Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Horisont Kjøpesenter

Startet av lunitiks, søndag 15. mai 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

lunitiks

Tesla plaprer offisielt om reservering:

Sitat
Here are the details so that you know what to expect both on March 31st when reservations open and in the months ahead before you take delivery of your Model 3.

https://www.teslamotors.com/blog/reserving-model-3
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/model_3_reservation_agreement.pdf
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Er vel ingen som ble overrasket over beløpene i de forskjellige valutaene når man viste det var USD1.000,-
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sisc1337

Dårlig timing av meg å reise til Køben den 31. Har nettop solgt min P85. Lurer på om jeg forstatt får fordelene som "eier" når jeg reserverer model 3.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Bushy

Skjønner ingen ting... Fikk den e-posten jeg og. Men nå er den borte...
Det jeg hadde tenkt til å finne igjen. Var at depositumet kunne hele veien refunderes...? Er ikke det litt spesielt i så fall?
Blir mange som bare reserverer for "morro" skyld
S75D sept. 17

lunitiks

Denne teksten fra Model 3 Reservation Agreement sier vel alt:

Sitat
2. Nature of Agreement; Non-Binding Reservation Payment
The Reservation Payment is fully refundable at any time (for example, if you choose to cancel or abandon your reservation, or if we decline to maintain you as a reservation holder). This Agreement does not constitute an agreement for the sale of a Model 3 and does not lock in pricing, a production slot, or an estimated delivery date. You are under no obligation to purchase a Model 3 from us, and we are under no obligation to sell you a vehicle.

Morsomt. De vil tydeligvis bare ha et (for dem) rente- og avdragsfritt lån, med (for deg) ubetinget oppsigelsesrett  :o
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

dundun

Depositum er den ryddigste måten å sikre at de som stiller seg i køen mener det.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Råde

Sitat fra: kvasbo på mandag 21. mars 2016, klokken 17:45
Depositum er den ryddigste måten å sikre at de som stiller seg i køen mener det.
Uten at man får en definert plass i køen hvis jeg leser "does not constitute an agreement for a production slot" riktig.
e-Golf | X75D

Einride

Ja, er sånn eg òg leser det. Blir nesten feil å kalle det ein reservasjon spør du meg, meir ei betalt interesseliste.

SitatModel 3 production is scheduled to begin in late 2017. When production begins, we will begin deliveries in North America starting on the West Coast, moving east. As we continue to ramp production, we will begin deliveries in Europe, APAC and right-hand drive markets.

Og ut i frå det leser eg at det vil ta LAAAANG tid før nokon i Europa får sin Model 3. Om dei skal ta store delar av leveransane i USA før dei i heile tatt begynner i Europa blir det neppe bilar her på berget i 2018 heller  :-\

Frå 2017 av er det vel ikkje anna enn å forvente at òg elbilar får nokre avgifter ved kjøp. Legg på høg dollarkurs i tillegg, så kan folk sjå langt etter ein bil under ~380 000 med mindre den er fullstendig ribba.

latigo

Sitat
Morsomt. De vil tydeligvis bare ha et (for dem) rente- og avdragsfritt lån, med (for deg) ubetinget oppsigelsesrett  :o

Til info stod det omtrent akkurat det same i min (no kansellerte) reservasjon av model x: "Vi kan når som helst refundere hele bestillingssummen (for eksempel hvis du velger å oppheve eller gå fra bestillingen, eller hvis  vi avviser deg som bestiller). Denne avtalen utgjør ikke en salgsavtale for en Model S [SIC!], og den låser deg ikke til pris, ledig produksjonsplass eller en bestemt leveringsdato. Du har ingen plikt til å kjøpe en Model X fra oss, og vi har ingen plikt til å levere en Model X eller et annet kjøretøy til deg. Hvis og når vi underretter deg om at en Model X er tilgjengelig, og du ønsker å gå videre med kjøpet, vil salget og kjøpet reguleres i en separat og rettslig bindende kjøpsavtale mellom deg og oss eller mellom deg og en annen autorisert Tesla-forhandler(Tesla)."

Det er vel berre for at dei skal halde kontrollen over køen og kunne flytte folk fram og tilbake ettersom dei vil. Kundene har vel ikkje innsyn i lista uansett, så ærleg og greitt nok.

Amoss

Sitat fra: Einride på tirsdag 22. mars 2016, klokken 09:59
Frå 2017 av er det vel ikkje anna enn å forvente at òg elbilar får nokre avgifter ved kjøp. Legg på høg dollarkurs i tillegg, så kan folk sjå langt etter ein bil under ~380 000 med mindre den er fullstendig ribba.

Ut i fra signalene fra regjeringspartnerene er planen i dag å innføre MVA fra 1/1 2018, men at man skal kunne få den tilbake (via ett i dag ukjent system) opp til ett visst tak (som i dag er ukjent). Dette taket skal så reduseres år for år til det ikke er noe igjen å få tilbake.

Min tolking av dette blir at TMS/X i praksis vil få "litt" MVA i 2018, men at alle andre elbil-modeller inklusive Model 3 vil falle under "taket" (i alle fall om man ikke krysser av for "alt"). Men fra 2019 antar jeg at også TM3 vil komme under taket slik at det i praksis blir en del avgift også på denne.

For Model S tok det ett helt år fra de første kundebilene ble levert i USA til de kom hit. Signalene så langt for Model X (slik jeg har tolket dem) er at man snakker om rundt 7-8-9 måneder (regner kundelevering for å ha startet rundt nyttår). Jeg HÅPER at de vil være nede på en "forsinkelse" til Europa på rundt 6 måneder for Model 3, men ja, dette ser utrygt ut - i alle fall om man ikke krysser av i vilden sky på utstyrslisten :p
ReservationId 364902

Teslanewbie

Eksisterende TMS eiere blir prioritert :

Model 3 reservations will open in Tesla stores on March 31 at 10am PST, as well as online immediately when the event (which will also be accessible via a live stream) begins. As a current owner who has supported Tesla and our mission, your reservation will take priority and be placed ahead of non-owners.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Råde

Dette var jo forresten litt komisk... Sier noe om folka i kommunikasjonsavd kanskje:

SitatFor those who aren't Tesla owners yet, this means the fastest way to buy a Model 3 is to buy a Model S or Model X.
e-Golf | X75D

Amoss

Sitat fra: Råde på torsdag 24. mars 2016, klokken 17:45
Dette var jo forresten litt komisk... Sier noe om folka i kommunikasjonsavd kanskje:

SitatFor those who aren't Tesla owners yet, this means the fastest way to buy a Model 3 is to buy a Model S or Model X.

Virker på meg som om de regner med at all media-ståheien rundt Model 3 vil trekke mange nye interesserte til Tesla, og at de håper at det også skal gi økt oppmerksomhet rundt Model S/X. Ja, også at flere utålmodige nye kunder heller går for de dyrere modellene som kan leveres før det har gått 2 år.... :)
ReservationId 364902

Råde

Du har nok rett. Uttalelsen var nok ikke myntet på kundegruppen de har sett ut for model 3. Jf "affordable". ;D
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA