Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tap på gamle i3 pga ny batteri pakke.

Startet av Morgankane123, fredag 20. mai 2016, klokken 10:26

« forrige - neste »

Morgankane123

Jeg vurderer å kjøpe en brukt leaf.
Hvor lang rekkevidde kan jeg regne med på en 2011-12 modell som har gått 40-50 000 km?

Har også tenkt på ny 30 kwh leaf, men er litt skeptisk til dette nå med tanke på at det snart kommer nye elbiler med betraktelig lengre rekkevidde.

Mazzbot

Ville vurdert 2013 - 2014 modell , men ville ventet litt på opel ampera e eller evt tesla m3 !

Forskjellen på 30kwh og 24 kWh er ikke så stor som folk skal ha det til .

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27384.0.html

Her kan du lese min langtur med 24 kWh Leaf ☺

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Trekkoppbil

Jeg kjøpte en 2012 Leaf fra Tennesse for 2 år sida, som var gått nesten 2 år der.
Den har jeg vanligvis fått lada opp til i overkant av 18kwt, eller  ca 18,5kwt.
Sist jeg sjekka var det 17,3 eller 17,4 kwt.

Jeg har en kollega som har hatt en 2012-modell siden den var ny, og som er forsiktig med den. Etter 2 år lada han opp til 19 kwt, og han kom opp i 20 kwt etter en runde med hurtigladinger på sommeren.
Sist sommer hadde han en ny runde med hurtigladinger og europtatur i høy temperatur, og etter det mener han at kapasiteten taper seg.

Jeg brukte en annen 2012-modell i sommer, og den var også i overkant av 18kwt.

Jeg har også erfaring med en 2011 fra 2014 til 2015. Jeg synes huske den var på ca 16kwt på slutten.

Når man ser biler til salgs, så varierer det nok mye, avhengig av hvilke miljø bilene er kjørt i, og hvordan de er behandla. Noen biler har alle 12 kapasitetsbarene, og andre mangler en eller flere barer.
Hvordan kapasiteten utvikler seg i framtida, veit man ikke.

Det er en annen tråd, hvor brukere deler data om brukte batterier.

Til sammenligning har jeg også en 2012-modell med nytt batteri, og den lades alltid opp til over 21kwt.

Rekkevidda varierer nok noen mil fra bil til bil, og det kan oppleves som vesentlige forskjeller når man skal kjøre langt.

Rekkevidda avhenger av mange forhold som bruk av varmeapparat, hastighet, våt veg, jevn kjøring, topologi, osv.
Varmeapparatet bruker opptil 4,5kW.

I mange sammenhenger kan man komme 6-7 km pr kwt om sommeren. På motorvei kan det bli 4-5km/kwt, eller 7-8 om du ligger bak vogntog på tørr vei.

leafnor

Min 2012 nå gått 89.000 lader til 19,2-19,5 kWt
Kommer meg 8-9 mil på vinter, og 12 mil på sommer. Da er det tomt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Leif

Har selv en 2011 som har gått 70 000 uten at noen streker er borte.

Har kjøpt en ny Leaf 30KW og forskjellen er stor.
Nissan Leaf - 2011

Balrog

Hvor langt du kommer med en elbil er akkurat som for klimaødeleggende fossilbiler avhengig av:

- temperatur (høyere forbruk i kaldt vær)
- topografi (dramatisk høyere forbruk oppover enn nedover selvsagt, og kupert terreng tar mer enn flatt)
- bruk av varmeapparat/klima
- kjørestil (jo mer "aggressivt" du kjører jo høyere forbruk)
- rullemotstand på dekk
- korte turer spiser mye mer energi enn lengre turer

Tommelfingeregelen er med ny Leaf med 24kWh batteri kommer du 80km på vinteren og 120km på sommeren. (tallene kan økes eller reduseres i forholdt til ovenstående punkter)
Min 2012 Leaf går ca 65 km på vinteren og 90 på sommeren. Batteristatus er 80% kapasitet, en strek borte.
Så finnes det triks man kan gjøre for å øke kjørelengden:
- koble ut varmeapparatet med spesialbryter fra TorC (svært effektiv)
- forvarme bil om vinteren
- høyere lufttrykk enn normalt
- LeafSpy forteller om faktisk rekkevidde og forbruk og vil redusere rekkeviddeangsten du får av gjettometeret til Nissan.

Kjørelengden er praktiske begrensninger som man fort venner seg til og klarer greit å planlegge i forhold til (lading etc). De fleste har litt rekkeviddeangst i noen måneder, så går det greit, omtrent som å huske å lade mobiltelefonen.

Man sparer 80-100.000kr på en tilårskommen Leaf 2011/2012 som er en solid bil og holder seg godt ift å kjøpe en ny 24kWh. Trenger du litt lenger rekkevidde er 30kWh vesentlig bedre. Da kan man vel greit klare 100km vinterstid og 150km sommerstid vil jeg tro.

Må du ha lang rekkevidde er Tesla det eneste alternativet i dag.

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Joggamann

Jeg har en 2011 Euro modell som har mistet en bar etter ca 41 000KM. På vinteren kommer jeg kanskje 8-9 mil alt etter hvor jeg kjører, på sommeren kommer jeg rundt 12-14 alt etter hvor jeg kjører.

Siste 'langtur' jeg hadde var fra Sandnes tur/retur Stavanger på motorvei samt innom to kompiser - På google maps sier den 50 km totalt (85% av turen er på motorvei i 95km/t) når jeg kom hjem hadde jeg fortsatt 50km igjen på gjettometeret.

Men merker med en gang jeg bruker motorvei kontra sideveier i typisk 40-50 at den spiser på batteriet. Ville feks komt meg flere ganger tur/retur Sandnes Stavanger ved å kjøre gamleveien til Stavanger som er 50km/t kontra det å ligge på motorveien i 90. Så om du kan unngå motorvei er du langt på vei :)

nr1rayner

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 26. mars 2016, klokken 10:55
Forskjellen på 30kwh og 24 kWh er ikke så stor som folk skal ha det til .
Det er nok bra forskjell ja. Har du endel erfaring med 24kWh Leaf og leser noen av turene til de med 30kWh (eller de med Soul) så ser du fort det. De kjører vel lett 2 km pr % mens på en 24kWh er det (nesten) umulig å få til.
Hurtiglading går også mye raskere på 30kWh (full effekt opp til ca 80%, mens 24kWh begynner å dabbe av allerede ved 40-50%).

Men, ikke alle trenger den ekstra rekkevidden. 24kWh fungerer ypperlig for vår bruk i det vanlige. Det er kun enkelte ganger vi trenger dieselen, og mange av disse gangene kunne vi kjørt Leaf, men orker ikke å stoppe så mange ganger på hurtiglader.

Har aldri egentlig testet rekkevidden. Jeg legger meg litt mer konservativt, og legger inn endel margin. Så, regn med ca 70km på de verste dagene om vinteren (-10/-15 C og 80km/t) og ca 100-120 km om sommeren (AC og ca 80km/t). Spesielt om vinteren synker det estimatet temmelig raskt hvis man kjører korte turer.
Vel og merke med -13 med varmepumpe, men en 2011 burde ikke komme vesentlig dårligere ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Forskjellene på 24 kwt og 27kwt, og forskjellene på nye og gamle batterier, er vesentlige for hurtigladefarta.

Leaf kan hurtiglades med høy effekt når man har passe låg State of Charge, og det er bra batteritemp som ideelt bør være 20C.

Eksempler som er tatt litt ut av lufta:
Hvis du har et batteri på 17 kwt som gir full ladeeffekt opptil 50%, så går det treigt å lade når du kommer opp på 8,5kwt og du får lyst til å reise videre til neste hurtiglader.
Hvis du har ett batteri på 22 kwt som gir full ladeeffekt opptil 60%, så går det raskt å lade opp til 13-14 kwt.
Hvis du har et batteri på 27 kwt og du velger å hurtiglade opp til 80%, så får du 21,6 kwt.

Eksempelene er ikke hente fra vitenskapelig statistikk, og de kan være litt søkte. Med batteri på 21-22kwt har jeg også opplevd at ladehastigheten går ned ved 40%SOC. Man kan "hurtiglade" opp til 100%, men det er tidkrevende og batteriet kan gå varmt ved gjentatte ladinger på en dag.

Hvis du beregner en margin med 2-4 kwt igjen ved neste lading, så kan det bety at du vil lade hver 3., hver 5. eller hver 14. mil, avhengig av batteriet og andre forhold.

Det som har størst betydning for rekkevidda, trur jeg er sjåføren. Jeg har kjørt 30 mil med 40 minutters lading underveis med 2012 Leaf med nytt batteri, og jeg har sett en som brukte ca 45 minutter hurtiglading  da han skulle kjøre 8 mil hjemmefra.

Andre forhold er kø ved ladeplassene og somlete bilister foran deg i køen, og om hurtigladerene virker eller ikke.

nr1rayner

Og forskjellen på "24kwh" og 27 kwh er også vesentlig, eller "24" og 30.
Leaf "24" har ca 19-20 tilgjengelig, mens Leaf "30" og første Soul har ca 27 tilgjengelig.

Sjåfør og kjørestil er absolutt avgjørende. Men også planlegging ;)
Har man behov for QC på 8 mil er det svinkaldt, kjørt styggfort eller rett og slett ikke planlagt turen og startet med lav SOC.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA