Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindmølle hjemme

Startet av ZOE, søndag 15. mai 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

bjaolsen

Sitter selv og ser på hva som må til for å få til DC-lading.... Hvis flere AC43 forsvinner er den "enkleste" løsningen ChadeMO, den går på CAN og vi har mesteparten av informasjonen vi trenger på CAN allerede (CanZE).

Ser for meg å få tak i en JdeMo , og så bygge derfra. Spurte Tony Williams om han hadde planer for ZOE, men den er jo ikke i salg i USA så det var ikke så aktuelt.
http://shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Rav4EV-JdeMORav4.htm
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

aronesen

Her har du en business case. Noe for kickstarter?

Jeg har bare en bil og da er jeg avhengig av fungerende hurtigladning rundt om. Ikke bare 22kW punkter.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Eg synest da er rart at Fortum får fjerna 43 kw punkta. Dei har jo fått betalt for dei og kravet var jo 43 fram til den nye modellen kom. Er da nokon som har vore i kontakt med RBI og Fortum om denne saken?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Har sendt mail til Renault Norge og spurt om de mener at dette er greit. Men jeg har ikke fått noe svar enda. En ting er å la vær å sette opp nye 43 kw punkt, noe helt annet er å fjerne de som allerede er satt opp...
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 22. mars 2016, klokken 21:42
Eg synest da er rart at Fortum får fjerna 43 kw punkta. Dei har jo fått betalt for dei og kravet var jo 43 fram til den nye modellen kom. Er da nokon som har vore i kontakt med RBI og Fortum om denne saken?

Har Fortum fått betalt? Så vidt jeg skjønte fikk de laderne av Nissan og Renault mot at de driftet dem? Mulig det har blitt betalt noe tilskudd til montering, det vet jeg ikke. Men at Fortum nå evt. bytter til nye ladere ut av egen lomme blir det neppe mye protester mot fra partnerne siden de eksisterende laderne har fungert svært dårlig. Jeg ladet på DBT-laderen i Dokka i dag, og fikk bare 90A mesteparten av tiden. "Station power reduced" sto det i skjermen. Gleder meg til ny lader der, da stiger hastigheten med 33% for min del...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Og hadtigheten min går ned med 50%. Den enes brød er den sndres død. Vel ser ikkje værre ut >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Hvis dei har fått ladarane for så å drifta dei så snur jo da spelet seg litt feil veg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:09
Hvis dei har fått ladarane for så å drifta dei så snur jo da spelet seg litt feil veg.

Ja, det er jo bekreftet tidligere at disse laderne ikke er eid av Fortum og at Fortum aldri hadde kjøpt denne typen om de kunne valgt selv. Men DBT er Nissans hoffleverandør, så det er ganske sannsynlig at Nissans del av denne avtalen var å levere hurtigladerne.

For Nissan er det topp at Fortum velger å erstatte disse med egne, Nissan trenger uansett bare CHAdeMO og slipper nå alle problemene med at det er vanskelig å skaffe reservedeler og få reparert laderne de har levert. Jeg tipper Nissan får de tilbake og plasserer de ut hos egne forhandlere isteden.

Renault bryr seg neppe mye, de får nå tilgang på dobbel 22kW istedenfor enkel 43kW. Siden de nå kun selger 22kW biler betyr det dobbelt så mange ladeplasser på deling for nye kunder, og til en mye lavere pris pr. minutt. Eksisterende kunder med 43kW bil vil snart utgjøre en svært liten minoritet, en de neppe bryr seg mye om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Tror jeg skal prøve meg på å få 45kWh batteriet som (kanskje) kommer til Zoe til en veldig rabattert pris som plaster på såret for nedleggelse av hurtigladetilbudet og uendelig ventetid på Zaptec. Med dobbelt så stort batteri kan man jo komme seg ganske langt avgårde uten lading undervegs, så det vil jo gjøre bilen mer anvendelig enn med lite batteri og max 22kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Eg satsar også på byttebatteri. Men er redd da ikkje dukkar opp på ei god stund enno.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:40
Jeg tipper Nissan får de tilbake og plasserer de ut hos egne forhandlere isteden.

Birger N. Haug, Rud var ihvertfall tydelig på at de skulle ikke ha noen DBT-lader fremover. De hadde fått nok av ustabiliteten og bytter til ABB-lader.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

lfc4ever

#26
Komm over følgende:
"
Renault have not shied away from it. The non-rapid Zoe uses a smaller, cheaper motor. As the Zoe uses the motor windings as part of the charging system, the smaller motor cannot handle the same amount of current, thus the slower charging speed. The technology is the same.

Renault have used the drivetrain components, which are there anyway, to negate the need for this additional equipment. It means that the maximum AC rectification current is that which the motor can safely handle, which going forward to higher capacity batteries and faster charging will of course be an issue. But that's the future, not now, and that's what'll kill off rapid AC."

https://speakev.com/threads/chademo-vs-ccs-technology.9197/page-2

Dersom dette er riktig er nok 43 kw RIP og ny modell med større batteri vil ha CCS hurtiglading.
For håpe at Renault tar vare på de som har kjøpt Zoe med 43 KW AC med å tilby en rimelig oppgradering til større batteri evt. støtte for CCS hurtiglading.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

zbk

Oppgradering av batteri er meningsløst uten hurtiglading, så pri 1 er å fikse hurtiglading (ccs er vel det realistiske alternativet). Mulighet for større batteri får evt bli en bonus.

Dessverre har jeg liten tro på at noen av delene vil bli mulig. Renault gjør tross alt lite fornuftig for å gjøre livet lettere for eierne. Zaptec faller i mine øyne inn under samme nødløsning som bøtta, bare litt lettere til en hinsides kostnad.

Hadde de installert transformatoren i bilen slik at den ble brukt ved behov, så hadde det vært en reell forbedring og ikke bare desperasjon fra Renault Norge sin side. Jeg synes det er oppriktig synd at bruksverdien til en så morsom bil skal ødelegges av idiotiske valg. Bilen er i alle fall snart helt ødelagt som langturbil sånn som saken står nå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Er det noen med 43kW-utgaven som sitter på en kopi av hvordan Renault markedsførte utbyggingen av ladenettverket i tidsrommet før 22kW-utgaven kom?

Det være seg mailer, brosjyrer etc.

Ønsker å samle sammen litt informasjon for å se om naf/forbrukerråd kan settes på saken.

Fikk dette gpp-svaret fra Renault i dag:

"Fortum opplyser at Kiwi 43 kWh ladere blir byttet ut med AC 22 kWh ladere. Dette er for å øke stabiliteten. Som det står i pressemeldingen er laderne ikke subsidiert av Renault men av Nissan, og er derfor utenfor vår påvirkning.

Ta evt. kontakt med Fortum for ytterligere informasjon!"


Såvidt jeg husker, eller i alle fall fikk inntrykk av, reklamerte Renault mye med at de var med på å bygge hurtigladernettverk. Det kan jo for så vidt også den gang ha vært presisert denne håpløse semihurig-løsningen med 22kW, men det har ikke vært spesielt tydelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Jeg fikk akkurat samme svaret i dag..  >:(
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA