Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av Mazzbot, torsdag 19. mai 2016, klokken 15:28

« forrige - neste »

Mazzbot

Da har jeg gjennomført del 1.

Begynte med 100% kl 07.24 i Myrkdalen og første stopp var Odda , tenkte å lade på Voss om nødvendig , men tok sjansen og jeg kjørte uten varme de første mila.  Gikk greit nedover , helt bart og ingen problem , morsomme og svingete veier man kunne gi på litt ekstra!! Kom fram med 20% ( med andre ord , god margin )

Plugget i på Odda og ladet til 73%
25 min , 10.19kwh 

Kjørte videre uten noe spesiell planlegging , brukte Google maps , ladestasjoner.no og greenrace .

Etter jeg kjørte en ca 15 km  på vei opp fjellet fikk jeg TPMS symbolet på dashbordet  ( måtte lappe dekket tidligere I år pga en spiker ) trodde jeg hadde punget eller liknende pga disse veiene til Odda og kanskje litt hard kjøring !! Sjekket dekka og alt virket ok.

Kjørte videre og oppover fjellet ble jeg veldig i tvil om jeg skulle klare det , kjørte uten varme her også , da jeg kom til toppen gikk det nedover til Røldal , kom fram med 25%.

Røldal ladet jeg til 78%
23 min , 9.58 kWh. 

Herfra og over fjellet kjente jeg virkelige på spenningen , ingen erfaring med å kjøre over fjell ! Kjørte uten varme litt her og , holdt lav fart og slapp alt av biler forbi . Kom meg ganske enkelt til Haukelidgrend med 32% igjen .

Ladet til rundt ca 60% (husker ikke helt )

11 min og 6.31 kWh

Fra Haukelidgrend og til Åmot gikk det veldig bra , hadde speedometeret på 90 i 80 sone og hadde et par forbikjøringer . En audi a6 som ble sjokkert av å bli kjørt forbi av en simpel leaf .

Kom fram til Åmot med 20% .
Ladet til 50% for å komme til Seljord

7 min og 4.33 kWh

Gikk greit til Seljord , ingen problem med å finne laderen , tok en matbit og ladet til rundt 80%

25 min , 13.39 kWh

Kjørte så til Skien , fant Skagerrak arena på ladestasjoner.no men fant aldri laderen før etter 30 min .. Da jeg kom fram med 14 % etter å ha kjørt halve Skien så Plugget jeg I , men glemte å lese !!! Man måtte ha sesongkort på stadion for å lade , wtf ?? Ren idioti !!!

Søkte opp og fant en på mcdonalds på Porsgrunn , kom fram med 7% .

Ladet til rundt 80% her også , måtte roe litt ned og slappe av litt etter sightseeing i Skien !!!

Kjørte til flykafeen og ladet så lenge at jeg rakk ferja til Moss , problemer med å finne denne laderen også , kan godt være bedre skiltet !!

Kom meg enkelt til Horten ferja og slappet av på båten , på Moss leverte jeg en kikkert og fikk 500 ,-  til min store belønning så hadde da altså turen kostet meg 0 kr . Ladet litt mens jeg snakket med fyren også var det motorveien , her tok jeg av ecomodus og testet leafen!! Kom oppi 162 km/t xD !! Var deilig ^^ kom hjem til a mor med rundt 25% og Plugget I , sov godt den kvelden .


Tips :

- Bruk sete og rattvarme
- Alltid forvarmet bilen med app ( gjorde dette på hver ladestasjon )
- begynn å kjør tidlig !!
- kjør batteriet ned til 10 - 20% før man lader
- ha på deg varme klær og heller kjør uten varme



Mine erfaringer :
- Jeg har undervurdert rekkevidden til leafen , kom jo fram med 20% på mange av laderne, syntes det er mye men erfaring rikere .
- Kommer til å kjøre lenger mellom hver lading på tilbakeveien
- Stol aldri på Google maps eller ladestasjoner når det gjelder antall km til destinasjon . ( ofte 2 - 5 km forskjell )

Jeg kjørte med 3.0 bar i dekka ,  leverte en kikkert og stol , skal levere et par andre ting mens jeg er her borte også :) ! Så totalt til Drøbak har jeg tjent 1250 ,- bruker da Nimber .

Brukte 343 kr på hurtiglading ( inkl rabatt fra grønn kontakt )

2t og 17 min ladetid  ( sikkert 20 min som ikke trengtes )



Legger til et bildet ☺

Konklusjon: Norge har verdens dårligste veier , men gøy å kjøre leaf så langt !!!

Kommer til å kjøre vest/øst igjen !!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Crown

#1
Puh, imponerende lesning :)

Men på den annen side, hadde en tur Bergen-Oslo-Bergen en helg i fjor vinter med Subaru Outback dieselen min. Fylte tanken full før jeg kjørte. Kjørte til Oslo, tok bare en 10 minutters pause underveis for å spise matpakken min og lette på trykket. 23 grader på varmeanlegget hele veien, gode seter og god musikk på anlegget. Det var visst glatt over fjellet og ned i -18, men jeg merket lite til det med Subaruen min med piggdekk, jeg kjørte forbi en masse biler på veien. Ankom Oslo frisk og fin etter en 6-7 timer, besøkte de jeg skulle besøke der og gjorde så samme øvelsen tilbake to dager etter.  Fylte tanken vel hjemme etter 1100km, 60 liter diesel fylt på et par minutter, og et snittforbruk på under 0,55. Noen hundrelapper fattigere, men veldig med tid rikere og MYYE stress og bekymring sluppet høres det ut som.

Så jeg tenker Leafen vi har i bestilling får lov til å bli hjemme når vi skal på langtur :-D

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Mazzbot

Nå må jeg ofte på do og sånt så jeg kjører ikke mer enn 100 km uansett hva slags bil jeg kjører . Merker at lysten på tesla model 3 eller opel e ampera er ufattelig stor
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Det er ikke feil med flere små stopp på en sånn tur, jeg har kjørt mye og langt over fjellet, men syns på min tur over at 4 stopp med va 20 min hvert sted er helt greit. Hva er det en stresser etter egentlig!? Det å kjøre over nesten uten stopp syns jeg ærlig talt er litt uansvarlig!

Veldig interessant med din erfaring Mazzbot siden jeg kjørte noe av samme rute som deg. Jeg kom til Røldal med 26%, ladet i 22 minutter, til 84%, fikk da på 16 kw så det kommer en del me inn på samme tid på 30 kWh. Kjørte rimelig friskt med varmen på 20 og hadde noe å 50% ved Haukeligrend så stoppet ikke der, men kjørte til Åmot og kom frem dit med 29%, helt uten øko kjøring

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Crown

Sitat fra: bjoris på fredag 25. mars 2016, klokken 23:29
Det er ikke feil med flere små stopp på en sånn tur, jeg har kjørt mye og langt over fjellet, men syns på min tur over at 4 stopp med va 20 min hvert sted er helt greit. Hva er det en stresser etter egentlig!? Det å kjøre over nesten uten stopp syns jeg ærlig talt er litt uansvarlig!

Kjørte en periode veldig ofte Oslo-Bergen, og man utvikler en form for "kondisjon" når det gjelder kjøring også. Jeg synes ikke 4-500km er særlig langt mer, mens andre synes 100km er kjempelangt. Dagsform og hvor trøtt man er har selvsagt mye å si, men når jeg starter uthvilt, det er dagslys, bilen er behagelig og jeg koser meg glugg ihjel så har jeg ingen grunn til å stoppe ofte, jeg skal garantere at det ikke er mer uansvarlig enn en som hater å kjøre og synes 100km er kjempestress :)

Selvsagt har en god langtursbil veldig mye å si. Jeg har også en liten 1969-modell som får seg en tur til veterantreff rundt i landet av og til, og mer enn to timers økter med den orker jeg ikke, da må kropp og hode få seg en strekk. Men det er jeg som bestemmer når og hvor, og ikke bilen pga manglende rekkevidde eller at man må treffe en ladestasjon (som også så vidt jeg har fått med meg er langt mindre driftssikker enn en bensinstasjon). Derfor er jeg imponert over de som orker å bruke andre biler enn Tesla til slik langkjøring, all ære til dem! Men jeg vil helst unngå det selv :)

Når det er sagt så blir det Leafen som kommer til å få klart lengst årlig kjørelengde av bilene våre når den kommer, pga kostnader, miljø og at det er sutalaust å alltid ha "full tank" om morgenen. Men det blir på turer under 200km ;-)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Mazzbot

Kunne tatt tog eller fly men det er så drit kjedelig og dyrt !!!!

Handler om å tørre å prøve og tørre å feile . Nå feilet ikke jeg , pga det er så mange hurtigladere som er bygget . Jeg har bare en bil og klarer meg med den , går fint å kjøre så langt de få gangene i året jeg skal det .

Jeg ser ingen problem med det , bare muligheter .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Helt enig, kjører en fast så lange strekk at en må lade mer enn en gang forstår jeg at en ikke ser for seg å kunne bruke en slik bil, men for de fleste er slike lange turer noe en gjør svært sjelden, kanskje bare en gang i året på ferie og hva betyr vel da 20 min pauser noen ganger i løpet av turen?

Typisk at en har blitt vant til å kunne stoppe nettopp der en ønsker eller å kunne kjøre akkurat så langt som en ønsker selv og dermed avfeier å kjøre på fornybare energi, ikke sikker på om etterkommerne våre blir veldig imponert over hvordan vi har forvaltet vår tid på jorden, men det er nå så.

Jeg skal ikke være noe skinnhellig, kunne nok forurenset ekstremt mye mindre selv, om jeg virkelig hadde villet. Elbil kjøpes mer for interessen av teknologi-endringer og det faktum at en slik bil er mye mer komfortable å kjøre enn av at den er miljøvennlig, men når en nå har vent seg til denne teknologien gjennom flere år med kun elbiler i husholdningen så blir jeg sjokkert når jeg kjører fossilbil igjen... Det er virkelig gammeldags med bråk, eksos, vibrasjoner, gir skift, bakkestart osv osv...
r


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

AmocoCadiz

Fin tilbakemelding på langtur med Leaf over fjellet, bra med oppdaterte erfaringer da årstider skifter og antall hurtigladere øker.

Mener også at de fleste, særlig de som kun kjører kort og rutinemessig til hverdags, blir bedre sjåffører på langtur med korte men hyppigere stopp, litt frisk luft, tissepause, niste gir et helt ok tempo det også.

Og full kred til deg for å faktisk ta valget og bryet med å kjøre fossilfritt på langtur, som bjoris skriver er det et poeng  å være et forbilde for våre etterkommere også,
de vil nok uansett dømme oss hardt for siste års levestil og forbruk.

leafnor

Det er egentlig enkelt å dra langt. Det er bare mange korte turer tett etter hverandre. ;)
Kjøpte Leaf 11 måneder siden, og kjørt den 21000km til nå under den tiden. Den fossile kun kjørt 4000, hvorav en Dana-Cup å de km. I år blir det Leaf til Dana-Cup også.
Første langtur var sist sommer til Hamar, og den var det mye læring på. Men god forberedelsele, ingen problem.
For å kjøre langt, er det å "stålsette" seg med å starte 2-3 timer tidligere enn med fossilbil.
Frykten for ladekø er per i dag overdreven. Og med alle "app" tilgjengelig er det lett å finne om ladere er OK rent teknisk. Men litt pes er det, det krever plan for å ikke gå på en "smell".
Turer så lang av distanse med start Trondheim jeg har gjort:
Hamar (Sommer)
Otta (Vinter)
Oslo (Vinter)
Åndalsnes (Vinter)
Kommende turer planlagt er til Oslo og Danmark.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

Chy

Takk for at du deler dine erfaringer Mazzbot. Jeg har ikke tatt en så lang tur som deg med Leafen enda, men har store planer om det. Jeg har imidlertid kjørt Bergen - Myrkdalen, men dette strekket ble ikke nevnt i kjørejournalen din. Lurte på om du klarte å komme deg til Myrkdalen fra Bergen uten å lade, eller hvor og hvor mange % hadde du igjen når du eventuelt måtte lade?
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Mazzbot

Glemte å skrive det , kjørte fra jobben på Søfteland med 100% , skulle handle og spise på Voss uansett og trengte bare 7 min på Voss , var varmt og sol så kjørte uten varme hele veien .

Kom fram til Voss med rundt 30% og ladet til 50% , kom til Myrkdalen med 16% ca.

Var litt kø på vegen men holdt fartsgrensen og kjørte normalt ( kjører alltid i ECO )
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Chy

Takk, veldig fint med en sammenligning. Har bare lest om en med Renault Zoe som kjørte samme strekk uten å hurtiglade og kom frem med 18% igjen.

Kjørte nesten samme strekket 20.03, men var ikke like heldig med været. Regn og vel 4 grader. Startet fra Valle med 98% (forvarming tok 2% fra batteriet) og kom frem på Voss med 46% igjen. Pga. uerfarenhet "safet" jeg med å hurtiglade til 77% på Voss før klatringen til fjells begynte. Kom frem til Myrkdalen med 44% igjen.

Da var vi 4 i bilen + utstyr og med AC på heletiden(dugget noe voldsomt uten). Varmeapparatet ble brukt i ny og ne. Kjørte 99% med cruise.

Kjører du med ECO i oppoverbakker også? Selger sa til meg ved levering at ECO fører til at Leafen vil bruke mer strøm i oppoverbakker enn uten.
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Mazzbot

Kjører i ECO stort sett hele tiden , kanskje mest psykologisk ? Syntes det er ubehagelig uten egentlig . Kjører i D ECO i oppover bakke . Ja du kjørte vel med 30kwh leaf ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Chy

Kjører også i D ECO meste parten av tiden, men slår den av i lange og bratte oppoverbakker. Når man er vandt med ECO føles det også ut som bilen har en "Sport" modus når Eco slåes av :)

Kjører 30kW ja, men regner med at den bruker minst like mye, om ikke bittelitt mer strøm(tyngre batteri), på samme distanse og kjøreforhold som en 24kW. Derfor det var fint med en sammenligning :)
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Østfold

#14
Kjørte deler av samme strekket som deg idag Mazzbot på tross av litt dårlig værmelding - litt overdrevent dårlig værmelding fordi det gikk helt fint på stort sett tørre veier. Ladet i Røldal fra 30 til 80 (0t 15m: 10,44 kWh). Deretter stopp i Åmot (0t 38m: 18,67 kWh) til drøye 85% (synes det gikk litt treigt, sikkert fordi det var rundt null), videre forbi Seljord og til Notodden (0t 17m: 11,06 kWh). Måtte klattlade litt i Moss (tok Horten Moss som sist) før siste strekket til Fredrikstad (kunne ladet litt lenger i Notodden for å slippe dette). Så 4 ladinger som sist andre veien.

Ikke veldig utfordrende i grunnen, ettersom jeg kjørte forbi både Haukeli og Seljord - din tur er vel muligens litt mer utfordrende med mindre å gå på - bra gjort :-)

Ingen ventetid noen steder og totalt 8.5 timer reisetid på 44 mil - var heldig med Notodden som bare har en hurtiglader. På Åmot så det ut som om alle Teslaladerne på et tidspunkt var opptatt, og det er godt gjort - ikke akkurat få ladere for Tesla der. Den andre laderen for ikke-Teslaer var ledig hele tiden vi stod der. I Moss og Røldal var begge laderne opptatt noe av tiden mens vi stod der.

Regner med at reisetiden ble 45 minutter lenger med el-bil (må påregne noen stopp med bensinbil også, ca. 30 minutter). Kjørte like fort som øvrige biler hele veien, som stort sett gikk på fartsgrensa - et par forbikjøringer som ble unnagjort i en svisj - bra pådrag i den Leafen. Varmeapparatet på stort sett på hele veien. Skrudd av i kortere perioder fordi det var varmt nok uten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA