Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindmølle hjemme

Startet av ZOE, søndag 15. mai 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

THE

Har fått svar fra AR for ei tid tilbake at de ikke skal bygge ut noen 43 kW ladere, men sette opp 2x22 kW stolper. I tillegg har AR en prispolitikk som gjør at det av prinsipp ikke blir lading hos dem uansett.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

karktb

22 KW  er ikke hurtiglading, "alle andre" har 50 KW og oppover. RIB  reklamerte med minst 600 ladepistoler - se vedlegg .. men det ble det aldri noe av. 

THE

Sitat fra: karktb på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:34
22 KW  er ikke hurtiglading, "alle andre" har 50 KW og oppover. RIB  reklamerte med minst 600 ladepistoler - se vedlegg .. men det ble det aldri noe av.

Hvis du leser vedlegget ditt, så refereres det utelukkende til 22kW uttak og ladetider for 22kW. Det er likevel litt misvisende siden det skrives ladepistoler i teksten. Ladepistoler på AC blir kun benyttet der det er 43kW, så det er nok noen i markedsavdelingen som ikke har visst helt hva de skrev.

I pressemeldingen jeg legger ved her er det derimot bekreftet fra RBI, ved adm. dir. Anders Gadsbøll, at alle KIWI-laderne skulle ha 43kW AC. Det hurtigladetilbudet til Zoe forsvinner totalt i disse dager uten å bli erstattet med annet enn semi-treg 22kW AC lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aronesen

litt over 10 kW levert av hurtigladeren på Statoil Forus på 15 minutter . Det blir ca Kr 4,40 pr. kW. Noe som er innafor. Men viktigst er at jeg fikk halv tank på 15 minutter. Tid er penger..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

Er alle hurtigladere på Statoil-stasjoner med 43kW AC?

15-20 minutter er en OK ladestopp. Når det er 22kW, så må det kombineres med en spisestopp eller annen aktivitet på langtur. Hvis det er 43kW lademuligheter ellers langs ruta kan jeg godta en og annen 22kW lader for å komme meg til neste hurtiglader, men vil ikke basere meg på utelukkende 22kW lading på langtur.

Tenkte egentlig å ta en tur i juni der jeg er (var) avhengig av 43kW Kiwi-laderne på Beitostølen, Øyer og Dokka. Nå er alle disse erstattet med 22kW, så da blir det nok dieselbil i stedet tror jeg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aronesen

#65
Foreløpig er det bare Statoil Seljord og Statoil Minnesund som ikke støtter 43kW AC.
Men, det er vel fare for at videre utbygging skjer med bare 22kW AC stolper... Tenk om de kunne satt opp 22kW AC i TILLEGG til 43 kW AC......
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

Tja, det måtte blitt en 43kW stolpe med en haug ekstra uttak det. Støtter ikke type2-standarden lastdeling? Plasser en sånn på midtrabatten på en parkeringsplass så kan 4 biler lade samtidig. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

@ladov, tror nok aronsen tenker på at de burde sette opp trippelstandard (CCS, ChaDeMO, 43kW AC) hurtiglader + 2x22kW AC-stolpe i tillegg. En stolpe med 43kW AC uttak vil være veldig upraktisk da type2-type2-kabelen man må ha med seg blir uhåndterlig og tung.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aronesen

Sitat fra: THE på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
@ladov, tror nok aronsen tenker på at de burde sette opp trippelstandard (CCS, ChaDeMO, 43kW AC) hurtiglader + 2x22kW AC-stolpe i tillegg.
Stemmer. Så kan de bilene som ikke takler 43kW AC benytte seg av 22kW uttakene.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

#69
Tja, noen drar jo med seg ekstra overganger for å kunne lade overalt. At noen i stedet tar med seg en 63A kabel for å kunne lade på 43kW går for det samme.

En 43kW stolpe med 4 lastbalanserte uttak vil være dobbelt så effektiv som en 2*22kW stolpe siden det uansett er et fåtall biler som kan benytte 22kW. Er det ikke bare Zoe og Tesla som går over 11kW?

Edit:
Du kunne sikkert hatt 6-8 uttak på en 43kW stolpe hvis man bare kunne stablet bilene riktig. ;)

Prøvde å lete opp 63A kabler, fant ikke ferdige produkter men kom over selve pluggene til €240 per stk.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Smart kan vel fås med 22kW lader som opsjon mener jeg, men den er vel ikke til salgs i Norge? Nå forsvinner vel dobbellader på Tesla også, og blir erstattet av 16 kW eller deromkring. Da er det vel i prinsippet bare Zoe som kan utnytte 22kW fullt ut fremover.

Tror ikke det er mange som ville dratt med seg en trefas 63A type2 kabel på tur, tar jo halve bagasjerommet en slik kabel.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

En 63A kabel må vel ha dobbelt så stort tverrsnitt og veie det dobbelte per meter men jeg er ikke sikker på at den tar dobbelt så stor plass i bagasjerommet. Hvis du i tilegg nøyer deg med en kortere kabel, 3 i stedet for 5 meter, så tenker jeg at dette blir overkommelig.

Det blir uansett rimelig hypotetisk, jeg er usikker på om noe sånt som en 43kW stolpe med 6 lastbalanserte uttak i det hele tatt eksisterer, selv om standarden burde åpne for det.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ZOE

43kW kabelen jeg brukte idag var 5*10+0,5mm

Det var på Statoil . Overraskende tynn kabel

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

aronesen

Da er 43 kW AC laderen ved sørlandssenteret nedgradert til minimuskravet fra Enova som er 22 kW. Begynner å bli tynt med 43 kW lading på sørlandet. Heldigvis er det grønn kontakt som har 43 kW laderen i Flekkefjord, så det er håp om at ialfall denne vil bestå. Her er også mulighet for 22kW ved siden av.  :-[
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA