Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindmølle hjemme

Startet av ZOE, søndag 15. mai 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

ZOE

https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/582984861858097?comment_id=583118105178106&reply_comment_id=583186261837957&ref=notif&notif_t=share_reply

Nå sier fortum at de bytter ut alle laderne med 43kW.

Jeg kjenner det irriterer meg litt, at den kunne lade på 43kW på Kiwi var jo en av årsakene til at jeg kjøpte bilen. Den gangen jeg kjøpte så skrøt jo selger av at det skulle bygges ut ett nettverk av "hurtigladere" av Renaut og Kiwi. Halvannet år senere er ikke dette lenger hurtigladere.

Det er på grensen til en kjøpsrettslig mangel såvidt jeg kan se. Ettersom det er Renault som sto som utbygger og Renault som solgte bilen med hurtiglademulighet.

Får gruble litt på om jeg gidder å klage til MotorForum...

THE

Dette skal i alle fall jeg klage på. Bilen et jo snart ubrukelig hvis alle lademuligheter forsvinner. 22kW er ikke et alternativ på langtur. Heldigvis har jeg 43kW ladere i alle retninger jeg kjører som ikke er eid av Forum, samtlige av dem er ABB ladere, så håper de holder noen år til i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

lfc4ever

Irriterende, hva skjer når de kommer med biler med dobbel så stor batteri. Vil en forsette med kun 22 kw lading?
Det ville i så tilfelle være rart, vil jo ta en evighet å få ladet opp.
Virker som om de gjøre dette for å ha en rimeligere løsning beregnet på lokal lading(handle turlading) og ikke de som er på langtur. Så blir det sikkert også installert 2 stk 22 kw ladere for å få øke kapasitet og inntjening.
"De ladestasjoner som byttes ut nå er installert for 50kW, siden strømføringen er dimensjonert for dette. Våre øvrige ladesteder er forberedt for høyere effekter."
Så kan det hende at andre ladesteder kan få 43 kw ladere i fremtiden?
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

aronesen

#3
Istedenfor å bygge ned 43kW AC, burde de sette opp 22kW stolper i tillegg.
Før var fortum kongen på haugen når det gjelder hurtiglading AC/DC. Nå er snart grønn kontakt like bra. Foreløpig er det greit med 43kW ladere i området, men det ser ut for at dette er på retur. Snart er det nok bare DC som kan kalles hurtiglading. Min neste bil blir ikke en Renault dersom den ikke kommer med mulighet for ekte hurtiglading..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

froskemann_erik

Hvor står det at de bytter ut 43kw med 22kw?

ZOE

Sitat fra: froskemann_erik på mandag 21. mars 2016, klokken 21:41
Hvor står det at de bytter ut 43kw med 22kw?



Øyvind Berg
Vil dette si at alle 43kw laderne forsvinner?
LikerMer · for 6 timer siden

Fortum Charge & Drive
Vi vil erstatte alle med et 22 kW tilbud. Med 22 kW til 1 kr pr. min har vi et tilbud er bra for flere biltyper. Renault selv har også gått bort fra 43 kW.
LikerMer · for 3 timer siden

asgeirn

En Zoe med større batteri tipper jeg vil komme med CCS.

Chameleon-laderen støtter allerede DC-lading, bare se figur 5 i dette patentet: http://www.google.com/patents/US20120286740

Da gjenstår det bare å bytte ut type 2-pluggen bak logoen, noe det burde være plass til.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

zbk

Hvis bilen egentlig har støtte for DC-lading kjenner jeg at jeg føler meg mer og mer svindlet av Renault som solgte en bil som får ladenettverket sitt nedbygget før det ble skikkelig utbygd. Max 22kW tilgjengelig langs rutene betyr enkelt og greit at bilen ikke blir brukt om mer enn ett ladestopp trengs på veien.

Noen som orker å undersøke om Renault i det hele tatt leker med tanken på å tilby etterinstallering av CCS for oss de har lurt? Jeg har gitt opp å få svar på noe som helst fra Renault sentralt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Sitat fra: zbk på mandag 21. mars 2016, klokken 23:43
Hvis bilen egentlig har støtte for DC-lading kjenner jeg at jeg føler meg mer og mer svindlet av Renault som solgte en bil som får ladenettverket sitt nedbygget før det ble skikkelig utbygd. Max 22kW tilgjengelig langs rutene betyr enkelt og greit at bilen ikke blir brukt om mer enn ett ladestopp trengs på veien.

Enig med deg i det. Når jeg kjøpte bilen så så jeg ikke for meg dette senariet. Jeg tenkte at det kanskje ikke kom så mange nye 43kW punkter, men jeg så ikke for meg at de som allerede var satt opp skulle forsvinne..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Zoe64

Dette er utrolig kleint av Renault Norge, som åpenbart bare sitter og ser på at vi som kjøpte Zoe Q210 mister mulighetet for hurtiglading, noe som både ble lovet kraftig utbygd og var en forutsetning for at jeg valgte Zoe i sin tid.  >:(
Føler at dette forringer bilen, og at det grenser til avtalebrudd fra Renault sin side...
Polestar 2 2020
Renault Zoe Intens 2014, Brun

ladov

Hvor populære er egentlig de 43kW ladepunktene? For min egen del synes jeg det å vente på en bil som lader er utrolig døvt, kombinert med lite batteri og det faktum at 43kW *egentlig* er i svakeste laget som hurtiglader så fører det til at jeg ytterst sjelden lader underveis. Kun 3 ganger på 18mnd, og da var kun 2 av de 'ekte' vente-mens-bilen-lader.

Hvis nå Renault kommer med 40kWh batteri så bilen faktisk kan brukes på 'langtur', vil jeg savne kraftigere lader enn 22kW oftere men også da vil jeg først og fremst basere meg på destinasjonslading.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

43kW er ikke allverdens i bruk fordi det ikke er så mange biler som støtter det, men for meg med bil som støtter 43kW er tilgangen på slike ladepunkter forskjellen på om jeg tar elbilen på langtur eller om jeg tar dieseldyret.

43kW er akkurat raskt nok til at det ikke er pinefullt med ladetid. Min erfaring er at full effekt har jeg i ca 20min og etter 25min passerer effekten 22kW på vei nedover. Fremover betyr det i praksis at ladetiden vil bli det dobbelte av hva den allerede er i dag.

22kW er IKKE hurtiglading, samme hva Renault reklamerer med. Hadde ikke kjøpt bilen i etterpåklokskapens grelle ladelys.

Personlig kommer jeg til å gjøre noen undersøkelser om hvorvidt Renault kan tas for villedende markedsføring og har for øyeblikket mest lyst til å bytte bilen til noe som faktisk kan brukes på langturer framover. Det skal i alle fall veldig mye til før jeg velger Renault igjen.

Dersom teknologien bilen faktisk støtter DC-lading, som beskrevet tidligere i tråden, kunne Renault gjort et scoop med i tilby oppgradering til CCS-lader til en fornuftig pris. Da hadde man gått fra det som blir en av markedets mest håpløse ladeløsninger (sammen med Mercedes) til å få noe som faktisk ville vært en genial løsning. DC-hurtiglading til effekten går under 22kW og rimelig semi-rask AC-lading videre om man trenger å topplade enda litt til.

Noen som vil bytte mot en pent brukt Leaf?  :-\  Gjerne 30kWh-utgaven  ::)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Hvis Renault *virkelig* ville gjort et scoop så hadde de tilbudt ei pakke med bytte av batteri til 40kWh *og* CCS-ladeport, gjerne på mer enn 50kW.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Sitat fra: zbk på tirsdag 22. mars 2016, klokken 10:17
22kW er IKKE hurtiglading, samme hva Renault reklamerer med. Hadde ikke kjøpt bilen i etterpåklokskapens grelle ladelys.

Personlig kommer jeg til å gjøre noen undersøkelser om hvorvidt Renault kan tas for villedende markedsføring og har for øyeblikket mest lyst til å bytte bilen til noe som faktisk kan brukes på langturer framover. Det skal i alle fall veldig mye til før jeg velger Renault igjen.

Støtter deg fullt ut. Hvis Renault mener at det er helt greit at de få 43kW punktene som finnes blir fjernet. Så bør de kompansere dette. (Gjerne med DC-Lading)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA