Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe

Startet av mrm, fredag 20. mai 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

mrm

Interessant å hvordan Mobileye (teknologien som brukes i autopiloten) fungerer, og hvor nært de mener vi er å kunne kjøre handsfree i bytrafikk. 

http://www.youtube.com/watch?v=0UzVBTgHqSQ&t=13m57s  (Se fra ca 14:00)

En nyere video fra CES
http://www.youtube.com/watch?v=fA3bOJIEOvU&t=0m50s






Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Icenor

Interessant. Lurer virkelig på om vi får se noe av den mer avanserte automatiserte kjøring på model ≡.
P85
Model 3 - reservert

mrm

Tipper model 3 kommer med EyeQ4 brikken og full sensor pakke.
Dog som en tilleggs opsjon for å holde start prisen nede.

Tipper også at Musk i kjent dristig stil kommer til å annonsere en funksjonalitet tilsvarende hva MobilEye mener de kan levere i 2018.  I hvert fall landeveiskjøring, kanskje også bykjøring. 
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Øyvind.h

Etter en tur Oslo-Trondheim er jeg langt mer fornøyd med autopilot enn jeg var første dagene med testing.
På enkelte strekninger er det nesten ikke mulig å merke om det er jeg eller autopilot som kjører. Utrolig behagelig! Men da må veien være jevn. Eksempelvis fra Gardermoen og opp til avkjøringen til rv3.
Der den faller igjennom er steder hvor jeg tror bedre programmering kunne løst en del. Men så lenge man følger med er det ingen fare. Kun mer ubehagelig å sitte på pga dårlige sporvalg mm. 

Lurer på om de kommer til å fikse feltskift så den ikke bytter som en rasende fyllik. Og om de kommer til å gjøre aks og brems mykere med tiden. Det er to kjedelige mangler som lett kan fikses.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 10:23
Kun mer ubehagelig å sitte på pga dårlige sporvalg mm. 
De gangene jeg har aktivert autopilot med samboeren som passasjer har hun gitt uttrykk for at det var ekkelt å sitte på. Hun mener at det er mer behagelig å sitte på med en menneskelig sjåfør siden farten og fartsjusteringer er jevnere og det blir mindre vandring fra side til side. Jeg tror ikke det finnes jevne nok veier til at dette blir 100% så veldig mange steder i landet.

boppus

Sitat fra: mrm på søndag 27. mars 2016, klokken 10:13
Tipper model 3 kommer med EyeQ4 brikken og full sensor pakke.
Dog som en tilleggs opsjon for å holde start prisen nede.


+1

Tesla ønsker å være langt fremme med selvkjørende bil, og da må de nødvendigvis innføre de beste løsningene.

Antar videre at de annonserer samme løsningene til Model S og X. De kan ikke godt tilby dette kun på billigbilen.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. mars 2016, klokken 10:50
Jeg tror ikke det finnes jevne nok veier til at dette blir 100% så veldig mange steder i landet.
Med FW 7.0 var tilgjengelig til å være enig med deg. Men 7.1 med firefelts vei og åpen tofelts landevei synes jeg bilen kjører veldig jevnt, og er like behagelig som en menneskelig sjåfør. I tillegg blir farten jevnere, mange sjåfører har en tendens til å ikke holde jevn fart.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. mars 2016, klokken 10:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 10:23
Kun mer ubehagelig å sitte på pga dårlige sporvalg mm. 
De gangene jeg har aktivert autopilot med samboeren som passasjer har hun gitt uttrykk for at det var ekkelt å sitte på. Hun mener at det er mer behagelig å sitte på med en menneskelig sjåfør siden farten og fartsjusteringer er jevnere og det blir mindre vandring fra side til side. Jeg tror ikke det finnes jevne nok veier til at dette blir 100% så veldig mange steder i landet.

Kona merker også dette veldig tydelig. På pene flate 4-felts strekninger går det bra. Men det skal ikke mye ujevnheter før forskjellen er godt merkbar.
Veldig ubehagelig for de som er vant med myk kjøring. Testet den på vei til Tronheim fra Lundamo på fredag, og fikk spørsmål om å skru den av...

Rett etter Ler i retning sydover ville bilen kjørt utenfor asfalten om jeg ikke hadde passet på. Et annet sted i Oslo ville den sneie fortau. Så det er rom for forbedringer, men totalt sett er jeg fornøyd. Autopilot trodde jeg bare skulle være en gimmic. Tok feil for min del.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jorkus

Har akkurat kjørt Oslo-Gøteborg-Oslo. Der fungerte AP 100% hele veien. Dvs måtte slå av for å bytte felt av og til, Auto lanechange fungerer ikke hos meg. Andre som har det problemet?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Øyvind.h

Du ser på skjermen at bilen forstår at det er et felt å bytte til? Og du vipper bryteren helt over slik at den står fast på blink, og du holder i rattet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Jeg vil nok si jeg er mest fornøyd med autopilot ved langsom køkjøring som i dag ned fra Påskefjellet. Hadde noen kilometer hvor køen gikk i 5-30 km/t og da var det behagelig å kun være kontrollør.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lunitiks

Folk bør lese (den riktignok lange) artikkelen på waitbutwhy om AI. Skremmende spennende og samtidig veldig underholdende. Det de færreste nok tar inn over seg er den eksponensielle (ikke lineære) utviklingskurven vi står i nå, og hvorfor man ikke legger merke til denne - yet.


Liker AP slik den er men forventer massive forbedringer - også i den grunnleggende noe eksperimentelle pakken vi med 2015-2016 MS har fått. For min del (tromse) er motorveier en idé, et konsept og en fantasi, så jeg vil merke det veldig godt når forbedringer inntrer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jorkus

-> Øyvind, ja, dvs. hvordan ser jeg at bilen forstår at det er et felt å bytte til?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

flux

#13
Jeg synes autopilot fungerer bra og jevnt nå dersom den kan følge en bil foran. Jeg synes den fungerer best med avstand satt til 4.

Så nylig en bil fra Mercedes som ser ut til å ha en nyere variant med minst 2 kameraer foran, kanskje 3?



Øyvind.h

Sitat fra: jorkus på søndag 27. mars 2016, klokken 18:36
-> Øyvind, ja, dvs. hvordan ser jeg at bilen forstår at det er et felt å bytte til?
Du ser tydelig i displayet at bilen ser et felt til ved siden av det du kjører i. Ser du ikke to felt i displayet har den ikke forstått det og vet dermed ikke at den kan bytte :)

Men feltskiftet er tragisk dårlig. Kaster bilen brått over. På glatta må det være direkte farlig å bruke. På bart føre er det bare ubehagelig, og folk rundt må tro man er dritings....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA