Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 100% SOC?

Startet av Tesla P85D, tirsdag 17. mai 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

Tesla P85D

Performance pluss pakken, eksisterer ikke den lengre? Å i så tilfellet, hvilke biler har egentlig denne pakken, og hva er forskjellen fra standard til pluss? Ser enkelte på finn annonserer at bilen har pluss pakken, men at dette valget ikke er mulig å få lengre. Så hvis man kjøper P90D i dag så har ikke den pluss pakken?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

overlay

Pluss pakken hadde stivere og mer sportslig understell.  Man måtte kjøpe med 21 tommers felger, og bilen hadde skinn interiør med alcantara på "side bolsters".

Om jeg ikke husker feil så er ikke dette understellet tilgjengelig lenger, de siste som fikk det var de første P85D bilene som kom til landet.

Muffinman

Og det er synd, for jeg tror mange kunne ønske seg sportsunderstell. Uavhengig av om det er snakk om P-biler eller ikke. P-understellet ble fjernet fra P85D i det stille.

Mye av + understellet ble standard på alle biler fra høsten 2013 for å bøte ustabil bakende v/akselerasjon. men langt fra alt. Slik standard (luft)understell er nå er det egentlig for hardt til å være skikkelig komfortabelt, og alt for mykt til å fungere bra ved skikkelig frisk kjøring på svingete vei.

Brede

Avskrift fra Design Studio mai 2013:

"Performance Plus-pakke
Performance Plus er en oppgradering for Model S
Performance som forbedrer bilen allerede
imponerende kjøreegenskaper. Ved å stive opp
sentrale bære- og lenkearmer i hjulopphenget
samt ny innstilling av demperne, bedres
krengnings-stivheten uten å gå på bekostning av
kjørekomforten. 21" felger med bredere bakre
dekkdimensjon og Michelin Pilot Sport PS2 dekk
kanaliserer disse forbedringene ned i asfalten.
Resultatet er fantastisk - lett, responsiv styring
med minimal krenging. Det er en sportsbil-fantasts
perfekte kjøreopplevelse."

"kr. 36.700
(Krever 21" felger, tilgjengelig i grå eller sølv)"

N00b

Har hatt P85+,  sendte den videre til en ansatt.
Den er ikke sportslig stiv som en BMW er, den er spretten stiv.
Som om den kom i resonans eller noe.  Tok meg 1 dag og innse at den bilen ikke kom til å fungere for meg selv om jeg hadde VELDIG lyst til å ha den selv

Muffinman

#5
Sitat fra: N00b på onsdag 23. mars 2016, klokken 08:28
Den er ikke sportslig stiv som en BMW er, den er spretten stiv.
Som om den kom i resonans eller noe.
Tendenser til dette på standard luftunderstell også når det presses. Fungerer fint på 100% slett vei, men det skjer noe hvis man kjører over ujevnheter mens man ligger i hard sving og det virker som ting ikke faller til ro igjen før man er ferdig med svingen. Ikke testet på 85D, men på P85 med 21"/PS2/Conti 5P, 19"/Falken 453 er dette tydelig tilstede. Gjelder når man tar kurver i noe hastighet, ikke type hårnål.

Spent på hvordan 85D med 19" PS3 vil fungere når temperaturene tilsier at det går an å teste. Den har jo en litt annen vektfordeling.

Uansett, Model S er jo ingen sportsbil uansett så jeg ser ikke på dette som en mangel. Hadde dette vært på en 911 ville jeg blitt muggen :)

Cookie Monster

#6
Performance + på P85 hadde stivere dempere, samme stabstag som vanlige fjærer på luft og andre lenkearmer enn vanlig rwd. I Tyskland får man ettermontert mange av de delene gratis samt noen ekstra forbedringer i tillegg på alle de eldre rwd utgavene siden det viste seg å være noe ustabilt i høyere hastigheter.

Dual motor model s har fått mange forbedringer sammenlignet med tidligere rwd og har andre type dempere, foringer og tykkere stabstag enn tidligere.
P85D hadde fram til 30 april 2015 stivere dempere og enda tykkere stabstag. Men Tesla fjernet det og P85D og P90D etter 30 april har samme understell som vanlig Dual motor. Men verken vanlig dual motor eller P85D  før 30 april 2015 har mange likheter med understellet på P85+. Det er en videreutvikling av det tilpasset Dual motor med ekstra vekt i front og høyere topphastigheter så derfor feks enda tykkere stabstag enn P85+.

Tesla sluttet mest sannsynlig med det for å forenkle produksjon. Hadde det bare vært pga tilbakemeldinger på at noen syntes det var for stivt kunne de bare hatt 2 valg. Selv liker jeg min P85D før de byttet til samme dempere som vanlig dual motor veldig godt. Men har bare hatt biler med sportsunderstell tidligere og synes den har en fin balanse mellom komfort og stivhet, men forstår godt noen synes det blir litt vell stivt spes på 21".

Vanlig dual motor og dagens P90D er uansett langt fra slik de eldre rwd utgavene er som var nervøse under pådrag og ustabil i høyere hastighet og for mye Usa båt følelse for min smak.
Vanlig dual motor sitt understell synes jeg også er veldig bra og behagelig uten at det er verken for mykt eller stivt. Rett å slett en veldig godt mellomting :)
2015 P85D

Cookie Monster

#7
Her er service bulletin på hva som inngår i retrofit kittet for å takle høyere hastigheter bedre på eldre rwd biler. Som kun de i Tyskland får ettermontert på eldre biler gratis. Nyere biler etter ca VIN 31 000 har allerede endringene. Og det gjelder også eldre performance +.

Uansett er Performance + greiene bare å se bort fra på dual motor, siden som nevnt har de allerede et helt annet understell som er designet basert på erfaringer Tesla har gjort. Samt at verken dempere, lenkearmer, stabstag osv ikke er likt pga høyere vekt foran, designet for høyere topphastighet osv.
Det er også mange forskjeller om man har luft eller ikke. Har man luft er det tykkere stabstag på dual motor enn med vanlig coil.
2015 P85D

Cookie Monster

#8
Info fra delekatalogen. Så kan man se på litt av forskjellene selv. Viser godt man kan ikke bare si man har det understellet, siden Tesla gjør endringer hele tiden. Også når P85+ var så er ikke en tidlig utgave likt med en senere.
De gjorde også endringer i juni/juli 2015 på dual motor understellet med nye stabstag.

2015 P85D

Tesla P85D

Så det vil si at jeg som har en P85D som er utlevert mars 2015 har pluss understellet?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Cookie Monster

#10
Ikke pluss understellet. Siden som nevnt er ikke dempere, stabstag osv på verken dual motor eller P85D likt som P85+. Det het aldri pluss på dual motor. Men du har den stivere typen dempere som Tesla kalte for specially designed performance suspension for P85D i design studio i starten.

Se på delenummer på demper foran. Slutter det på 01-A så har den før 30 april typen.

Tesla gjør hele tiden endringer og forbedringer og som nevnt har selv P85+ litt forskjeller på understell avhengig av når bilen ble produsert.
ikke noe poeng å å henge seg opp i det tidligere + understellet siden det var på en eldre Model S med helt andre deler, bare motor bak og lavere toppfart.
Dual motor har mer vekt foran og drift på hjulene foran så har derfor et understell designet for det med kraftigere stabstag osv. P85D/P90D har også andre dempere bak enn 85/90D pga stor vs liten Drive unit og derfor forskjellig vekt.

2015 P85D

erot

#11
Sitat fra: N00b på onsdag 23. mars 2016, klokken 08:28
Har hatt P85+,  sendte den videre til en ansatt.
Den er ikke sportslig stiv som en BMW er, den er spretten stiv.
Som om den kom i resonans eller noe.  Tok meg 1 dag og innse at den bilen ikke kom til å fungere for meg selv om jeg hadde VELDIG lyst til å ha den selv

Kan det være individuelle forskjeller her, eller har det noe å gjøre med det litt overdrevne dekktrykket som mange bruker? Opp fjellet mot Hardangervidda har jeg mange gode referansestrekk med ulike svinger med dårlig asfalt (og god oversikt). Min P85+ hadde ikke slike tendenser der. Merket tyngden selvsagt, men den var forutsigbar og rimelig godt limt på underlaget. Selvsagt ingen 911, men ift ulike BMWer med M-sport som jeg har kjørt samme strekket var den fullt på høyde eller bedre. Nå hadde jeg riktig nok hjul som sikkert var 30% lettere enn originalt. Uavfjæret masse har en del å si for om hjulene har feste, men skal vel ikke forklare følelsen av for lite demping eller bevegelse i selve bilen?? (Hadde også 4 cm bredere bak, noe som påvirker balansen, men heller ikke forklarer det over.)

Konklusjonen er vel i alle fall at det er vanskelig eller meningsløst å sammenligne med D-biler fra 2015/16, men at på tidlige biler lå P+ vesentlig bedre på veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA