Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RuneW, fredag 13. mai 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: BE på onsdag 21. september 2016, klokken 21:26
Med mindre luft i dekkene reduserer du rullediameteren på hjulet (Rettere å si radiusen, altså avstand fra felg til veien), dette vil øke missvisningen på speedometeret. Altså må det tilsi at hastighetsmålingene dine viser for høye verdier med lite luft i dekkene, så faktisk forskjell i bilens hastighet vil være større enn det du har målt  ;D
Hmm, ja du har jo et poeng der.
Men, såvidt jeg husker fra andre innlegg her en plass blir omkretsen større med mindre luft, selv om radiusen blir mindre.
Da tror jeg nok uansett at lite nøyaktighet i speedometer (hele km) og potensielt lest av på litt forskjellig punkt, spesielt pk3, hvor hastigheten sank ganske fort rett rundt punktet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ourasi

#76
En forhandler og selverklært dekkekspert slengte ut dette på TV2 "Broom": http://www.tv2.no/broom/8583830/

Sannsynlig sponset artikkel, men kommenterte for å forklare hvorfor dette blir helt feil, stikk gjerne innom for å gi intetanende folk litt nyttig info..

Artigste kommentar så langt (må jo være sarkasme):
"Nei, det er feil. Produsentene legger inn fiktive verdier for å ha *varierende utvalg'. Det er mye billigere å produsere én dekk-modell for så å kalle dem forskjellige ting, og fortelle at de støyer forskjellig, har ulike våt/tørr-egenskaper osv.."

Ser at dekkprodusentene settes i samme bås som narkolangere og komiske-Ali av mange. Greit med skepsis, men får da være grenser, og man bør for all del skille mellom dekkprodusent og dekkselgere..
E-Golf 2016

tomrh

Sitat fra: Ourasi på torsdag 22. september 2016, klokken 12:48
Ser at dekkprodusentene settes i samme bås som narkolangere og komiske-Ali av mange. Greit med skepsis, men får da være grenser, og man bør for all del skille mellom dekkprodusent og dekkselgere..
Nå er jeg sikkert svært fordomsfull og kategoriserende når jeg sier dette, men generelt har jeg inntrykk av at elbileiere er høyt utdannede og opplyste individer som søker dokumentasjon og fakta. Mens dekkselgere generelt kanskje ikke er helt der(?) - (med hyggelige unntak da), og de har lettere for å holde liv i myter fordi de har lært dem av andre "eksperter" - dvs. folk med lang erfaring i bransjen som har samlet opp fullt av slike myter. :D Altså kulturkræsj på en måte. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ourasi

#78
Enig vedr. Dekkselgere, der er det mye snodige vesner som tusler rundt, og den "kunnskapen" de innehar videreføres dessverre til nye generasjoner av disse skapningene.. :P

Ingenting er så kult som når du kjøper fire nye dekk, som så mens du står og venter kommer flyvende ned fra 15m oppe, der de var "lagret", og når du sier nei takk til disse etter en hard landing på grus og stål med merker på lik linje med 10 år med fortauskant "ops, did it again", så får du en "tåler det, vettu". Såh, joda, er enig i at det ikke nødvendigvis er de skarpeste knivene i skuffen man treffer på når man tar en tur til den lokale dekkbutikken..

Synd at det f.eks. GoodYear har brukt milliarder på å forske seg frem til, skal presenteres til kundene på slik måte. Mao., så finnes det litt forbedringspotensiale her...
E-Golf 2016

tomrh

Michelin: Ikke skift dekk før de er nede på 1,6 mm!
http://www.carsuk.net/michelin-say-dont-change-tyres-hit-legal-limit/

Det går imot alle kjente anbefalinger.

Michelin mener at vi kaster dekk altfor tidlig mens det ennå er 30% igjen av levetiden og adresserer et miljøspørsmål her. De mener dekk skal fungere like bra gjennom hele mønsterdybdens levetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#80
Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:42
Michelin: Ikke skift dekk før de er nede på 1,6 mm!
Det kommer jeg aldri til å følge!
Synes det var temmelig lite mønster igjen i sommerdekkene på X-trailen da jeg skiftet de, tror det var igjen ca 2,5-3mm da. Riktignok ikke Michelin, men mønsterdybde er mønsterdybde..
1,65mm er sannelig ikke mye å møte en regnfull høstkveld med! Eller tordenbyger midt på sommeren..
Mulig det fungerer i statene, men på norske veier med dype hjulspor vil jeg ha mer mønster ja.

Forsåvidt har de et poeng med miljø, men her setter jeg sikkerheten fremfor å slite den siste mm.
Så en youtube-video der de vel testet 1,6 mot 3,0 på våt veg, og det var temmelig drastisk forskjell. Men 3,0 og nye dekk var vel temmelig like såvidt jeg husker.
Sommerdekkene mine (fra 2013) har enda 5-6mm mønster, har vel slitt ca 0,5mm gjennom sommeren, som vel skulle tilsi at jeg får minst 4-5 sesonger til på de.
Da er de 7 år gamle, og vel nær moden for å skiftes uansett pga alder.
Igjen, noe annet i statene der de gjerne har ett sett dekk og derfor sliter mer pr. år.
For all del, mange som sliter ut sine dekk, men så ser jeg jammen ikke bort fra at flertallet starter på både 8. 9. og 10. sesongen med mye mønster igjen...

Så da snurper nok tankene tilbake til tidligere kommentarer om helårsdekk i Norge også ;)


Edit:
Måtte jo søke litt på youtube:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#81
Så fant jeg jo selvsagt en Continental vs Budget tyres..
Her må vel taes med en klype salt at Continental skal reklamere for seg selv og hvor overlegne deres dekker er..
Samme hastighet som i testen over, 70mph, budget har 31mph på samme sted som Continental står stille på og 14 meter lengre bremselengde.

Rav og Clio i testen over hadde fortsatt ca 50mph med 1,6 på stoppstedet med 3,0mm.
Ekstra bremselengde på 30-44m.

Hvis man skal spare på dekkene må moralen altså bli, kjøp billige dekk og bytt ofte ;)

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ourasi

Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. august 2016, klokken 00:00
Så, her i gården blir det nok ikke kjøpt rene sommerdekk mer, enten skal f.eks. WRD4 prøves ut som helårsdekk, eller så blir det en todelt løsning med noe slikt som Crossclimate, Wheaterproof e.a. litt mindre vinterpreget vinterdekk enn WRD4.
Jommen sa jeg sommer.....  8)

CrossClimate har jeg fått testet grundig i sommer, og det snodige med disse dekkene er at de ikke føles mykere i 30C enn -2C som jeg kjørte i her om dagen. Nå har Michelin vektet sommer mye med disse dekkene, som gjør at de er helt på høyde med rene premium sommerdekk, vått eller tørt, men sannelig så gjør deres gummi/silica-blanding noe naturstridig når de ikke føles hardere i -2C vs 30C+.. Mens alle sommerdekk jeg har testet blir harde som betong i minusgrader, ruller disse like lett og mykt, og med mer eller mindre lik rekkevidde som en pen sommerdag (om man justerer for utetemp vs. kupetemp).

Siden jeg har allerede testet disse på vinteføre ifjor, der de fungerte utmerket , frister det ekstremt å fortsette på disse frem til jul..
E-Golf 2016

nr1rayner

Var sikker på at Crossclimate ikke hadde noen form for vintermerking, men ifølge Michelin sin side har de 3pmsf..
Da skal de altså være lovlige som vinterdekk såvidt jeg kan forstå.
Jeg har vært sterk skeptisk til "europeiske vinterdekk", og stiller nå samme skepsis til Crossclimate.

Hvilket vinterføre testet du de på?
Vinterdekkene du sikkert har må da vel være bedre på vanskelig vinterføre?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ourasi

#84
Jeg testet på 0-10 minus ifjor, da mest på fuktige veier frosset til is, usaltet og således ekkelt for de fleste. Utrolig nok var det på dette føret de overrasket mest positivt, mens folk med sommerdekk knapt kom fremover suste jeg forbi og knegget for meg selv. Jeg har testvinner piggfritt, og på dette føret var det knapt forskjell. På rein holke vil jeg garantere at de piggfrie er meget bedre med god margin, siden crossclimate ikke har kledd hele dekket i disse finkuttede sikksakk "sipes". Det dette crossclimate synes å være meget bra på er: snøslaps (svært bra, testet selv), frosset fuktig asfalt (svært bra, testet selv), salta veier i mange minus (svært bra, testet selv). Mao. typisk norsk vinter før jul. Det er disse førene de faktisk er like bra som piggfrie, og bedre på snøslaps og salta vei, samt ruller hinsides mye bedre, spesiellt på våt vei...

I grenland er det notorisk salting på alle veier hele vinteren, så her vil de nok fungere utmerket, men legger om når regn på snø og subzero asfalt setter inn for fullt, der strøing ofte kommer etter man må noe sted på småveiene som ikke saltes.

Så ja, på vanskelig vinterføre som regn på is eller nysnø på ren is vil jeg ikke teste engang, der fungerer selv de beste nordiske piggfrie med nød og neppe. Jeg har ingen illusjoner om at dette er trygt nok for det værste vinteren har å by på, for dette må man ha nordiske piggfrie eller helårsdekk som vekter vinterføre (eller la bilen stå til det er strødd), som Goodyear Vector 4 Gen. 2 som er testet bedre på vinterføre men dårligere på sommerføre, som er troligen neste dekk jeg kjøper for testing..

Merk at Crossclimate er utviklet og testet på nordisk vinterføre, så på 95% av det norsk vinter har å by på, er det helt topp, men de siste 5% er nok ikke helt hjemmebane, noe selv nordiske piggfrie ikke trives med for å si det forsiktig..

Jeg kjøpte Crossclimate for å få komfortabelt sommerdekk, med ekselente overgangsføre egenskaper som bonus, IKKE som helårsdekk. Dette vil også gjelde Goodyear Vector 4 Gen. 2, kommer det værste norsk vinter har å by på, skal jeg ha det beste nordiske piggfrie produsentene har å by på, på bilen, punktum... ;)
E-Golf 2016

JBS

Her er en test som er udgivet af FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/vinterdaek/daektest-2016-helaarsdaek-michelin-crossclimate-20555-r16h

Den er fin til brug i vores milde dansk vejr, har to kolleger som køre med både 16 og 17" , de er godt tilfredse, MEN ikke i 30cm sne...
Så i sydnorge og salt på vejen går det. :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

nr1rayner

Nå heter jo tråden "Sommerdekk.." så litt avsporing, men i tråd med tankegang om helårsdekk så er det kanskje ikke helt på viddene likevel..

"Fuktige veier frosset til is"
som vi har mye av på høst/vår er notorisk skummelt og gjerne overraskende da det plutselig i den ene svingen er glatt. Spesielt på høsten da man drøyer med å legge på til vinterdekk til det er hvitt i lufta. Også et svært vanskelig føre da isen er så tynn, så det er lite som biter.
Her har i hvert fall ikke rene sommerdekk noe å stille opp med.
Så veldig positivt at de fungerer der.

Snøslaps og våt-saltede veier er de sikkert bedre på enn spesielt nordisk vinterdekk ja, da dreneringen nok er mange ganger bedre.

Et annet vinterføre som er svært vanskelig er det menneskeskapte (pga salting).
Tynt islag i bunn, melsnø og melslaps på toppen. Der er det utrolig vanskelig å få grep, og ofte er det slik i og rundt kryss. Her er mine Yokohama IG30 (nordiske vinterdekk) elendige. Min andre bil er selvsagt en helt annen biltype (Nissan X-trail), dog temmelig lik vekt. Tristar S110 som jeg har til den fungerer mye bedre på dette føret. Vanskelig å sammenligne fremdrift da den kobler inn bakhjul selv, men opplever den mye bedre på slikt føre.
De har hardere gummi og mindre seiping inn Yoko, så har en mistanke om at europeiske vinter er bedre her enn nordiske, og kanskje også Crossclimate er bedre her enn enkelte nordiske..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ourasi

#87
Sitat fra: JBS på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 17:05
Her er en test som er udgivet af FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/vinterdaek/daektest-2016-helaarsdaek-michelin-crossclimate-20555-r16h

Den er fin til brug i vores milde dansk vejr, har to kolleger som køre med både 16 og 17" , de er godt tilfredse, MEN ikke i 30cm sne...
Så i sydnorge og salt på vejen går det. :-)

Crossclimate er faktisk ifølge denne testen like god som Vector 4 Gen.2 og bedre enn Nokian WeatherProof på is, da gidder jeg trolig ikke teste Vector 4 Gen. 2. Når man da legger til at Crossclimate er bedre på støy, samt overlegen på sommerføre, er det ikke rart jeg liker dette dekket. Godt å se at danskene er enig med mine erfaringer, faktisk spot on vil jeg si og de er helt enige med meg også på rullemotstand i praksis, selv om noen av de andre måler bedre i lab...

Perfekt for større byer på øst og vestlandet, mer eller mindre året rundt, kan det se ut som, sålenge man ikke kaster seg ut i ubryta vinterveier uten å tenke på hva man faktisk har på "føttene", vel og merke.. Jeg kommer uansett til å legge om til mine nordiske piggfrie når/om vinteren tar tak, men er vi "heldige" blir det en mild vinter med lite snø, og null omlegging, vi får se, men godt å ha valgmuligheten og trygt dekk på overgangsføre..
E-Golf 2016

tomrh

For å oppsummere litt. Det tradisjonelle rene sommerdekk + rene vinterdekk er vi debattanter i denne tråden ihvertfall ganske enige om er lite optimalt pga kalde vår- og høstmorgener/kvelder med frost. Det har blitt diskutert to "hybride" dekkstrategier for overlapp i mellomsesongen.

1. Sommerdekk som også funker senhøst og tidligvår + rene vinterdekk

2. Vinterdekk som også funker på senvåren og tidlighøsten + rene sommerdekk


For strategi 1 kan det se ut som om Michelin CrossClimate er det rette sommerdekket, ut fra Ourasi sine sommererfaringer.

For strategi 2 holder jeg fortsatt en knapp på Nokian WR D4 som vinterdekk ut fra egne erfaringer fra typisk trøndervinter (sving fra -15 til +5, salting av hovedveier).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitter i Hellas med ca 20+ grader, og ser her at noen biler er utstyrt med vinterdekk... Altså ikke mange, men noen få.
Når ca 1% på MC/moped bruker hjelm er vel ikke sikkerhet i høysetet, men likevel, hadde vinterdekk vært livsfarlig på sommerføre samt hatt så elendig slitestyrke som det sies hadde vel ingen brukt slikt her?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA