Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Jeg hater å måtte innrømme det, men Tesla gjorde alt riktig"

Startet av VL, torsdag 19. mai 2016, klokken 10:46

« forrige - neste »

VL

Hei! Dette har nok vært oppe mange ganger tidligere:

Får bilen min i neste uke og etter flere uker med flytting, oppussing og styr har jeg ikke fått lagt opp noe skikkelig lading til bilen i garasjen enda.

Men jeg lurer på om det er problematisk å lade på vanlig schuko kontakt i mellomtiden? Det er egen kurs ut i garasjen ( 16A 2.5mm2 ) og om man nedjusterer fra 16 til f.eks 13 i bilen bør vel dette gå bra? Er litt usikker på brannfaren med dette, og automatsikringen ville vel slått ut om den "merket" noe, eller? Kan man sove godt om natten selv om den lader slik? :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

nie

På Schuco stiller vel bilen ned til 13 automatisk.
Med 2,5mm2 kabel og friske kontakter skal ikke dette være noe problem.
Ville ha fulgt med på kontakten om den ble varm. Hvis den holder normal temp hadde jeg ikke hatt betenkeligheter.

El-boy

#2
Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 08:55
Hei! Dette har nok vært oppe mange ganger tidligere:

Får bilen min i neste uke og etter flere uker med flytting, oppussing og styr har jeg ikke fått lagt opp noe skikkelig lading til bilen i garasjen enda.

Men jeg lurer på om det er problematisk å lade på vanlig schuko kontakt i mellomtiden? Det er egen kurs ut i garasjen ( 16A 2.5mm2 ) og om man nedjusterer fra 16 til f.eks 13 i bilen bør vel dette gå bra? Er litt usikker på brannfaren med dette, og automatsikringen ville vel slått ut om den "merket" noe, eller? Kan man sove godt om natten selv om den lader slik? :)
Du får maks ladet med 13A med schuko på UMC kabel , 2.5mm2 er standard for 16A kontakter.
Bør være null problemer dette.

Jeg har en 32A 230V en-fas kurs  som jeg bruker UMC'en med. Svært sjeldent jeg trenger å bruke ladestrøm over 20A... For min del har UMC lading fungert 100% feilfritt gjennom 2,5 år, bortsett helt i starten der det var noen software bugs i Teslan. (altså den stoppet ladingen om det var jordfeil i vaskemaskina til naboen i enden av veien...)

Jejl

Det er jo veldig fort gjort for en eletriker å skifte til en 32A kontakt. Da får du 16A.

Rav4_EV

Veldig fort og stille feil for å overbelaste kursen også.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Jejl

Du trenger bare stille inn til 16A en gang, så husker bilen det til neste gang. En 16A sikring skal vel også tåle 18A i en time.

Griffel

Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 08:55
Hei! Dette har nok vært oppe mange ganger tidligere:

Får bilen min i neste uke og etter flere uker med flytting, oppussing og styr har jeg ikke fått lagt opp noe skikkelig lading til bilen i garasjen enda.

Men jeg lurer på om det er problematisk å lade på vanlig schuko kontakt i mellomtiden? Det er egen kurs ut i garasjen ( 16A 2.5mm2 ) og om man nedjusterer fra 16 til f.eks 13 i bilen bør vel dette gå bra? Er litt usikker på brannfaren med dette, og automatsikringen ville vel slått ut om den "merket" noe, eller? Kan man sove godt om natten selv om den lader slik? :)
Så lenge anlegget er i god stand er dette uproblematisk, still 13A eller gjerne lavere om du får tilstrekklig energ i løpet av natten. Kjenn på stikkontakten etter ca 15-20min lading, dersom den ikke er varm ville jeg sove rolig hele natten. Men som permanent løsning er selvfølgelig en ladestasjon vesentlig sikrere.

En 16A automatsikring vil forøvrig ikke merke om en vanlig schuko er slitt å gir dårlig kontakt, så den gir ingen beskyttelse mot varmgang i selve stikkontakten om det er dårlig kontakt. En temperatur sensor i ladekladdens støpsel kan avbryte lading om det bilr for varmt. Jordfeilautomater har stoppet mange branntilløp ved at forkulling av ledninger og stikkontakt ganske ofte fører til jordfeil før det tar sikkelig fyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

VL

Takk for svar alle!  :)

Da er jeg blitt litt tryggere på at det skal gå fint å lade på schuko stikk! Får heller følge litt med om kontakten blir varm  :)

Planen er 32A industri stikk, men elektro firmaet som skal utføre diverse arbeid på huset måtte utsette jobben litt. Så da blir det noen uker med schuko lading.

Men OM kontakten skulle tatt fyr og brent ned garasje og bil, er det sånn at jeg opptrer uansvarlig og vil miste forsikringsretten pga jeg ladet på schuko stikk? Noen som vet noe om dette?



Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Griffel

#8
Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 14:29
Men OM kontakten skulle tatt fyr og brent ned garasje og bil, er det sånn at jeg opptrer uansvarlig og vil miste forsikringsretten pga jeg ladet på schuko stikk? Noen som vet noe om dette?
Nei, jeg går ut fra at dette er en lovlig installert jordet stikkontakt i garasjen. Da er dette langt fra det som kreves av uansvarlighet i forsikringssammenheng før en får problemer avkortning.

Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 14:29
Planen er 32A industri stikk, men elektro firmaet som skal utføre diverse arbeid på huset måtte utsette jobben litt. Så da blir det noen uker med schuko lading.
Hvorfor ikke gå for den beste løsningen som er en type 2 ladestasjon gjerne med fast kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

VL

Ja kursen er koblet opp av fagfolk så alt er i orden der :-) ...

Type 2 løsning hadde jo vært det beste,  men hva koster en slik løsning?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

SunSeeker

#10
En kirkebø lader får du for under 4000.
Helt supre, ser ok ut og er nye mindre enn andre tilbydere. Perfekt deal og har 2 av de selv. Funker gull. Du får den også med 16A motstand som du senere kan ta vekk om du oppgrader til 32 A.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

nofuelno

Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 15:50
Ja kursen er koblet opp av fagfolk så alt er i orden der :-) ...

Type 2 løsning hadde jo vært det beste,  men hva koster en slik løsning?

3.990,- : http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på fredag 25. mars 2016, klokken 19:52
Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 15:50
Ja kursen er koblet opp av fagfolk så alt er i orden der :-) ...

Type 2 løsning hadde jo vært det beste,  men hva koster en slik løsning?

3.990,- : http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product

God pris, men den bør kanskje installeres noenlunde skjermet? Jeg ville vært skeptisk til å hatt noe med pakknippel på toppen stående utsatt for regn...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VL

Får se hva det blir til! Har vært veldig fornøyd med 32A industri stikk løsningen i gamlegarasjen. Men må si det frister veldig med en løsning som har fast kabel  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. mars 2016, klokken 20:13
Sitat fra: nofuelno på fredag 25. mars 2016, klokken 19:52
Sitat fra: VL på fredag 25. mars 2016, klokken 15:50
Ja kursen er koblet opp av fagfolk så alt er i orden der :-) ...

Type 2 løsning hadde jo vært det beste,  men hva koster en slik løsning?

3.990,- : http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product

God pris, men den bør kanskje installeres noenlunde skjermet? Jeg ville vært skeptisk til å hatt noe med pakknippel på toppen stående utsatt for regn...
En pakknippel gir meget god tetning rundt kabelen, IP 68. Meget god klemvirkning,
brudd og støtsikker, vann og gasstett, gode termiske egenskaper.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA