Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er det rart ting tar fyr?

Startet av Ole Irgens, søndag 15. mai 2016, klokken 00:18

« forrige - neste »

Ole Irgens

Hei,

skal reise til påskefjellet og Leifen må bli hjemme alene stakkar. Så har jeg lest et sted at han ikke bør stå lenge med 100 prosent lading. Jeg tenker å kjøre til 60-70 prosent kapasitet, parkere ham og IKKE sette inn ladekabelen. Det er bare snakk om en uke, men til sommeren kan det jo bli enda lenger.

Er dette anbefalt fremgangsmåte?

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Bjoris

Ca 50% er ok SOC når bilen skal stå lenge. Leafen mister nesten ikke strøm så det bør holde med 50%
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

Som det står i MANGE andre tråder her på forumet er det 12v du bør være bekymret for ved parkering over lengre tid.
Men, hovedbatteri bør ikke stå fullt eller tomt. Alt mellom 20 og 80 burde vel være ok.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#3
Det er temperaturavhengig. Om sommeren er det lurt å være nært 40% (det optimale). Om vinteren spiller det omtrent ingen rolle.

Se http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries og table 3.
(Vedlagt utklipp som bilde)

Ei uke i 0 grader ved 40% SOC gir et kapasitetstap på 2/52 = 0,04%.
Ei uke i 0 grader ved 100% SOC gir et kapasitetstap på 6/52 = 0,12%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Jeg synes et tap på 0,12% på ei uke er svært mye.

Tap på 6% i året er uholdbart, om det er en bil man vil ha i flere år.

Har man en bruktbil, og kapasiteten har tapt seg 1-2 kwt pga dårlig hold, så føles det mye ut.  Når bilen er 3-4 år gammel, kan det bli svært stor forskjell avhengig av hvordan man har behandla batteriet.

Til forbrukerelektronikk, som mobiltelefoner kan det være greit med et tap på 6% i året, dersom man kan kjøpe nytt batteri til 100kr etter 2 år.

tomrh

Dette er en grunn til at de som kjører mye, ofte har mindre kapasitetstap pr år enn de som knapt bruker elbilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Einar_S

#6
Ta de tallene med en liten klype salt!

De kommer fra Battery University. Som er eid av Cadex Electronics. Som lager batteritestere, ladere og analysatorer.

Ser man en mulighet for at de er litt for flinke til å påstå mer enn de kan stå inne for?
Det er mye nyttig å lære på de sidene, men det er ikke nye testamentet mht. batterier.
De har sin øks å slipe.  ;)

Går du til litt mer uhildede kilder finner du at det ikke er noe definitivt svar på hvor mye du taper. Det er for mange variabler inne i bildet. Noen av dem holder også batteriprodusenten for seg selv.

Det som er mest interessant synes "alle" å være enige om: Rundt 50% lading er best. Og ved lave temperaturer er det mye mindre viktig. Det er jo snakk om en kjemisk prosess som nesten går i stå ved lave temperaturer.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

kjbu

Dere misforstår her.
Tallene er ikke kapasitetsforringelse av batteriene.
Tallene er % selvutlading. På samme måte som andre oppladbare batterier som mister energi når dem ligger lenge.

Etter lading får du tilbake energien du mistet i selvutladingen.
Kalde batterier har lavere selvutlading (derfor du skal legge oppladbare batterier i kjøleskapet). Ingen fare dette.

Men ved 100% ladenivå på lithium-batterier skjer det kjemiske prosesser som sakte men sikkert ødelegger batteriet. Dess høyere ladenivå, dess raskere går denne kjemiske prosessen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Bjoris

Hold batteriet under 4.0 volt så forlenger en levetiden vesentlig, på den nye Leafen så tilsvarer det 84% SOC. Det er derfor utrolig irritereende at dette 80% ladevalget for "longlife" er borte. Nissan selgeren sier at det nå bare er å lade fult da det nye batteriet tåler dette bedre, mja, kanskje, kanskje ikke. Nå har Leaf lagt 100% tilsvarende det Tesla kaller for 90% så klart det tærer langt mindre å stå med 90% enn 100%, men når en ikke har i nærheten av behov for 100% (altså 90%) på Leafen er det irriterende at det skal være så vanskelig å lade den til 80%...

Nå fikk jeg via Kanadisk AppleId appen til å fungere i går, men til min skuffelse kan en ikke skur av ladingen, bare på... Mulig det er noe feil, men dette var jo håpløst, spes når jeg har to Leafer som skal lade på samme kurs med to kladder, da må jeg passe på at bare en lader om gangen så nå ser det ut til at jeg må enten forprogramere eller gå ut... likevel...

Nissan kunne gjort dette så mye bedre med noen få koder ekstra... Men det vil nok avkomplisere produktet, det er nok fornuftig, men irriterende for slike som meg:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 29. mars 2016, klokken 10:38
Ta de tallene med en liten klype salt!
Det står i figuren: "Not all Li-ion systems behave the same".
Det er mulig at disse tapstallene er lavere for EV batterier. Tendensen er uansett den samme.
Jeg har ikke sett faktiske tapstall for langtidslagring av EV-batterier, så jeg er pessimistisk som bjoris.

Sitat fra: bjoris på torsdag 31. mars 2016, klokken 08:52
Hold batteriet under 4.0 volt så forlenger en levetiden vesentlig, på den nye Leafen så tilsvarer det 84% SOC. Det er derfor utrolig irritereende at dette 80% ladevalget for "longlife" er borte.
... men irriterende for slike som meg:)
Vår i-MiEV har heller ikke noe 80% valg, så jeg har alltid passet på å stoppe lading før fullt de gangene jeg vet at den blir stående en stund (fulladet = 4,05V, vil også ha det under 4). Har brukt ladetimeren til formålet, men kjedelig å måtte gjøre dette manuelt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA