Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når er et SAFT Batteri søppel ?

Startet av tleira, onsdag 08. september 2010, klokken 14:52

« forrige - neste »

tleira

Lånte vekk bilen en dag og fikk den ikke uvanlige beskjeden om at vedkommende ikke fikk til å starte bilen. Etter å ha gått gjennom de vanlige feil i oppstartsprosedyre var eneste mulighet å komme til unnsetning. Prøvde selv både med hoved- og reservesett av nøkler uten å lykkes.

symptomer
alarm lar seg hverken slå av eller på
oppstart begynner på bilen, men får ikke gjennomført prosedyren (grønt lys)
godt med strøm og av styrke på lys så antar jeg 12v også er ok (?)

har prøvd det følgende
oppstart iht korrekt prosedyre brukt hver dag i snart tre år
to sett med nøkler forsøkt
byttet batteri på ene nøkkelpar
byttet om relevante sikringer på bilen (oppstart, startsperre)

har en teori om at det kan være den monterte alarm/startsperre fra defa som har slått seg vrang, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

El rayo

Merkalig at problemer oppstår når man låner bort bilen, den kan vel ikke ha sjel?

Først må du få alarmen til å skru seg av. Har du PIN-koden?

Startsperra er en ekstra boks med egen PIN-kode.

Bruksanvisning ligger her: http://aus.defa.com/no/documents/8012-H.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tleira

Liker å tro at den har sjel (!) men mente i utgangspunktet at det er en del som trøbler med oppstartsprosedyren  ;D

Har omsider funnet pin-koden til alarmen så nå blir det å gjøre et forsøk på å få livet i den i morgen

tleira

Vel da er den saken avklart, bilen har definitivt sin egen vilje.

Armert med bruksansvisning og pinkoder møtte jeg opp for å få slått av startsperren, bare for å finne ut at da hadde alarmen nullstilt seg. Litt rart da de første forsøkene på å få den i gang skjedde 10 og >24 timer etter den gikk i lås. Har nå kjørt uten problemer i to dager og satser på at denne problemperioden er over.

Mange takk for hjelpen El rayo

Yeyeye

Min startsperre har slått seg vrang noen få ganger på gråthinken, kun ved lading på et bestemt bygg skjedde dette.
Ved å dra ut sikringen til alarmen tilstrekkelig lenge funka det fint igjen.

Har nå et problem med at den ene fjernkontrollen klikket, tenkte få i ny men finner ikke noen PIN kode som en trenger for å programmere nye fjernkontroller. Noen som vet hvor jeg finner serienummeret til alarmen? er det kun på hovedenheten under dasjbordet?

Arild
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA