Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NAF taler for sin syke mor - "snart" er elbilforeningen større enn NAF

Startet av Erl_end, torsdag 19. mai 2016, klokken 11:33

« forrige - neste »

Erl_end

Nå i disse påsketider kan vi kanskje sitte og drodle litt over hva vi ønsker oss, og tror hva som kan komme i neste generasjon EL-Bil.
Har lagt det her så kanskje flest mulig med forskjellige EL-biler kan komme med innspill.
Håpet på en tråd uten "min bil er bedre en din" mentalitet   ;)

Min bil som jeg kunne tenke med om 2-3 år. Bil nr 1 familiebilen..
Familie stasjonsvogn for familie på 4 (fra Focus til Octavia ett sted)
50-60 kWh batteri (20-25 mil normal kjøring om vinteren på vei til Påskefjellet)
Pris ca 350.000
Mulighet for takboks, hengerfeste osv.
For egen del trenger den ikke ha premium interiør men som en ny Octavia e.l
Må ha mulighet for hurtiglading og 32A lading. Noe annet for min del er "ubrukelig"
Hva mer skal en slik familebil ha.?
Håper mange kan bidra i en slik tråd  :D
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Helt enig med Elektrolux her.
Det er merkelig lite i media om betydningen av GM Bolt (Opel Ampera-E).
Det eneste den ikke har er hengerfeste, men vi nordmenn får bare venne oss til  å leie en nabobil i stedet for å leie en henger på Statoil når vi skal frakte noe som trenger henger :)

Ampera-E vil være på veien i Norge i Q1 2017, og vil ha:

  • "normal" bilstørrelse som passer i de fleste norske garasjer og carports, i motsetning til dagens Tesla biler.
  • 5 seter, fleksibelt bagasjerom - stort nok for de fleste små/normal familier.
  • Hvis man bor i by/tettsted uten mulighet for hjemmelading så kan de aller fleste klare seg med en hurtiglading eller to i uka, og man trenger ikke lenger nødvendigvis å ha hjemmelading eller jobblading.
  • Hvis man ikke er travel stress/business person så kan man klare de fleste langturer fint med denne bilen, i kombinasjon med hurtiglader utbyggingen som skjer i 2016 og 2017. F.eks kreves kun en hurtiglading på strekningene Oslo - Kristiansand, Oslo - bergen, Oslo - Trondhjem.


Så Erlend, det er bare å stikke innom nærmeste Opel forhandler så kan du skrive deg opp på interesselista deres for Ampera-E allerede :)

Og til Elektrolux :)  Håper du allerede jobber med å skaffe til veie CCS-USA til CCS-Europa plug-adapter, slik at det blir mulig med direkteimport av Bolt til Europa hvis GM bestemmer seg for å prioritere USA markedet framfor Opel bilene...   

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Erl_end

Har tittet en del på denne, men blir ikke bagasjerommet litt lite på denne for en familie på 4 til påskefjellet.?
Når man pusser opp gammelt hus er hengerfeste litt mer en "kjekt og ha ting".. Brukes flere ganger i uken. Henger også sykkelstativ på kula på sommerferie...
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Panduck

Sitat fra: Erl_end på fredag 25. mars 2016, klokken 11:09
Har tittet en del på denne, men blir ikke bagasjerommet litt lite på denne for en familie på 4 til påskefjellet.?
Når man pusser opp gammelt hus er hengerfeste litt mer en "kjekt og ha ting".. Brukes flere ganger i uken. Henger også sykkelstativ på kula på sommerferie...

De fleste elbiler har mulighet for sykkelstativ, selv uten hengerfeste. Man får "hengerfeste" som ikke kan trekke henger, men bruke til sykkelstativ. Skiboks vil nok kunne bli mulig på slike biler. Kutter rekkevidden en del, men sannsynligvis fremdeles mulig å dra deg til påskefjellet (bare ta den av når du ikke trenger den)

Erl_end

Har sett disse sykkelstativene, men sykkelstativ til 3 sykler som henger over bagasjeluka lurer jeg på om er en litt dårlig ide.? Av med alle sykler hvis du må inn bak.?
Blir bagasjerommet i Bolt'en som en vanlig Golf eller er vi på Octavia nivå.?
Ut i fra bildene ser det ut som Ampera'en i alle fall har rails..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Panduck

Sitat fra: Erl_end på fredag 25. mars 2016, klokken 11:44
Har sett disse sykkelstativene, men sykkelstativ til 3 sykler som henger over bagasjeluka lurer jeg på om er en litt dårlig ide.? Av med alle sykler hvis du må inn bak.?
Blir bagasjerommet i Bolt'en som en vanlig Golf eller er vi på Octavia nivå.?
Ut i fra bildene ser det ut som Ampera'en i alle fall har rails..

Vil tro Bolt blir større en Golf, 60kWh batteri virker som overkill på en Golf bil, der hadde vel 40kWh vært nok for å få den rekkevidden som bolt skal ha?

Øyvind.h

Bolt ser ut til å ha mindre bagasjerom enn golf. Opplever i hvert fall det ut ifra bilder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. mars 2016, klokken 12:09
Bolt ser ut til å ha mindre bagasjerom enn golf. Opplever i hvert fall det ut ifra bilder.

Se hva google sier

"Due to the packaging of the battery pack, the Bolt EV interior offers seating for five passengers and 16.9 cubic feet of cargo space behind the rear seat."

VW eGolf spec : Cargo Volume, trunk 22.8 cu ft
Nissan LEAF : Cargo volume with rear seat up (cu. ft.)    23.6

Dette er ikke annet enn totalt skuffende, og der forsvant drømmen om Ampera.

Gnilre

http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2016/Jan/naias/chevy/0111-bolt-du.html

Hvis dere går gjennom linken ovenfor finner dere ut at Ampera-e eller Bolt er en god del mindre enn Opel Astra og litt større enn Opel Corsa. Ampera-e er altså en stor småbil eller en liten kompaktbil. Noen sammenligner den med Kia Soul EV størrelsesmessig, men bagasjeromsplassen er dårligere på Kiaen. Men etter bildene å dømme er det takrails og plass til skiboks på taket av Ampera-e, så med nøysom pakking duger den kanskje til påsketuren for en familie på 4 ?

Venter vi i 3-4 år putter de kanskje drivlinjen fra Apera-e inn i en Opel Astra stasjonsvogn ? Da hadde vi fått det Erl_end etterspør. Og hadde jeg kunne kjøpt en slik neste år hadde jeg garantert kjøpt den. Sammen med tusenvis av andre nordmenn antar jeg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

kodalse

Signaturen under sier vel mest om hva jeg ønsker.
Tipper jeg stiller meg i kø for en modell 3 når den tid kommer.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rottert

Jeg ønsker meg en helelektrisk stasjonsvogn ala passat eller v70 med masse bagasjeplass og rekkevidde til en rimelig pris :) Lurer på hvem som kommer med det først.
2014 Nissan Leaf Tekna

Mazzbot

Ønsker en bil med bagasjeplass som tesla model s , mye krefter , 400 km rekkevidde på vinteren . 100 - 150 kw lading.

Pris : 300 og oppover

Hengerfeste er for meg uinteressant.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Erl_end

Sitat fra: nime01 på fredag 25. mars 2016, klokken 19:26
Sitat fra: Gnilre på fredag 25. mars 2016, klokken 13:55
Ampera-e er altså en stor småbil eller en liten kompaktbil. Noen sammenligner den med Kia Soul EV størrelsesmessig, men bagasjeromsplassen er dårligere på Kiaen.
Stemmer det at Kia'en har mindre bagasjeromsplass? Iflg Chevrolet er bagasjeromsplassen i Bolt EV på 16.9 cu-ft / 478 L. Kia oppgir Soul EV til å ha 18.8 cu-ft / 532 L.
I følge Dinside http://www.dinside.no/930602/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev så er det 281 i Soul EV og 341 i EL golf.
Hvis da Bolt'en da har 478 så er den større. Men det regnes kanskje annerledes "over there"?
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Erl_end

Sitat
I følge Dinside http://www.dinside.no/930602/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev så er det 281 i Soul EV og 341 i EL golf.
Hvis da Bolt'en da har 478 så er den større. Men det regnes kanskje annerledes "over there"?
Regnes nok annerledes "over there"
I Norge opplyses Leaf til 370l (uten sub) og i USA til 23,6 cu ft = 668l
Så konklusjonen for min del er at Bolt / Apera-e ikke fungerer som familiebil for 4... :(
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA