Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan du gi meg gode grunner til ikke å velge en hybridløsning?

Startet av Careka, mandag 16. mai 2016, klokken 23:59

« forrige - neste »

Careka

jeg skal reise bort,  og e-up  vil da stå i ro i ca 9-10 mnd.  skal jeg lade den op og la den stå med strøm på, eller plugge ut og la batteriene sakte tape seg  ?
eller skal jeg få noen til og si etter 3 mnd  plugge den in lade den opp for så å kobble den fra og gjenta etter 3 mnd  ?
hva anbefaler de kunskapsrike. ?

alternativet er å selge og kjøpe en ny når jeg kommer hjem.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

elektrolux

Ikke godt å si, men ville parkert den med ca 50-60% kapasitet og koblet fra 12V batteriet.

Har gjort dette på en Think A306 og etter 3 år var fremdeles flere av litium cellene i live.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Careka

blir dyrt å la celler dø.  Tesla skriver i sin manual at den skal stå tilkobblet hele tiden,  men er i stor tvil her.  hva jeg skal gjøre,  selge og kjøpe ny  eller la den stå.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

elektrolux

VW bør vel ha en prosedyre på dette.

Tipper de kan reprogrammere bilen til nybilmodus. Da er stillstandsforbruket fra 12V batteriet minimalt.

Da jeg kjøpte Berlingo var denne ikke initialisert av selger og var i en slik modus. Det betydde bl.a at sentrallås låste dørene og så sovnet, slik at jeg måtte låse meg inn manuelt hver gang.

Normalt skal det likevel være helt kurrant å parkere med en 12V vedlikeholdslader tilkoblet 12V batteriet. Hentet i går ut en Think Classic for utleie på Nabobil som er lagret slik i over 1 år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Careka

skal ta en prat med dem over påsken  og se hva de sier. takk for tips.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

e-curious

8-10 måneder... kan det være en løsning å enten selge/kjøpe ny eller leie den ut?
Det blir jo ganske store kapitalkostnader på å la den stå så lenge.  Kanskje det beløpet kan brukes til ny bil når du kommer hjem?

tomrh

La den stå med 40% SOC og koble fra 12V. Har ikke prøvd det selv, men 40% skal være optimalt ut i fra det jeg har lest, og frakobling av 12V er for å forhindre at noe drar strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: tomrh på torsdag 14. april 2016, klokken 23:32
og frakobling av 12V er for å forhindre at noe drar strøm.
Sett heller minste Ctek lader på 12v batteriet og la det være tilkoblet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Robert Sund

Lav temperatur og fullt oppladet gir lang levetid for bly batterier. Lav temperatur gir i tillegg også lav selvutlading. Ctek eller tilsvarende fungerer bra.

Lav temperatur og ca halvfullt batteri gir lengst levetid for lithium batterier. Går noen celler tomme kan de begynne å svelle opp.

Hvis BMSen kan stilles inn slik at cellene holdes på ett nivå tilpasset langtidslagring ville dette løse problemet ditt.


Ellers er jo forslagene som andre har kommet med om utlån eller utleie en løsning.

petersv

At noen ser til bilen er klart aa foretrekke. Ev. laan/lei den bort.

Electrix

Jeg ville helt klart lånt/leid den bort til familie eller venner. Da kunne den også fortrengt en god del diesel eller bensin i perioden og kanskje konvertert en annen eksosbileier  8)
Etter at jeg kjøpte elbil og pratet positivt om elbiler har 4 andre i familien gjort det samme, og nr 5 er på gang, i tillegg ca like mange i vennekretsen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA