Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Amoss, fredag 20. mai 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

Amoss

http://gadgets.ndtv.com/others/news/india-aims-to-become-100-percent-electric-vehicle-nation-by-2030-power-minister-818298

SitatThe government is working on a scheme to provide electric cars on zero down payment for which people can pay out of their savings on expensive fossil fuels, with the aim of becoming 100 percent electric vehicle nation by 2030.

"India can become the first country of its size which will run 100 per cent of electric vehicles. We are trying to make this programme self financing. We don't need one rupee support from the government. We don't need one rupee investment from the people of India," Power Minister Piyush Goyal said at an event organised by CII Young India.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HCO

Det har blitt solgt biler med forbrenningsmotor i omtrent 125 år. Etter at jeg nylig var i India for første gang, ble det veldig tydelig for meg at denne utviklingen ikke kan fortsette i 125 år til. Luften rev i halsen, selv når vi satt inne i en nyere bil med (håper jeg) skikkelig luftfiltrering.

I mange sterkt befolkede land har de stadig økende kjøpekraft, samtidig som de lokalt produserte kjøretøyene ligger flere tiår etter europeiske normer. Det selges fortsatt biler i India etter BS-II-normen (tilsvarende Euro-II, som her i Europa ble erstattet av Euro-III for 16 år siden). Legg til dårlig utbygd kollektiv-infrastruktur og ikke-eksisterende håndheving av trafikkregler (inkludert parkering), så har du en god oppskrift for kaos og forurensning.

Vi redder ikke verden med de 60.000 elbilene som er solgt her til lands, men vi er nyttige forsøkskaniner for en teknologi som må (!) ta over for forbrenningsmotoren så fort som praktisk mulig.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Hansi

Helt enig HCO, jeg var nylig i Indonesia og registrerte akkurat det samme som du skriver. Jakarta i rushtid var absolutt ikke bra. Prøvde å lete etter elektrisk scooter der nede, men det var ikke lett å finne..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV


doldis1

 
Sitat"We are thinking of scale. We are thinking of leading the world rather than following the world. India will be first largest country in the world to think of that scale."

Dette er offisiell politikk fra Indiske myndigheter uttalt av energiminister Piyush Goyal..
Goyal er minister i et land med massiv fattigdom, et land der 50 mill. husstander ikke har innlagt strøm, men
å redde jorda har de i det minste råd til ....
Håper så mange som mulig av våre mest smålige rikspolitikere får med seg denne ...

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

#6
 Oljebransjen bør muligens også ta en ekstra titt på Goyals uttalelser.. Det var vel Kina og ikke minst
India som skulle opprettholde det globale oljeforbruket når forbruket i Vesten går ned ...
Siden oljebransjen skal kjøre bånn skuffe til langt over 2050 og India skal kjøre utelukkende elektrisk
fra 2030....... De ser for seg et voldsomt oppsving i salget av oljelamper eller ? :o  ;D
Også litt morsomt at deler av LO vil begrense oljeletingen etter 2050  ;D 

timingbeltkiller

Det vil lett koste Norge 100 milliarder i utgifter å fortsette letevirksomheten etter fossil energi . Dette av den enkle grunn at når eventuelle funn er produksjonsklare noen tiår fram i tid, eksisterer ikke noe marked for de.

Dette som resultat av ett av 2 mulige scenarier:
1.1.
Norge, Trump m.fl. fortsetter nåværende produksjon og bruk av fossil energi. Da får vi en klimaøkning på minst det doble av 2-graders målet = sammenbrudd av levevilkårene for rov- og pattedyret homo sapiens.

1.2.
Verdenssamfunnet tar til fornuften og stopper all bruk av fossil energi med bratt utfasing i årene fra nå og senest 10 år fram i tid.

2.
1.1. utgjør en betydelig større fremtidig fare enn 1.2.
Men desverre den mest sannsynlige. Jfr oppslutningen om partier lik Miljøpartiet de grønne og miljøorganisasjoner med samme vilje til å ta klimaforskernes entydige tilrådinger på alvor.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA