Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VCDS Tweaks e-Golf

Startet av askimso, onsdag 18. mai 2016, klokken 14:51

« forrige - neste »

askimso

 Gleder meg til sommerdekksesong og venter spent på å montere mine 18" Marseille felger på egolfen. Noen som vet hva salgs dekktrykk man bør ha i egolf med 225/40-18?

Råde

Det er ikke noe i veien for å ha høyere enn tabellene anbefaler. Jeg har sluttet å se på tabellene, egentlig... Høyere trykk gir bedre forbruk. Så jeg kjører med 2,8 bar hele veien rundt.
e-Golf | X75D

Elmo

Jeg kjører med 34-35 PSI på mine biler (eUp og PSA), men 2,8 bar er ikke det rett over 40 PSI ??  Det syns jeg var vel høyt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ktm2000

Jeg kjører og med lufttrykk oppi 40-45. Går bra det  8)

Råde

Sitat fra: Elmo på torsdag 24. mars 2016, klokken 12:29
Jeg kjører med 34-35 PSI på mine biler (eUp og PSA), men 2,8 bar er ikke det rett over 40 PSI ??  Det syns jeg var vel høyt.
Stemmer det. 40,6 etter hva jeg så på nett. Synes det er merkbar forskjell på forbruk mellom 2,4 og 2,8 bar. Litt bedre veigrep også men samtidig noe mer støy.
e-Golf | X75D

mihkku

Dekktrykket skal være 2.8 bar, jeg har 3.

Sonus

Sitat fra: mihkku på mandag 28. mars 2016, klokken 02:33
Dekktrykket skal være 2.8 bar, jeg har 3.
Kjører også 3 bar etter råd fra dekkforhandler. Visstnok blir ikke luften i dekkene så varm i Norge som lenger syd i Europa og utvider seg derfor ikke så mye som dekkprodusentene har forutsatt. Skal sjekke at slitasjen fra i fjor er jevn før jeg legger på i år.

PokerFjes

Størrelsen på dekk og felg har ingenting å si på anbefalt dekktrykk. Det er vekten til bilen som bestemmer hva slags trykk man skal ha for optimalt veigrep, dekkslitasje og energiøkonomi.
En e-Up veier ganske mye mindre enn en e-Golf(?), og har derfor et lavere anbefalt dekktrykk.

Når man fyller mer luft i dekkene enn anbefalt, blir dekkets kontaktflate mot bakken dårligere. På vått føre er ikke dette helt optimalt - for man får redusert bremseevne. Fordelen er at den samme reduserte kontaktflaten mot bakken gir lavere rullemotstand og igjen lavere forbruk.
Fyller man mer luft i dekkene vil dekket også kunne slites ujevnt, dvs mer på midten.

Hemmeligheten er å finne en god mellomting - og det er vel ganske mange her som kjører på ca 3bar.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

Når man kjører med store bredde dekk så vil også risikoen for vannplaning øke. Med mer luft i dekket så burde teorien tilsi at dette også reduserer faren for vannplaning?

PokerFjes

Sitat fra: tutti på mandag 04. april 2016, klokken 12:43
Når man kjører med store bredde dekk så vil også risikoen for vannplaning øke. Med mer luft i dekket så burde teorien tilsi at dette også reduserer faren for vannplaning?
Høyst teoretisk så har du vel rett, men i praksis er jeg usikker. Det ekstra trykket som gjør at du sliter midten av dekket mer enn sidene løfter vel ikke akkurat sidene på dekkbanen så mye at de slipper bakken helt :). Slipper de ikke bakken helt, så vil utfordringene med vannplaning fortsatt være tilstede.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA