Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rest rekkevidde Leaf ved 0 % batteri

Startet av morten69, lørdag 14. mai 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

morten69

Først må jeg si at Renault Zoe er en fantastisk bil å kjøre og jeg har kjørt 22 000 km siden mai 2015. Men det er 2 ting som irretere meg grenseløst.

1. Dekk trykk sensorene, bilen husker kun 1 sett. Vi lever i Norge med 7 mnd vinter

2. Tankmåleren eller batteri nivået. Starter hjemme fra og skal til strømstad, en strekning på 12 mil.
Når jeg passerer avkjøringen til Nordby senteret, etter ca 10 mil kjøring, begynner bilen å hyle om tom tank, forbruket er kun totalt 16-17 Kw. Jeg kjører ca 2-3 km til før jeg kommer til en rasteplass og da skriker bilen lad nå lad nå :)
Jeg stopper går ut av bilen og går i frustrasjon 5 runder rundt bilen, funnet ut at 5 runder holder:)
Setter meg inn i bilen og du verden når har jeg plutselig 25 % batteri igjen:)
Og ikke nok med det tror du ikke den j....... TomTom spør meg om jeg skal lagre plassen som en ny lade plass for bilen har jo ladet fra 0-25%.  ;D



Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Sitat fra: morten69 på mandag 21. mars 2016, klokken 08:56
Først må jeg si at Renault Zoe er en fantastisk bil å kjøre og jeg har kjørt 22 000 km siden mai 2015. Men det er 2 ting som irretere meg grenseløst.

1. Dekk trykk sensorene, bilen husker kun 1 sett. Vi lever i Norge med 7 mnd vinter

2. Tankmåleren eller batteri nivået. Starter hjemme fra og skal til strømstad, en strekning på 12 mil.
Når jeg passerer avkjøringen til Nordby senteret, etter ca 10 mil kjøring, begynner bilen å hyle om tom tank, forbruket er kun totalt 16-17 Kw. Jeg kjører ca 2-3 km til før jeg kommer til en rasteplass og da skriker bilen lad nå lad nå :)
Jeg stopper går ut av bilen og går i frustrasjon 5 runder rundt bilen, funnet ut at 5 runder holder:)
Setter meg inn i bilen og du verden når har jeg plutselig 25 % batteri igjen:)
Og ikke nok med det tror du ikke den j....... TomTom spør meg om jeg skal lagre plassen som en ny lade plass for bilen har jo ladet fra 0-25%.  ;D
Har du prøvd å ignorere advarslene og fortsette å kjøre?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Jeg har vent meg til advarslene og stoler mer på forbruksmåleren enn på batterimåleren. Med litt forsiktig gasspedal kan man da kjøre ganske langt etter at bilen begynner å mase uten særlig fall på batterivisningen.

På langturer må man regne litt, ha noenlunde orden på hvor mange kWh man starter etappene med og bruke forbruksmåleren i stedet for batterimåleren. Dog er dette ikke kjøring for folk med normal eller sterk rekkeviddeangst.

At dette er absurd dårlig programmering av Renault er jeg enig i. Det omvendte problemet oppstår jo ved (hurtig)lading der batteriprosenten er overoptimistisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Sitat fra: hsa77 på mandag 21. mars 2016, klokken 10:09
Sitat fra: morten69 på mandag 21. mars 2016, klokken 08:56
Først må jeg si at Renault Zoe er en fantastisk bil å kjøre og jeg har kjørt 22 000 km siden mai 2015. Men det er 2 ting som irretere meg grenseløst.

1. Dekk trykk sensorene, bilen husker kun 1 sett. Vi lever i Norge med 7 mnd vinter

2. Tankmåleren eller batteri nivået. Starter hjemme fra og skal til strømstad, en strekning på 12 mil.
Når jeg passerer avkjøringen til Nordby senteret, etter ca 10 mil kjøring, begynner bilen å hyle om tom tank, forbruket er kun totalt 16-17 Kw. Jeg kjører ca 2-3 km til før jeg kommer til en rasteplass og da skriker bilen lad nå lad nå :)
Jeg stopper går ut av bilen og går i frustrasjon 5 runder rundt bilen, funnet ut at 5 runder holder:)
Setter meg inn i bilen og du verden når har jeg plutselig 25 % batteri igjen:)
Og ikke nok med det tror du ikke den j....... TomTom spør meg om jeg skal lagre plassen som en ny lade plass for bilen har jo ladet fra 0-25%.  ;D
Har du prøvd å ignorere advarslene og fortsette å kjøre?
Nei har ikke turt de enda, skal gjøre det når det blir varmere. Blir gøy og se hvor langt jeg kommer før den stopper og hvis den stopper før 23 Kw forbruk om jeg da får startet den igjen etter 2 min. pause.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Jævla Hippie

Det var større forskjell enn jeg noensinne har greid å opparbeide, skal tro hvorfor det. Og du får igjen prosentene veldig fort også. Holder du høy fart på den strekningen? Hva slags temperaturer snakker vi om?
Renault Zoe 240 Life

HCO

Med fare for å gå i den klassiske korrelasjon/kausalitet-fella: Er Life mer nøyaktig enn Intens? Jeg ser ingen grunn til at det skal være slik, men Hippie har jo Life.

Men om det er andre med Life som leser dette, hva observerer dere? Omtrent like ille som for Morten? Eller bedre?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

morten69

Sitat fra: Jævla Hippie på mandag 21. mars 2016, klokken 15:12
Det var større forskjell enn jeg noensinne har greid å opparbeide, skal tro hvorfor det. Og du får igjen prosentene veldig fort også. Holder du høy fart på den strekningen? Hva slags temperaturer snakker vi om?

I dette tilfelle lå jeg mellom 100-110. Jeg har funnet ut at bilen gjennvinner prosenten veldig fort hvis jeg kjører til den hyler om at den er tom. Hvis jeg stopper før tar det ofte 10-15 min.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ladov

25%...det var drøyt! På min bil kan jeg bare huske å ha sett det der *en* gang og da var det kanskje 10%. Var i badeland og parkerte bilen med 49% på batteriet. Planla ytterst pen kjøring hjem igjen siden vi ikke kom til å passere noen ladere underveis. Etter bading hadde vi fått omtrent 10% ekstra, kjørte pent hjem og hadde 15% igjen på batteriet da vi kom hjem. Det er som sagt eneste gangen jeg har opplevd det og jeg antok at økt utetemperatur gjorde utslaget.

Min er alltid motsatt, det vil si litt pessimistisk. Jeg justerer mentalt underveis ettersom jeg har lært bilen å kjenne.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Speeder

Sitat fra: ladov på tirsdag 22. mars 2016, klokken 08:36
25%...det var drøyt! På min bil kan jeg bare huske å ha sett det der *en* gang og da var det kanskje 10%. Var i badeland og parkerte bilen med 49% på batteriet.
Jeg TROR dette blir større utslag jo lenger ned man kjører batteriindikatoren.
Zoe 43kW

Einride

Definitivt. Eg har òg sett slike "hopp" frå 10-15% til 30-35%. R240 Intens, stort sett med normal Bergensvinter, altså rundt null grader og våt veg. Normalt sett har forbruket i vinter ligge rundt 18-19 kW/100km utan at eg prøver å køyre spesielt økonomisk og med varmeapparat stort sett stilt inn på 21-22 grader.

Det at bilen legger til ladepunkt fordi ein har stått i ro er jo berre prikken over i-en som viser kor totalt ubrukeleg det heile er...

Mest sannsynlig kan ein kjøre mykje lenger enn det som både prosent-andel batteri og estimator viser, men no har eg stort sett hatt ein baby i baksetet dei gongane dette har skjedd. Då utgår slike "testar" ganske lett ;)

morten69

Jeg skal ned til Daftø i Strømstad på onsdag og da skal jeg teste igjen om jeg opplever det samme.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

matt

have you found a solution for this problem? it's very annoying. I'm often getting difference between 10-15% after leaving the car, and because of this I have no idea how much kW is still in battery, even  value in CanZE is changing.

morten69

No Renault has change the charger in the car 2 times and still the same. Now my lawyer has taken over the case. I have given up the car ☹️
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

matt

I'm going to write to Renault tomorrow because this is unacceptable, please update the thread when you know something new.

Zoe2016

Har du fortsatt samme problem Morten69? Fikk ikke du skiftet laderen nå nylig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA