Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindmølle hjemme

Startet av ZOE, søndag 15. mai 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

THE

Tror ikke vi kommer så langt her dessverre. Her er noen linker til mediesaker i forbindelse med Renault/Fortum utbyggingen, og det står spesifisert at det er snakk om 22kW og 7kW ladepunkter.

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum


Under avsnitte "De fleste før neste sommer" i saken fra Dinside.no, så står det at Kiwi-laderene kommer i tillegg til Renault/Fortum avtalen, så Renault har nok ikke hatt noe med Kiwi-laderne som byttes ut nå å gjøre.

http://www.dinside.no/930863/renault-og-fortum-gir-zoe-kjempefordel


Har googlet litt om 43 vs 22 kW lader i Zoe, og det ser at det var kjent for media i desember 2014 at 43kW lader skulle ut fra Zoe (https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/). Renault har nok kjent til dette internt lenge før dette, og sikkert derfor Renault bare har bidratt økonomisk til 22kW ladepunkt. I markedsføring av bilen var det derimot veldig positiv omtale av 43kW lader og mulighet for hurtiglading. Da jeg bestilte Zoe i februar 2015 var det umulig å få noen offisiell bekreftelse fra forhandler på hva som var endringer på den nye (R240) Zoe'n som kom med neste forsendelse av biler. Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte 43kW utgaven av Zoe, og har hatt god nytte av de 43kW laderne som eksisterer rundt omkring. Det er derimot ikke gledelig at muligheten for langtur med Zoe sakte men sikkert fjernes. Skulle ønske de lot de gamle laderne stå i tillegg til å sette opp nye ladere med CCS/ChaDeMo og en dobbel 22kW stolpe. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Jeg hadde ikke valgt Renault uten mulighet for hurtiglading og nå fjernes muligheten for hurtiglading likevel. Renault er herved offisielt på svartelista over merker jeg ikke vil kjøpe igjen.

Som jeg har sagt før. Utrolig trist at Renault skal streve sånn for å ødelegge for en ellers flott bil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Håper mine mest brukte 43kW ladere blir stående noen år til da alle sammen er ABB ladere eid av andre enn Fortum. Det blir nok lagt inn en reservasjon på Tesla model3 på fredag morgen, men jeg håper at Zoe har lademuligheter fram til Tesla 3 kan leveres. Regner vel med at Zoe blir med på lasset videre selv om det blir kjøp av Tesla også, det blir nok dieselbilen som må ut av tunet.

Jeg må også si at jeg ikke er imponert over behandlingen Renault Norge gir oss Zoe eiere, men jeg skal ikke avskrive ny elbil fra Renault helt hvis de kommer med et alternativ til tesla 3 relativt kjapt. Det som er sikkert er at Renault i så fall må velge tekniske løsninger som også brukes av andre leverandører. Hvis Renault hadde lansert Talisman som elbil med stor batteripakke, "ekte" hurtiglading og mulighet for å trekke tilhenger, så hadde jeg nok gått i fella...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


aronesen

Sitat fra: ZOE på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:56
http://presse.renault.no/artikkel.asp?id=3364

Så det så

Legg merke til vedlegget og det som står nederst her:

Gadsbøll kan også informere om at alle laderne er såkalte multiladere, dvs at både AC (vekslestrøm) og DC (likestrøm) kan benytte 43kw lading, noe som tilsvarer 0-80% batterilading på ca 30 minutter, og at ladingen, den vil være gratis!   
********************************************************************************************* For kommentarer/spørsmål kontakt: Adm. direktør Anders Gadsbøll, RBI Norge AS – mobil +47 928 40 061 – anders.gadsboll@renault.no Pr & Marketingsjef Roger Andersen, RBI Norge AS – mobil + 47 957 01 556 - presse@renault.no
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Sitat fra: zbk på onsdag 30. mars 2016, klokken 11:07
Jeg hadde ikke valgt Renault uten mulighet for hurtiglading og nå fjernes muligheten for hurtiglading likevel. Renault er herved offisielt på svartelista over merker jeg ikke vil kjøpe igjen.

Som jeg har sagt før. Utrolig trist at Renault skal streve sånn for å ødelegge for en ellers flott bil.

Jeg er enig med deg her. Renault har muligheten nå til å beholde meg som kunde hvis de klarer å beholde de få 43kW ladepunktene som er eller på annen måte kompansere for hurtiglading som pr definisjon, snart ikke finnes...
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ZOE

Sitat fra: zbk på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:57

Fikk dette gpp-svaret fra Renault i dag:

"Fortum opplyser at Kiwi 43 kWh ladere blir byttet ut med AC 22 kWh ladere. Dette er for å øke stabiliteten. Som det står i pressemeldingen er laderne ikke subsidiert av Renault men av Nissan, og er derfor utenfor vår påvirkning.

Ta evt. kontakt med Fortum for ytterligere informasjon!"


Såvidt jeg husker, eller i alle fall fikk inntrykk av, reklamerte Renault mye med at de var med på å bygge hurtigladernettverk. Det kan jo for så vidt også den gang ha vært presisert denne håpløse semihurig-løsningen med 22kW, men det har ikke vært spesielt tydelig.


Jeg vil jo si at han her har malt seg inn i sett seriøst hjørne.

Hennvis til pressemeldingen som ligger ute enda http://presse.renault.no/artikkel.asp?id=3364
Her er det ikke nevt 22Kw med ett ord! det er derimot sagt at det skal være 50-65 ladestasjoner. Spør hvor de er ...

Se vedlegg til denne posten..

Jeg sendte spørsmål om dette til MotorForum før påske med denne pressemeldingen som vedlegg, jeg har merkelig nok ikke fått svar :-)



THE

Bør vi sende en mail til Gadsbøll alle mann? Jeg skal i alle fall gjøre det basert på informasjon i samarbeidsavtalen. Her synes jeg virkelig Renault bør ta litt ansvar. Begynner å bli mektig irritert over skrytet til Renault i markedsføringen både med hurtigladere, ladetid på 11 kW hjemmelader og Zaptec. Når hurtigladere blir demontert med Renault sin velsignelse, 11 kW hjemmelading er marginalt raskere enn Leaf med 6,6 kW lader og løsning for lading på vanlig stikkontakt er et år forsinket, så mener jeg det bør være gode grunner for formell klage.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

For oss som bur rundt Bergen og har BKK sine ladarar som hurtigladealternativ så har dei sagt at dei er interessert i å legge til rette for 43 kw på eksisterende lokasjonar og nye lokasjonar samt at dei vil prøve å ha mulighet for å lade AC og DC samtidig.

Dale er ein av stasjonane som skal oppgraderast i sommar. Her kjem da 1 ny ladar med 43 kw. Samtidig så skulle dei utvida til å lade AC og DC samtidig.

Vil påstå at Zoe er ein grei bil å ha her omkring. Har kjørt forbi mange i ladekø på Trengereid for eksempel. Prisen på AC lading hjå BKK er eit av landets billigaste med 1 kr pr minutt på 43 kw. Danmark og Sverige har bare 43 kw ac. Ei fryd å kjøre rundt der med Clever sitt ladekort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Eg leste nettopp gjennom pressemeldinga og avtalen mellom Renault, Nissan og Kiwi. I siste avsnitt står da:

Sitat: "Gadsbøll kan også informere om at alle laderne er såkalte multiladere, dvs at både AC (vekslestrøm) og DC (likestrøm) kan benytte 43kw lading, noe som tilsvarer 0-80% batterilading på ca 30 minutter, og at ladingen, den vil være gratis!"

Her seie dei jo at da skal være hurtiglader med trippelstandard og ac 43 kw. Hvis ikkje denne avtalen er reforhandla så tolkar eg da slek at Fortum har forplikta seg til å setja opp 43 kw AC. Da som irriterer meg mest er at da kostar ikkje så mykje ekstra å ha 43 kw AC på ladarane.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ZOE

Spiller liten rolle om avtalen er reforhandlet, de solgte jo bilen med mulighet for hurtiglading på ett nettverk de selv skulle bygge opp.
De solgte bilen med inntill 2 år hurtiglading inkludert, da blir det jo helt feil å fjerne denne ladingen.

Jeg mener at de er forpliktet etter forbrukerkjøpsloven å beholde laderne i 5 år . Ellers er det en vesentlig mangel med produktet jeg kjøpte.

pudderjagar

Dei ladarane som er sett opp etter den gamle avtalen er eg veldig skuffa over at dei nedgraderer. Men her har me ein skriftleg avtale mellom partane så då er da litt lettare å ta da vidare. Kva med Elbilforeningen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

diax

Vi tenkte bytte nr.2 bilen til en Zoe. Men det er helt utelukket all den tid bilen ikke har hurtigladermulighet. 22kW er altfor treigt når man er på tur.

pudderjagar

Da er fullt mulig å kjøpa ein Zoe med 43 kw lader. Dei ligg på Finn.

Da finnst 43 kw AC hjå Grønn kontakt og nokon få hjå Fortum etter at Kiwiladarane er vekke.

I Bergensområdet er alle BKK ladarane 43 kw AC
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

matt

sooner or later Fortum will regret their decision, ev cars are getting bigger batteries all the time and they will be in the shadow with 22kW chargers. Instead removing 43kW charger their should improve the way of paying for charging ( not for min but for what have you used )

just look at http://arcticroads.com/om-arctic-roads/

Arctic Roads har en langsiktig strategi om å bygge 388 høykapasitets ladesteder over hele landet. Disse ladestedene skal etableres med markedets kraftigste hurtigladere som leverer 120kW+ pr uttak, og dermed muliggjør betydelig mer effektiv lading av de elbilene som nå begynner komme på markedet med større batteripakker og høyere ladeeffekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA