Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RuneW, fredag 13. mai 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

tomrh

#45
Det sto mye interessant her. Det at det trender mot helårsdekk er nok et stykke fram i Norge enda, som det også nevnes. Men mye annet bra som skjer, bet jeg meg merke i at trenden fortsatt går mot lavere rullemotstand, og nå spesielt for originale dekk.
Sitat
Every one of the tire makers I spoke to yesterday confirmed that car makers expect their OE tires to have A-ratings for fuel economy in a 2 to 5 year period. With no compromise on longevity and probably an improvement in wet grip.
Hvorfor Nissan ikke utstyrer sin Leaf med A-dekk originalt allerede i dag er forøvrig kritikkverdig. Bridgestone som har levert OE dekk, har jo allerede en modell EP001S med både rulle A og våtgrep A, som burdte vært levert med bilene. Og som nr1rayner, Yeyeye og jeg fant ut i en annen tråd ("Optimal cruise speed"), så er OE dekk/felg kombo til Tekna et ganske katastrofalt valg for en elbil egentlig. VW har skjønt det og utstyrer sine e-Golfer med Conti e.Contact A-dekk på 16" aero felger. De vinner nok endel rekkevidde på dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Burger

Jeg tenker at det egentlig er bra at det ikke er toppdekk fra Nissan når det gjelder rullemotstand for sånne som meg som er litt under maksrekkevidde når det gjelder jobbpendling de dagene det er kaldt og det ligger saltsuppe på motorveien.

Jeg har en del valg for å spare strøm når det er worst case om 4-5 år når det begynner å knipe

  • Gammelveien inn til Trondheim fra Hommelvik, pga lavere hastighet
  • Dekk med bedre rullemotstand
  • Webasto/Eberspracher
  • Kanskje er jeg så heldig at det har blitt firefelt hele veien fra Stjørdal til Trondheim og kan ligge i 80km/t når det er tofelt og ikke til hinder.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Her om dagen var det +4 C da jeg startet opp, og sank til +3 C etter å kjørt litt, i JUNI!!
Hadde det vært Svalbard, Finnmarksvidda eller fjellområdene skulle jeg skjønt det, vel, Trøndelag har vel verdensrekord i skiftende vær og antall årstider på 1 dag, tror rekorden er 15 eller 16 årstider på en dag  :P

Anyways, med sånne temperaturer i en av våre "sommermåneder" heller jeg mer og mer mot Europeiske vinterdekk som sommerdekk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Hei.
Lurer litt på dette med rullemotstand.
Er dekk med rulle C, til Leaf ok?
Eller må jeg gå for lavere?
SVART EUROLEAF 2013

Eureka

Hei
Et rent Sommerdekk anno 2016 for Elbil bør vel være A.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

#50
Enig, rulle C er for dårlig, velg A som Eureka sier, sjekk her. Det finnes også B-dekk som er bedre enn andre B-dekk (grenser mot A), som Nokian Hakka Green 2. Kan være aktuelt siden det ble testvinner i årets NAF sommerdekktest.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#51
Men som tråden har vært mye inne på så er det ikke så dumt med helårsdekk som sommerdekk med tanke på nattefrost vår og høst. Alle disse har dessverre rullemotstand C eller dårligere i Leafens standard dimensjon. Hvis man er villig til litt avvik i dimensjon så fås slike dekk med rulle B i 195/55R16, 205/60R16 og 215/55R16, eller 195/65R15 om man har 15".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

Jeg har fått tak i 15' felger.
Ser at Kumho har noen dekk med rulle B.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Kumho har dekk med rulle A:
Kumho EcoWing ES01 KH27 195/65R15 91H

Det finnes flere med rulle A:
Hankook Kinergy Eco K425 195/65R15 95H XL
Toyo NanoEnergy 2 195/65R15 91V

Hankook er spesielt interessant siden det også har våtgrep A. Imo det eneste gode alternativet siden jeg mener C i våtgrep er for dårlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 22:28
Enig, rulle C er for dårlig, velg A som Eureka sier
Tjah, hva har vi egentlig funnet ut om denne dekkmerkingen?
Ser selvfølgelig på dekkmerkingen selv, og går jo selvsagt for A istedet for C, men... Som du selv har sagt ser det vel ut som asiatiske dekk er merkelig bedre enn merking skulle tilsi. Det var vel snakk om piggfri conti 5 vs 6 var det merkbar forskjell.. Sannelig ikke å bli klok på!

Husker ikke hvilken tråd vi snakket om mine, dine og ehh, våre hjul :P Kjørte igjen Ork-Klett, ikke sjekket opp imot Leafspy i dag, men etter SOC fra bilen var forbruket temmelig likt som dine 16" og mine 16" vinter..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

EU-merking på rulle er alt vi har å gå etter, vi kan ikke tvile på alt. Oppfordrer alle til å poste dokumenterte avvik fra merking i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28577.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 21. juni 2016, klokken 19:49
Husker ikke hvilken tråd vi snakket om mine, dine og ehh, våre hjul :P Kjørte igjen Ork-Klett, ikke sjekket opp imot Leafspy i dag, men etter SOC fra bilen var forbruket temmelig likt som dine 16" og mine 16" vinter..
Tekna-hjula dette ja. De skal ha rulle B, mine har rulle B. Skal være likt på flat vei og ellers like forhold. Vi konkluderte med at tunge 17"-felgene øker energibruk i kupert terreng vs lette 16". Og Yokohama IG35 må være grovt feilmerket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Ja, det er alt vi har å gå etter. Men er man negativ til alt blir man ofte positivt overrasket  :P

Ble vel sluttkonklusjonen det ja, men sannelig er det vanskelig å finne en klar konklusjon også da vær og vind spiller så mye inn (hah, det rimet jo  8) ).
Uten å prøvd de, holder jeg en knapp på WRD4 som helårsdekk, var vel i dim 205/60-16 vi fant ut.
Men det er (dessverre) leeenge til jeg har behov for nye sko på bilen  ;) Så innen den tid har det vel kommet WRD5, og kanskje andre alternativ..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:40
Her om dagen var det +4 C da jeg startet opp, og sank til +3 C etter å kjørt litt, i JUNI!!
Hadde det vært Svalbard, Finnmarksvidda eller fjellområdene skulle jeg skjønt det, vel, Trøndelag har vel verdensrekord i skiftende vær og antall årstider på 1 dag, tror rekorden er 15 eller 16 årstider på en dag  :P

Anyways, med sånne temperaturer i en av våre "sommermåneder" heller jeg mer og mer mot Europeiske vinterdekk som sommerdekk.
Nå er det juli og temaet helårsdekk/europeiske vinterdekk som sommerdekk er fortsatt like aktuelt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dette-er-sommervaer-i-soer-norge/a/23730150/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 13. mai 2016, klokken 18:14
Eller Michelin Crossclimate, rulle B, vått A i dim 215/55-16, 215/60-16 (5,03% større enn org. dim så strengt tatt ikke lovlig), eller 225/55-16 (3,48% større enn org)... ?
Brukererfaring av Crossclimate som soommerdekk i 205/55R16.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28756.msg487702.html#msg487702
Han synes ikke rullemotstanden er spesielt ille, nesten like bra som Conti e.Contact som er merket rulle A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA