Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RuneW, fredag 13. mai 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

Eureka

Får ikke sjekket det før mandag står på dekket helt ytterst antakelig ?. Quatrac Lite Dekka mine har treadwear 400. WRG2 er forløperen til weatherproof så det er ulogisk at det er på STRO lista da.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

#31
Kan se ut som de er ferdig med WRG2 og kjører WRG3 nå, som heller ikke står i lista. Av det jeg finner er de tettere og mer seipet enn weatherproof.
Tipper at de er for nye og derfor ikke kommet med enda.

I tillegg har de W pluss, all weather pluss, wra3 og sikkert noen til.. Det er jo en hel jungel bare hos Nokian..  :-\

Edit: WR A3 og WRG3 ser mistenkelig like ut, så det er kanskje samme dekket.. Forøvrig står A3 i lista  ;) Kunne lett valgt WR A3 som sommerdekk jeg  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Treadwear Weatherproof (Norgesdekket 8))
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 15. april 2016, klokken 22:16
Rullemotstand C om sommeren holder vel for de fleste når man klarer seg med B om vinteren.
Fant helårsdekk med rullemotstand B: Goodyear Vector 4Seasons G2 i 205/60R16. Originalt utstyr på Audi ser det ut som.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Eller Michelin Crossclimate, rulle B, vått A i dim 215/55-16, 215/60-16 (5,03% større enn org. dim så strengt tatt ikke lovlig), eller 225/55-16 (3,48% større enn org)... ?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 19:11
Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Tja, men så har jo den 2% mindre omkrets igjen da.. Det spiste vel også noe rekkevidde..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 13. mai 2016, klokken 19:55
Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 19:11
Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Tja, men så har jo den 2% mindre omkrets igjen da.. Det spiste vel også noe rekkevidde..
Ja sant. Men smalere dekk => lavere luftmotstand og mindre gummi => lettere dekk og mer masse samlet mot sentrum av hjulet => lavere treghetsmoment. Men også lavere klaring mot bakken => høyere luftmotstand (fordi elbiler er flate under). Men alt dette med små variasjoner i dimensjoner blir litt synsing og gjør sikkert svært marginale utslag. Er nok rullemotstandskarakter og lav felgvekt som betyr mest.

Men...har jo også kjørt med WRD4 i 20 grader nå, kunne egentlig godt hatt de som helårsdekk. Behagelige men likevel harde nok. Noe helt annet å kjøre på i sommervarmen enn f.eks. Hakka R2 som blir som rullende gele. Og disse dekka yter som sagt bra om vinteren også. Rulle B i 205/60R16. Threadwear 420, holder i massevis av år. Det ultimate dekket om jeg aldri skal skifte dekk. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Må nesten ha eget laboratorium for å finne ut av det der ja..
Etter dine erfaringer står WRD4 høyt opp på lista når det skal handles dekk igjen  ;)
Har tilsvarende erfaring med Tristar-dekkene jeg har på X-trailen (Tristar S110), de går nå som helårsdekk. Fungerte meget bra i vinter og ser ingen grunn til å tvile på de i sommer, så har et hjulsett liggende som støvsamler til den... Nå er det jo suv-dekk, så normale vinterdekk til den er nok hardere uansett.

Apropos X-trailen, fant ut i dag at den skal ha nøyaktig lik boltsirkel, impress og navhull som på Leafen.
Så sannelig må jeg se om det er plass til hjulene, 215/65-16, ca 8% større, rullemerking C.
Er det plass til de skal du nok se at det blir en testtur der også  ::)
Har jo da 1 felgsett liggende ledig, bare så "synd" at jeg har gode sommer og vinterdekk fra før til Leafen...  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#40
Hehe, ledige felgsett ja...  :D  ;D
Jeg har tre komplette hjulsett til Leafen, tre også til mjauen, to hjulsett til fossilen (som også passer på Leafen), et felgsett uten dekk som ikke passer noen av bilene (til oppussing) og fire løse vinterdekk til mjauen. Har hittil klart å selge unna et originalt felgsett til mjauen og kassert noen fæle stålfelger til fossilen, men det er vanskelig å skille seg av med noe... Sånn går det når man blir i overkant interessert.  ;D Har faktisk vurdert å kjøpe omleggingsmaskin også, men da klikker vel fruen.

Btw..så du må bare låne flere hjul av meg og teste, nr1rayner  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 23:39
Btw..så du må bare låne flere hjul av meg og teste, nr1rayner  ;)
Takk for tilbudet tomrh  ;D
Dessverre har jeg så forskjellig oppmøtested på jobb, så kjører ingen fast rute. Til tider mye til Orkanger, men dog.. Mister også lademulighet hjemme så kommer til å starte med veldig forskjellig %..  :-[
Det som ville vært interessant er å kjent på egenskapene til WRD4 på vinterføre, men det er forhåpentligvis lenge til enda :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Husker ikke om jeg har nevnt noen rulletest her på forumet, men har i hvert fall tatt en rulletest med Leafen, så langt med tomrh's sommerhjul, Teknahjulene og mine IG30 vinterhjul.
Tomrh's og mine vinterhjul kunne jeg ikke trekke noen slutning om hvilke som var best. Teknahjulene lå noe under, men legger man inn korrigering for større omkrets blir det ikke så stor forskjell, hastighet lest av fra bilen...

Starter på gitt punkt i N og fra stillestående, leser av hastighet på 2 gitte punkter samt toppfart i nedoverbakken, og videre på 2 punkter bortover en "flate".
Hastighetene har vært ca 41, 51, 56, 47 og 27 km/t.
Ca. GPS-hastighet blir:    37, 46, 50, 42 og 24 km/t.
Tok en test nå med X-trailen og ting tyder på at det er "litt" mer motstand i den:
GPS-hastighet ble:          32, 42, 44, 23. Siste punkt hadde jeg ikke nubbsjans å komme frem til  :P

Mulig jeg ikke har plass til hjulene fra X-trailen på Leafen, men jeg har selvfølgelig plass til Leaf-hjulene på X-trailen. Så det kommer kanskje en rulletest med den  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA