Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RuneW, fredag 13. mai 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

tomrh

Når både nr1rayner og denne e-Golf eieren opplever at vinter/helårs dekk ruller bedre enn EU-merket, så lurer jeg på om det kan være slik mer generelt? Jeg skrev i en annen tråd at myk gummi absorberer små ujevnheter bedre enn hard gummi. Når dekk testes for rullemotstand så skjer det jo i en testmaskin der de rulles mot en trommel som sikkert er helt jevn. Under reell kjøring så er veibanen full av små ujevnheter, spesielt slitt asfalt. Så jeg slenger ut en hypotese:

Kan ulikt underlag være årsaken til større avvik fra EU dekkmerking?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 04. juli 2016, klokken 10:36
Kan ulikt underlag være årsaken til større avvik fra EU dekkmerking?
Absolutt, i Norge har vi generelt grov og slitt asfalt.
Ved EU-merking testes vel dekkene mot ei rulle, muligens også noe på bil, men heller tvilsomt. Underlaget er vel uansett slett som slett kan bli. Resultatene i den virkelige verden kan jo da slå annerledes ut.
Asfalten her til lands består mye av grov stein, så det kan godt hende at mykere gummi takler det bedre, mens på nylagt svart asfalt er det sommerdekk som vinner.
Har ikke testet ny vs gammel asfalt, men det får jo du snart gjort. Dog, mulig det bare blir i tunnelene de asfalterer så det kanskje ikke utgjør så utrolig mye..


Uansett, til valg av sommerdekk og tidligere snakk om helårsdekk osv.
Da jeg kom hjem i dag står det 4, FIRE grader i bilen! For noen dager siden stod det 5 da jeg dro hjemmefra. Riktignok er det gjerne varmt midt på dagen..
Og da skriver vi august!! Ikke at jeg noen gang har vært så opptatt av, eller husket, når man får lov å legge om til piggdekk, men det må da uansett være ganske lenge til. Det er vel kanskje 1.november, altså 2,5 mnd til enda.
Så, her i gården blir det nok ikke kjøpt rene sommerdekk mer, enten skal f.eks. WRD4 prøves ut som helårsdekk, eller så blir det en todelt løsning med noe slikt som Crossclimate, Wheaterproof e.a. litt mindre vinterpreget vinterdekk enn WRD4.
Jommen sa jeg sommer.....  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Skal skifte mye tidligere i år jeg også. Rett og slett fordi sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret. Merket det i dag.

Jeg skal fortsette med rene sommerdekk, for jeg gleder meg altfor mye til å teste ut nye dekk....  ::) :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på fredag 12. august 2016, klokken 08:39
sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret
Når har det jo vært høvlet asfalt ei stund på din pendlerveg, og nedsatt hastighet i helltunnelen vel.
Hvordan har du merket dette?
Du er sikker på at de overnevnte faktorer ikke spiller inn, og kun lav temp?
Du har vel brukt endel mar strøm til varme også når det har vært så kaldt...?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Aner ikke. Har pendlet med i-MiEV i sommer.  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. august 2016, klokken 22:08
Sitat fra: tomrh på fredag 12. august 2016, klokken 08:39
sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret
Når har det jo vært høvlet asfalt ei stund på din pendlerveg, og nedsatt hastighet i helltunnelen vel.
Hvordan har du merket dette?
Du er sikker på at de overnevnte faktorer ikke spiller inn, og kun lav temp?
Du har vel brukt endel mar strøm til varme også når det har vært så kaldt...?
Brukte skrekkelig mye strøm i morges da. Nå er det nyasfaltert oppå høvlinga i tunnellene, noe som skulle gi lavere rullemotstand. Ikke nedsatt fart heller lenger nå, og i dag forvarmet jeg litt også (på lading) før jeg dro, så forholdene er som de pleier. Likevel nærmest vinterforbruk, like dårlig som med Tekna-hjula dine i våres. ;)

Spørs om ikke utetemperatur vs gummiblanding har mer å si enn rullemotstandskarakter. Noe som igjen taler for å bruke gode kontinentale vinterdekk hele året.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Hvis du tenker sikkerhet så er bruk av vinterdekk året rundt en dårlig løsning.

tomrh

Sitat fra: Sele på onsdag 17. august 2016, klokken 08:04
Hvis du tenker sikkerhet så er bruk av vinterdekk året rundt en dårlig løsning.
Dette har vi diskutert før i tråden. Du har rett mhp. nordiske vinterdekk. Kontinentale har annerledes gummiblanding og er like sikre å bruke opp til 10-15 plussgrader ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

På varme sommerdager gir semi-slicks best grep, på våte sommerdager må man ha god drenering, på kalde høst-/vår-/sommerdager vil trolig et kontinentalt vinterdekk gi best grep.
På harde/kalde vinterdager er det skikkelig nordiske vinterdekk som gjelder, på våte vinterdager er IKKE nordiske vinterdekk best, på varme tørre vinterdager kan man igjen ha slicks...
På en type føre kan Michelin være best, på neste kan Nokian være best osv osv osv..
Så, skal man tenke best mulig sikkerhet må man minst ha 3-4 sett hjul og gjerne legge om hver dag, noen ganger flere ganger pr. dag og andre ganger for hver sving, i hvert fall her i trøndelag..
I tillegg må man bytte mange av dekkene etter 1-2 år, da et f.eks. 5 år gammelt dekk vil ha dårligere gripeevne, ikke bare pga mønsterdybde, men alder og hardhet i gummien.

Hvor langt skal man dra sikkerhets-kortet?

Det viktigste mtp sikkerhet er å vite hvilke dekk man har på bilen og hvilke egenskaper det har og ikke har i forskjellige føre. Er det skikkelig dårlig på våt asfalt så kjører du selvsagt litt roligere hvis det er plaskedammer på asfalten...
Som jeg har skrevet tidligere, dekk er og blir kompromiss.

Uforutsette ting kan selvsagt oppstå, men kjører man etter §3, slik som en kamerat forenkler den:
"Du burde visst"
så kan man faktisk forutsi ganske mye og tilpasse farten deretter.

Sommerdekk på vinterføre er uansett verre enn vinterdekk på sommerføre  ;)
Kontinentale vinterdekk virker som et meget godt alternativ hvis man skal holde seg til ett sett.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

I Norge mener jeg det er en dårlig løsning og kjøre på samme dekksett året rundt da de vil miste sine egenskaper.
http://www.tv2.no/a/6791450/

nr1rayner

Legg merke til at det står "Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren" og det skal jeg ikke krangle på  ;)
Legg også merke til at den samme gjengen har påstått at det er bedre med sommerdekk på vinteren enn motsatt, for om vinteren "vet man at det er glatt".........
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#71
Sitat fra: Sele på onsdag 17. august 2016, klokken 23:17
I Norge mener jeg det er en dårlig løsning og kjøre på samme dekksett året rundt da de vil miste sine egenskaper.
http://www.tv2.no/a/6791450/
Har postet dette før et sted. Sommerdekk har ofte elendig grep i kald og vått vær. Se på denne hvor Michelin sommerdekk testes mot Michelin kontinentalt vinterdekk i så mye som +10 grader. Se hvor utrolig mye bedre vinterdekket er!


Kritikken bør ikke gå på bruk av kontinentale vinterdekk i norsk kald/våt sommer der de faktisk fungerer meget bra, men heller sette spørsmålstegn ved vinteregenskapene. Der er det gjort omfattende målinger som viser at de beste kontinentale tilsvarer et middels nordisk vinterdekk med noe bedre egenskaper på is enn snø relativt sett, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg429070.html#msg429070
Med såpass bra både sommer- og vinteregenskaper er et godt kontinentalt vinterdekk en bra kandidat til bruk året rundt. Personlig vil jeg ikke nøle med å anbefale Nokian WR D4 som helårsdekk etter å ha kjørt med dem i temperaturer fra -17 til +15 grader i all slags vær, til og med på hålke. (I Leaf-dimensjonen har de A i våtgrep(!) - som overgår de fleste sommerdekk.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Hva gjelder sikkerhet regner jeg med de fleste tenker bremselengde..?
Det som øker denne mest på (spesielt tørt) sommerføre er nok føreren.
Dagens biler har nødbremsassistent eller hva det heter så pent, men hvor godt det fungerer aner jeg ikke.
I en nødssituasjon vil nok de aller fleste tråkke for svakt på bremsen (derav introdusering av dette støttesystemet). Videre kan man jo trekke inn avstand man holder, konsentrasjon, blikk (se langt nok frem) osv osv.

Opplevde denne førerfeilen selv i buss. På bane skulle vi nødbremse på tørr asfalt fra 60 km/t. Tråkket bestemt pedalen omtrent så langt den gikk, og ble samtidig sykt overrasket over hvor fort den greia stoppet. Ble slengt framover og bussen stupte fremover. Slapp da nesten bremsen helt opp i et lite sekund.
Det var vel sånn ca 1 av 2 ganger jeg har tråkket virkelig hardt på bremsepedalen i løpet av 18 år og sikkert snart 1 mill km på veien...
Bremsestrekningen ble forøvrig ca 16-18 meter.

Så om dekkene forlenger den optimale bremselengden med noen meter på tørr asfalt er en av mine minste bekymringer  ;)

@tomrh
Kjørte der i dag, var jammen ikke mange meter med ny asfalt, og fortsatt noe høvlet asfalt (som jeg vil tro gir høyere rullemotstand).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da kom tiden for å skifte ut vårluften i hjulene med fersk og deilig høstluft..
Benyttet samtidig anledningen til å ta noen rulletester.
Samme plass som jeg har nevnt tidligere, men startet ikke nøyaktig på samme sted. Fant meg nå et litt mer nøyaktig punkt så testene skulle bli mest mulig like.

Startet med 3,0 bar (som jeg har kjørt med ca hele tiden), testet så med 2,5 2,0 og til slutt 3,5.
Føltes totalt feil å tappe UT luft av hjulene.. Så tydelig at dekkene "sank" sammen der jeg stod og tappet ut luft fra 3,0 til 2,5.. Regnet derfor med at jeg kom til å se rimelig stor forskjell.

Starter, som sist, fra stillestående og i N. Noterer så hatighet på et gitt punkt under fartsøkning i nedoverbakke, høyeste hastighet samt 1 punkt der det er slak nedoverbakke og hastigheten såvidt synker og ett sluttpunkt som ligger i slak oppoverbakke.
Alle hastigheter avlest fra bilens måler, og selvsagt ikke på millimeteren samme punkt, så det er jo litt give or take..
Noen av de ble kjørt 2 ganger, avvik var da innenfor +/- 1km/t, så ser igjen ut til å være svært konsekvente tall.

Trykk     pkt1     max      pkt2    pkt3
3,5         40        56         51      37
3,0         40        55         50      35
2,5       39/40     55         48      33
2,0       39/40  54/55    47/48  31/32

Skulle vel gjort dette som en blindtest, så jeg mer kunne følt forskjellen. Det føltes som det trillet tyngre med lavere trykk, men det var jo også forventet.
Jeg forventet at max-hastigheten skulle skille ganske mye, minst 2-3km/t mellom 3,5 og 2,0, kanskje mer også. Så det forundrer meg at hastighet på de pkt1 og max er så lik i alle tester.
Synes det var temmelig liten forskjell i pkt 2 og 3 også, når trykket er så forskjellig.
Men, betryggende nok, er det forskjell, og resultatene går i den retningen som forventet, lavere trykk gir høyere rullemotstand  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Med mindre luft i dekkene reduserer du rullediameteren på hjulet (Rettere å si radiusen, altså avstand fra felg til veien), dette vil øke missvisningen på speedometeret. Altså må det tilsi at hastighetsmålingene dine viser for høye verdier med lite luft i dekkene, så faktisk forskjell i bilens hastighet vil være større enn det du har målt  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA