Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering i R-link.

Startet av Snowroller, lørdag 14. mai 2016, klokken 19:40

« forrige - neste »

KrW

Sitat fra: Blip på tirsdag 22. mars 2016, klokken 00:35
Ang. ski: Dette er en nødløsning!  :o Jeg aksepterer slikt i Leafen, men ikke i en bil til nesten 1.000.000,- Hvor skal femtemann sitte?

Da kan du enten velge 6 seter eller så må du nok gå for ski over stolrygg enten med å bruke ett sete bakerst eller ha den korteste personen i setet som får ski over stolryggen. Eller sugekoppfeste på taket, eller på hengerfestestativ eller i en henger.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

pwb

Ang. ski: Dette er en nødløsning!  :o Jeg aksepterer slikt i Leafen, men ikke i en bil til nesten 1.000.000,- Hvor skal femtemann sitte?

Femtemann blir nok gladelig igjen hjemme og spiller på data. Finnes vel mange biler der ute til mer enn 1.000.000,- uten noen god løsning for ski, så skjønner ikke helt hvorfor 1.000.000,- har noe å gjøre med ski liksom. Du kan jo få mye større og billigere bil med plass til mer enn 5 personer OG ski til alle.

Øyvind.h

Hvor mange SUV'er til en mill mangler mulighet for å frakte ski?
Blip burde nok heller skrevet: hvor mange dyre store familiebiler mangler en god løsning for ski.
At en Lambo ikke har takstativ er ikke uventet :) En 7-seters SUV (eller cuv) derimot :) Dessverre veldig mange "man kan jo bare" workarounds med Model X som en konsekvens. Hva man skal bruke bilen til er veldig avgjørende for Model X sammenlignet med konkurrenter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Blip

Sitat fra: pwb på tirsdag 22. mars 2016, klokken 07:08

Femtemann blir nok gladelig igjen hjemme og spiller på data. Finnes vel mange biler der ute til mer enn 1.000.000,- uten noen god løsning for ski, så skjønner ikke helt hvorfor 1.000.000,- har noe å gjøre med ski liksom. Du kan jo få mye større og billigere bil med plass til mer enn 5 personer OG ski til alle.
Det burde være åpenbart at El-bil er fokus på dette forum. For oss er det snakk om å bli hel-elektrisk uten en masse kompromisser. Vi trenger hengerfeste (pga. båt), vi må kunne frakte ski, og vi ønsker å kunne kjøre relativt langt uten å måtte lade. Det finnes jo en haug med biler som løser alt dette, men fremdeles ingen El-bil.

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Epleskreller

Var og så på bilen i dag.  Midtsete på rad to var ikke egnet for meg (1.88m) da hodet gikk i taket. I tillegg er det veldig trangt sideveis. I tredje rad hadde hodet ca 3cm klaring til glassruta når bagasjerommet var stengt.

Min konklusjon er at jeg gjorde rett i å velge 6-seter..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

karl100

Takk for interessante observasjoner. Er det noen som planlegger å kjøre fra Trondheim for å se bilen i morgen? Ser ved å trykke på invite-linken ut til at det fortsatt er ledig.

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Elraptus

Anbefaler alle som ikke har tenkt å se bilen før de tar levering om å velge 6 seter. Det blir alt for trangt i 3 rad i 7 seteren. I 6 seteren tror jeg selv 2 voksne sitter ok på rad 3. Skiproblemet er også løst på 6 seteren

satheesh.net

Øyvind.h

Sitat fra: Elraptus på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:48
Anbefaler alle som ikke har tenkt å se bilen før de tar levering om å velge 6 seter. Det blir alt for trangt i 3 rad i 7 seteren. I 6 seteren tror jeg selv 2 voksne sitter ok på rad 3. Skiproblemet er også løst på 6 seteren
Hvordan blir det mer plass i 3. seterad ved å ta bort midtre sete på andre seterad? Setene på andre seterad må jo være tilpasset de som sitter der, og man kan jo ikke sitte med begge bena ut i midten på tredje rad?

Men at det føles mindre klaustrofobisk på 3. rad uten midtsete kan jeg absolutt være med på.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TpGn

Vi har tre barn og har bestilt 7 seter. Hadde vi vært en familie på 4, så hadde jeg nok landet på 6 seter, men hvis man alltid er 5 så gir man fra seg svært mye bagasjeplass hvis tredje rad alltid må være i bruk.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Jeg hadde også gått for 7-seter om jeg hadde kjøpt. Vi er familie på 6 med to små og to tenåringer. Det er allerede ønsker om å ta med venner på hytta og andre steder, så vi trenger de setene vi kan få. Om et års tid kan begge de minste sitte bakerst i S``en, så da har vi 7 seter på langtur mot 6 nå :)

En mindre familie vil nok helt sikkert se på 6-seteren som det aller beste valget. Midtre sete på andre seterad er smalt. Funker fint med tre tenåringer i baksetet, men ikke tre voksne.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

herr x

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. mars 2016, klokken 19:26Hvordan blir det mer plass i 3. seterad ved å ta bort midtre sete på andre seterad? Setene på andre seterad må jo være tilpasset de som sitter der, og man kan jo ikke sitte med begge bena ut i midten på tredje rad?

Men at det føles mindre klaustrofobisk på 3. rad uten midtsete kan jeg absolutt være med på.
Jeg var på visningen på mandagen. Når man sitter i bakerste seterad og det sitter tre voksne på rad 2, så finnes det ingen plass i det hele tatt for ben på rad 3. Da er løsningen at man amputerer bene sine, alternativt at de på rad 2 presser seg sammen slik at alle sitter som konservert makrell.
Men! Hvis midtplassen på rad 2 står langt frem, eller ikke er tilstede, så kan de på rad 3 ha sine ben i hullet og dermed kan 6 voksne få plass fint (de lengst bak må sitte litt rotert mot midten, men det går helt fint).

Jeg og min fru har tre barn og AuPair - valgte 6-setekonfigurasjon og jeg er helt sikker på at det er riktig valg. Kun de som virkelig trenger 7 seter bør bestille den varianten.
Model X, 90D

KrisHo

Jeg var på TMX visningen i dag. Jeg har 2 barn og vi kommer stort sett til å være 4 i bilen. Jeg vil ha 6 seter (nettopp pga ski).
Fruen vil ha 7 seter. Hun er 170cm og synes selv at hun satt ok i midre seterad.
Blir noen barn bilsyke så er det i midre sete de skal plasseres. Hun har et godt poeng der.

Dessuten så kan det midterste setet fjernes med tiden dersom det bare er i veien. Antar at ettermontering av nytt sete vil være mye dyrere enn å fjerne ett sete. Prisforskjellen er ikke mer enn 8-9.000 NOK mellom 6 og 7 seter.

Det som bekymret meg i TMXen er at det blir vanskelig å sikre bagasje/løse gjenstander i bagasjerommet dersom siste seterad er nedfelt. Det var virkelig ikke mange fester her og ingen mulighet for å ha et "sikkerhetsnett".

Bilen er ellers lekker innvendig. Setene fantastisk myke og noe helt annet enn i Model S. Dessverre billig plastikk preg over seteryggene og "kappen" under forsetene. Her var det mykplas av dårlig kvalitet.

Øyvind.h

Sitat fra: herr x på onsdag 23. mars 2016, klokken 20:34
Jeg var på visningen på mandagen. Når man sitter i bakerste seterad og det sitter tre voksne på rad 2, så finnes det ingen plass i det hele tatt for ben på rad 3. Da er løsningen at man amputerer bene sine, alternativt at de på rad 2 presser seg sammen slik at alle sitter som konservert makrell.
Men! Hvis midtplassen på rad 2 står langt frem, eller ikke er tilstede, så kan de på rad 3 ha sine ben i hullet og dermed kan 6 voksne få plass fint (de lengst bak må sitte litt rotert mot midten, men det går helt fint).
Ja kjøper man bil for å frakte 6 voksne er 6-seteren det beste alternativet. Da kan de to stakkars voksne på tredje seterad som sneier glassluka med hodet sitte på skrå i setet med bena i kryss mot midten. Glad jeg ikke har behov for å påføre noen den løsningen :)

For min del ville det vært null problem å sette setene i 7-seters konfig på en slik måte at passasjerene i både 2. og 3. seterad har god plass. Antakelig ville de bakerste setene stort sett ligge nede, med de fremste fem setene i bruk. Og slå opp ett av de bakerste ved behov. Men jeg skal bare frakte to voksne og fire barn, ikke seks voksne :)

Sitat fra: KrisHo på onsdag 23. mars 2016, klokken 20:37
Fruen vil ha 7 seter. Hun er 170cm og synes selv at hun satt ok i midre seterad.
Blir noen barn bilsyke så er det i midre sete de skal plasseres. Hun har et godt poeng der.
Jeg på 186cm subber i taket i midterste sete på 2. rad. Og rad 2 er ikke stedet for tre voksne mannfolk. X``en var overraskende trang innvendig mtp. ytre mål.
Men tre mindre damer eller tre tenåringer sitter bra på rad 2.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA