Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NAF taler for sin syke mor - "snart" er elbilforeningen større enn NAF

Startet av Erl_end, torsdag 19. mai 2016, klokken 11:33

« forrige - neste »

Gnilre

Sitat fra: nime01 på fredag 25. mars 2016, klokken 19:26
Sitat fra: Gnilre på fredag 25. mars 2016, klokken 13:55
Ampera-e er altså en stor småbil eller en liten kompaktbil. Noen sammenligner den med Kia Soul EV størrelsesmessig, men bagasjeromsplassen er dårligere på Kiaen.
Stemmer det at Kia'en har mindre bagasjeromsplass? Iflg Chevrolet er bagasjeromsplassen i Bolt EV på 16.9 cu-ft / 478 L. Kia oppgir Soul EV til å ha 18.8 cu-ft / 532 L.
Stemmer nok som du skrivet Soul har litt større bagasjerom enn Soul, jeg var litt kjapp der. Sjekk denne sammenligningstabellen : http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=113

Av bilder jeg har sett av Bolt virker imidlertid bagasjerommet større.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Erl_end

Kanskje det blir Tesla Modell 3 som blir første reelle alternativ.?
Kommer vel en versjon AWD med 60kWh+ til 350k.? (Såfremt avgiftsnivået  er samme som nå)
Hvis vi også tar utgangspunk i 20% mindre en Model S og dette også gjelder på bagasjeplass så er vi på 895x0,8=716l tot.
Dette er i så fall 100l mer en Octavia STV.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

AppleKnocker

Jeg tar gjerne en Leaf som er forlenget med 50 cm, 90kwh batteri og 200hk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Har en Ford S-Max som familiebil i dag. En tilsvarende bil som elbil hadde vært fint. Selvfølgelig med stort batteri og hengerfeste (og gjerne 4WD).
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AmocoCadiz

Ønsker en 40mils elbil laget av asiatisk produsent, gjerne med 7 års garanti på hele bilen.

De lager ofte litt mere holdbare og ferdigtestede konstruksjoner som ikke leveres ut tidlig til beta testing av kjøperne, ønsker jo ikke ha klippekort til verkstedet...

Så får bilen heller ha litt mer resirkulert plastikk, bambustre og flott skiftende interiørlys!

THE

Mine ønsker for neste elbil er en stasjonsvogn på størrelse med Mondeo eller liknende, men ikke et VAG produkt. Må ha tilhengervekt på minst 1500 kg, og helst ca 120 kWh batteri. Hurtiglading på minst 150 kW og 22 kW AC lading. Kan nok fire litt på batterikapasitet og hurtigladehastighet, men ikke alt for mye.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trekkoppbil

Her er trådstarter inne på noe vesentlig:
Han sier rett ut, det jeg trur er behovet mange har for en vanlig allsidig familebil.

Det er bra noen sier i fra.

Jeg vil nevne 3 behov i  tillegg: 4-hjulstrekk, fossilvarmer og ulike girutvekslinger.
Med fossilvarmer slipper man å dra på hundrevis av kilo med lithium for å varme opp kupeen.
Skal man opp i høye hastigheter, er det ikke morro å kjøre i førstegir.
Med 4-hjulstrekk kan man få bedre framkommelighet, ulike utvekslinger foran og bak, mindre forbruk, og mindre dekkslitasje.


Når det gjelder AC, så er jeg skeptisk til store likerettere på bilene:
Likerettere for høye effekter, bygges jo typisk som store skap, hvor man kan høre enorme kjølevifter. Og det ser jo ut som at det er mye plunder med hurtigladerene langs veien, og mange byttes ut etter kort tid, med andre modeller, og jeg blir enda mer skeptisk til å bygge dette inn i bilene.
En fransk og en amerikansk bilfabrikant har gjort kreative forsøk på å utstyre biler med likerettere på 44 og 22kwt, men de har vel begge gått bort fra de kraftigste løsningene sine, uten at jeg kjenner til detaljer om det.
Magefølelsen min sier at det kan være fornuftig at bilen har likeretter på f.eks 6, eller 11kw,men ikke stort mer. Da har man mulighet til tilfeldig lading på industrikontakter.
Det spørs om ikke semihurtige, stasjonære ladestasjoner i garasjeanlegg bør baseres på DC-lading. Men dette er bare synsing fra min side.

Når det gjelder batterikapasitet:
Det er nok en revolusjon å gå fra 24kwt til 30kwt, uten at jeg har prøvd det.
Med 24kwt bør man lade med 3-4 mils mellomrom, hvis man stadig skal lade fra ca 20-50% av batteriet. Har man 30kwt batteri som man stadig lader fra 20-80%, med høy hastighet, så blir regnestykket helt annerledes.
Med små batterier kan man komme noen mil, om man hele tida tar det med ro og kjører økonomisk, og på motorveien ligger man gjerne bak et vogntog i 80km/t.
Skal man ligge med høye hastigheter på motorveien i timesvis, er det vel ikke grenser for hvor stor kapasitet man trenger. Det er et spørsmål om hastighet.
Med 50-60 kwt kan man ofte komme 20 mil før første lading, og hvis en lading da under en middagspause kan gi 10-15 mil til, så vil man dekke behovet i mange tilfeller. Hvis normale dagsetapper for familier er 40-50 mil, så kan det være overkommelig med 2-3 ladestopp.


Øyvind.h

Det er vel ikke hundrevis av kilo man kan spare ved å installerer fossilvarmer?
Teslaen bruker typisk 1kW kontinuerlig for å holde kupeen varm. På 6 timers tur/50 mil er behovet da kanskje 6-10kWh i kupévarme. Eller 5-10% av batteripakken på ca 500kg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mazzbot

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 26. mars 2016, klokken 17:33
Her er trådstarter inne på noe vesentlig:
Han sier rett ut, det jeg trur er behovet mange har for en vanlig allsidig familebil.

Det er bra noen sier i fra.

Jeg vil nevne 3 behov i  tillegg: 4-hjulstrekk, fossilvarmer og ulike girutvekslinger.
Med fossilvarmer slipper man å dra på hundrevis av kilo med lithium for å varme opp kupeen.
Skal man opp i høye hastigheter, er det ikke morro å kjøre i førstegir.
Med 4-hjulstrekk kan man få bedre framkommelighet, ulike utvekslinger foran og bak, mindre forbruk, og mindre dekkslitasje.


Når det gjelder AC, så er jeg skeptisk til store likerettere på bilene:
Likerettere for høye effekter, bygges jo typisk som store skap, hvor man kan høre enorme kjølevifter. Og det ser jo ut som at det er mye plunder med hurtigladerene langs veien, og mange byttes ut etter kort tid, med andre modeller, og jeg blir enda mer skeptisk til å bygge dette inn i bilene.
En fransk og en amerikansk bilfabrikant har gjort kreative forsøk på å utstyre biler med likerettere på 44 og 22kwt, men de har vel begge gått bort fra de kraftigste løsningene sine, uten at jeg kjenner til detaljer om det.
Magefølelsen min sier at det kan være fornuftig at bilen har likeretter på f.eks 6, eller 11kw,men ikke stort mer. Da har man mulighet til tilfeldig lading på industrikontakter.
Det spørs om ikke semihurtige, stasjonære ladestasjoner i garasjeanlegg bør baseres på DC-lading. Men dette er bare synsing fra min side.

Når det gjelder batterikapasitet:
Det er nok en revolusjon å gå fra 24kwt til 30kwt, uten at jeg har prøvd det.
Med 24kwt bør man lade med 3-4 mils mellomrom, hvis man stadig skal lade fra ca 20-50% av batteriet. Har man 30kwt batteri som man stadig lader fra 20-80%, med høy hastighet, så blir regnestykket helt annerledes.
Med små batterier kan man komme noen mil, om man hele tida tar det med ro og kjører økonomisk, og på motorveien ligger man gjerne bak et vogntog i 80km/t.
Skal man ligge med høye hastigheter på motorveien i timesvis, er det vel ikke grenser for hvor stor kapasitet man trenger. Det er et spørsmål om hastighet.
Med 50-60 kwt kan man ofte komme 20 mil før første lading, og hvis en lading da under en middagspause kan gi 10-15 mil til, så vil man dekke behovet i mange tilfeller. Hvis normale dagsetapper for familier er 40-50 mil, så kan det være overkommelig med 2-3 ladestopp.

Du har ikke vært på langtur med leaf ser jeg . Forskjellen på 24kwh og 30kwh er ikke revolusjon men en enkel forbedring . Ingen som sier man må lade mellom 20 og 50% med 24kwh leaf , hadde like høy fart fra 20 - 50 som fra 50 - 70 % . På langtur har jeg noen lenger pause og noen korte , på det meste kjørte jeg 90 - 120 km og på det korteste 45km , funker ! . Lå I 100 - 110 km/t på motorvei I 70 km , begynte med 98% og kom hjem med 35% , kunne fint kommet 90 - 95 km , lå da ikke bak et vogntog ..Kjørte akkurat som vanlig ;)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Erl_end

Som dere ser har jeg ikke hatt elbil i lang tid, men blitt veldig imponert.
Har brukt Leafen i resevirksomhet i forbindelse med dager ute i kundemøter og tur/retur for og gå Birken. Dette har vært turer på 25-30 mil og fungert utmerket selv med -12 på start om morgenen.
Dette har da vært meg alene i bilen og har kunnet planlegge i forkant. Dvs ingen barn i bilen som har sine ønsker...  ;)
Som familebil kan det etter min mening fungere om våren-sommer uten alt for stor opp pakning ref helgetur.
Nå som vi er på påskefjellet med full oppakning og små barn er det i alle fall utelukket med 30kWh Leafen, selv om dette er den største på markedet av "normalpris" EL-bilene i bagasjevolum og rekkevidde.
Hadde jeg doblet både bagasjeplass og rekkevidde kunne jeg ha byttet ut diseldyret..
Er det noen rykter utenom Tesla Model 3 som kan matche dette.?
Og hva må til av ladenettverk hvis denne bilen kommer.? (Octavia stv e.l. med 25-30 praktisk rekkevidde, AWD, hurtiglader og pris rundt 350k)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

TrondT

Bare ett aspekt: feriebil.

IDAG er det nesten umulig. Men først og fremst pga vanskelige ladeforhold.
Norge: bare deler av landet er dekket brukbart med hurtigladere.
Ferie Europa: Sverige/Danmark er ok for å komme til Tyskland.
Men lenger sydover helt håpløst. Har surfet mye for å se muligheter. men generelt, få hurtigladere i Tyskland, med MANGE leverandører. Tyskerne går igang med å bygge traseer med hurtigladere, men det tar nok tid.

Konklusjon: Tesla 3, dersom den kan lade i Teslas SC, som jeg regner med.
Håper at andre ladere blir mer standardisert mht betaling, men det ser dårlig ut foreløpig.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Chivas

Men TM3 har vel knapt bagasjerom etter hva jeg har skjønt? Eller var det vanskelig å plassere inn større kolli som var greia?

Stikkkontakt

Sitat fra: Chivas på søndag 22. mai 2016, klokken 14:54
Men TM3 har vel knapt bagasjerom etter hva jeg har skjønt? Eller var det vanskelig å plassere inn større kolli som var greia?

Liten åpning fordi hattehylla måtte være bærende konstruksjon. Dersom man skulle ha stor luke og bruke taket som styrke ville man miste plass i høyden i baksetet. Ergo et kompromiss.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

TrondT

#28
Feriebil. (tesla 3  vs  eGolf ny)

Jeg har gjort et par reiseplan-beregninger med
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/?ziel_id=11667

Tesla S60 er brukt, med redusert rekkevidde til 250km
eGolf er brukt med utvidet batterikapasitet, rekkevidde 160km (mot 125 idag).

Oppsummering:
Kiel-Berlin,  Kiel-Bonn,  Kiel-Munchen:
Tesla: hurtiglading hele veien.
Golf: delvis lang ladetid. Tilsammen 7 leverandører:
Tank&rast, RWE, allego, Avacon, Westfalen, Ladenets, Charge&Fuel

Jeg heller mer og mer til Tesla, selv om bagasjerummer kanskje ikke er av de største.
Eller er det noen som kan vise til at det er ENKELT å ferie-reise i Tyskland?

Kiel - Berlin. 355 km.
Tesla
Gesamt ca. 4 Stunden 2 Minuten
Fahrzeit ca. 3 Stunden 41 Minuten
Ladezeit ca. 21 Minuten* ( 1 lading).

eGolf:
Gesamt ca. 11 Stunden 49 Minuten
Fahrzeit ca. 4 Stunden 29 Minuten
Ladezeit ca. 7 Stunden 20 Minuten* ( 3 ladinger, derav 1 saktelading)


Kiel - Bonn,  583 km.
Tesla:
Gesamt ca. 6 Stunden 20 Minuten
Fahrzeit ca. 5 Stunden 28 Minuten
Ladezeit ca. 52 Minuten* (2 ladestopp)

eGolf:
Gesamt ca. 9 Stunden 55 Minuten
Fahrzeit ca. 5 Stunden 58 Minuten
Ladezeit ca. 3 Stunden 57 Minuten* (3 ladestopp, 3 leverandører)


Kiel - Munchen.  900 km
Tesla S60
Gesamt ca. 10 Stunden 20 Minuten
Fahrzeit ca. 8 Stunden 30 Minuten
Ladezeit ca. 1 Stunden 50 Minuten*

eGolf
Gesamt ca. 11 Stunden 22 Minuten
Fahrzeit ca. 8 Stunden 50 Minuten
Ladezeit ca. 2 Stunden 32 Minuten*  (2 leverandører, bare hurtiglading!)
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

zyp

Jeg ville ikke ha stolt noe særlig på de tallene der, jeg erfarer at den er veldig dårlig til å estimere ladetid.

Forrige helg besøkte jeg venner som bor 30 mil unna, og kjørte e-Golf dit. Autoroute-funksjonen foreslår for den strekninga i utgangspunktet to ladestopp på til sammen en time og 53 minutter. Det ene ladestoppet er et annet sted enn der jeg faktisk stoppa, og endrer jeg det så går estimatet ned til en time og 48 minutter. I praksis brukte jeg henholdsvis 13 og 18 minutter, dvs. til sammen 31 minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA