, men dette finner du ut av etterhvert  ;)
5. Setter ikke 2 streker under svaret her, men sånn ca: Mitt sommerforbruk er omkring 15kwh/ 100km, vinterforbruk er ca 20kwh/100km. Varming/kjøling gir merkbart kortere rekkevidde.
6. Vet egentlig ikke rekkevidden på min, kjører som regel dit man skal.. Bittelitt planlegging, men mest kjør og se hvordan det går underveis. Bare å sette seg litt inn i hvor det er lademuligheter på forhånd. Det er utrolig forskjellig om det er -15 eller +15, bar veg eller slaps, bare våt veg bruker merkbart mer energi. Er det f.eks. +5C og overskyet må du kanskje bruke varmeapparat, mens med litt sol kan det nesten bli varmt selv uten, en dag kan du kanskje bruke 40% SOC på en gitt strekning, mens neste dag bruker du 50% i samme temperatur..

Men som et sånn ca svar: Kjører, totalt uten problem og bekymring, 10-11 mil sommers tid og 5-6 mil i -15 C med 24kwh. Med litt "bekymring" og varsom kjøring kan du lett plusse på 20-30% på de estimatene, mens bruker man flere triks kan det nok bortimot dobles..
Med 30kwh bør du MINST forvente 25% mer. Men i realiteten har du vel nesten 40% mer batterikapasitet enn 24kwh..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mazzbot

Ja , men er vel kanskje mest psykisk å bruke eecomodus spesielt på langtur . Syntes bilen lugger ganske mye uten ECO men skal prøve å kjøre uten ECO framover å faktisk se forskjellen ☺ er vel bare å prøve .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

nr1rayner

Sitat fra: Mazzbot på mandag 28. mars 2016, klokken 12:39
Ja , men er vel kanskje mest psykisk å bruke eecomodus spesielt på langtur . Syntes bilen lugger ganske mye uten ECO men skal prøve å kjøre uten ECO framover å faktisk se forskjellen ☺ er vel bare å prøve .

Det blir jo litt som å kjøre i 2. eller 4. gir (i samme fart) på en fossiler, mer respons, så må være litt mer stødig på foten.
Men, smaken er som baken, noen liker mora, noen liker dattera osv osv  :P

En bakdel med ECO (og selvsagt B) er sterkere regen. Selvsagt vil man ha KUN regen når man uansett må bremse, men når man ikke trenger å holde igjen eller bremse er det en bakdel. Mange ganger kan man opprettholde ønsket fart i fri, da er det jo normalt å slippe pedalen helt, det er uansett vanskelig å balansere rundt 0-punktet. Da blir det nok mer regen, gass, regen i eco enn i D, og totalt sett et større tap (som vel tidligere nevnt er det et tap i regen hvis fartsreduksjon ikke er ønsket). Jeg savner et frirulle-mode, men det har vi tildels ved å sett bilen i fri..

Mulig mange kjører billigere i ECO pga en uvøren gassfot, og slik sett trenger en demper..
Det føles vel også som en "straff" når du må tråkke ekstra mye på pedalen og derfor ikke gjør det.
Kan være jeg også ville spare noe på det, men jeg blir ikke testpilot. Hadde nok ikke blitt Leaf på meg hvis den hadde vært låst i ECO-mode... Nei, jeg er ikke "boy-racer"  :P burde nok heller hatt hatt og vært 40-50 år eldre enn jeg er...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Fallskjerm

siden du nevner E6 regner jeg med at du kjører gjennom toventunnelen?

Til info så er det hurtiglader på Statoil i korgen (ca 4 mil til Mo sentrum).

Når du har mulighet for å bruke den kan du kjøre denne strekningen uansett hvilket føre eller temperatur.

Det jeg har kommet frem til er at det som bruker mest strøm er slaps og mye løs snø på veien. Jeg stopper heller for å lade enn å sitte å fryse.

Denne avstanden kan jeg kjøre med min 2014 leaf uten problem på sommeren. Vinter kun hvis det er varmere enn -5 og ikke slaps eller løs snø på veien. Siden det er lader i korgen ville jeg ha kjørt denne avstanden med leafen.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Falsum

Sitat fra: Mazzbot på søndag 27. mars 2016, klokken 23:52
Kjør som en fossilbil :) lad når du kan .


ECO modus er ikke bare tull , jeg syntes ECO modus er greit , blir kvalm av å kjøre uten ECO .

Etter snart 13 000 km på 6 mnd sparer jeg ikke på strømmen men kjører som med fossil

Jeg er faktisk enig med deg om ECO-modus.
Med små barn i bilen blir kjøreopplevelsen altfor aggresiv uten ECO-modus. Garantert mye klaging og bilsjuke i baksetet. For ikke å snakke om min bedre halvdel som klager over typisk elbil-nykking selv med ECO-modus aktivert. Men det er gøy å deaktivere ECO-knappen når jeg kjører alene så klart.

tomrh

#12
Generelt for å oppnå lavt forbruk: kjør med jevnest mulig fart innenfor fartsgrensene (gjerne bruk CC). Gjentatte aksellereringer, perioder med høyere toppfart og bremsing stjeler energi. Ikke "slipp" bilen i bratte nedoverbakker, men hold jevn fart også der - bedre å regenere strøm inn på batteriet enn å miste energien til å overvinne luftmotstanden (som øker kvadratisk med farta).

Btw - hypermiling-teknikk for eksosbiler gjelder ikke så mye for elbiler, fordi elbiler regenerer strøm. Å trille i nøytral og utnytte terrenget sparer i praksis ingenting i forhold til det å holde jevn fart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. mars 2016, klokken 12:02
Generelt for å oppnå lavt forbruk: kjør med jevnest mulig fart innenfor fartsgrensene (gjerne bruk CC). Gjentatte aksellereringer, perioder med høyere toppfart og bremsing stjeler energi. Ikke "slipp" bilen i bratte nedoverbakker, men hold jevn fart også der - bedre å regenere strøm inn på batteriet enn å miste energien til å overvinne luftmotstanden (som øker kvadratisk med farta).

Btw - hypermiling-teknikk for eksosbiler gjelder ikke så mye for elbiler, fordi elbiler regenerer strøm. Å trille i nøytral og utnytte terrenget sparer i praksis ingenting i forhold til det å holde jevn fart.
Det kommer selvsagt an på terrenget, i lange slakke opp/ned er det nok ikke noe poeng å justere hastigheten.
MEN, dette har jeg testet Storlien-Meråker. Hadde veien nesten helt for meg selv en gang og kunne omtrent stå stille på toppen av bakker om jeg ville. Brukte 2% SOC på denne strekningen, mer normalt er nok i området 15%.
Brukte da mye N, trillet opp farten i nedoverbakker og hadde så lite gasspådrag som mulig for å snike meg opp bakkene.
Selvsagt skal man moderere farten man triller opp i, jeg holdt meg til enhver tid under 80 km/t såvidt jeg husker, men i hovedsak så lav fart som mulig for å klare meg opp neste bakke.
Ja, elbiler kommer bedre ut enn fossiler uansett mtp regenerering, men det er et tap også her. Fysikkens lover gjelder uansett drivstoff, jobb med terrenget, ikke mot det  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kommer an på farta det, nr1rayner. Om du trillet lange strekk i 40 km/t på flata og 20 km/t opp bakkene, brukte du jo omtrent ikke strøm til å bekjempe luftmotstand der.

Regn ut gjennomsnittsfarta på denne berg-og-dalbanekjøringa. Deretter gjenta samme turen og sett CC lik denne. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA