Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RuneW, fredag 13. mai 2016, klokken 16:56

« forrige - neste »

Eureka

Bare et problem weatherproof er ikke et ønsket dekk på det Norske markedet. Kun Nordiske vinterdekk og rene sommerdekk.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Helsvart er det ikke da. Her er noen i det norske markedet som faktisk aktivt tilbyr det: http://www.dekkgutta.no/helarsdekk/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Hei
Litt forvirrende den teksten de har skrevet. De har ikke ville skrevet at et helårsdekk tåler Norsk sommer godt (enda bedre enn en mellomeuropeisk).
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Ola Nordmann har vel alltid tenkt at om sommeren kjører vi med sommerdekk. Punktum. Så spørsmålet har alltid vært om helårsdekkene er gode nok på vinteren, for med helårsdekk skal man jo ha bare ett sett.

Ideen med å la helårsdekkene primært erstatte sommerdekk er ny. Har aldri sett noe slikt før den nylig omtalte reklamen for Michelin Crossclimate dukket opp. Jeg tror det kan ha noe for seg med dedikerte vinterdekk i desember til februar/mars og helårsdekk vår, sommer og høst. Helårsdekk er beregnet for 0 - 10 plussgrader og har gode våtgrepsegenskaper. Sommerdekk er optimale først i 20 pluss, og hvor ofte er det slike temperaturer? Nordiske vinterdekk er optimale i tosifret antall minus og er mildt sagt elendige i plussgrader og spesielt på vått føre. Altså bør man bruke nordiske vinterdekk bare i minusgrader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#19
Sitat fra: tomrh på fredag 22. april 2016, klokken 18:23
Helsvart er det ikke da. Her er noen i det norske markedet som faktisk aktivt tilbyr det: http://www.dekkgutta.no/helarsdekk/
En av oss har misforstått her.. Bildet er wheaterproof, ja, men teksten tyder definitivt ikke, for meg, på at det er det dekket de snakker om. Overskriften er jo også tvetydig her "Helårsdekk - Piggfrie vinterdekk". Mener de da at alle piggfrie vinterdekk er helårsdekk?
Piggfrie vinterdekk finnes jo i så mange klassifiseringer, alt fra Nordiske til det amerikanerne kaller "all season" og sånn ca 3 forskjellige kategorier der imellom. Forøvrig, Nokian sine sommerdekk var, i hvert fall før, merket M+S North america only, så de var vel godkjente "vinterdekk" over there, bare for å sette ytterpunktene...

Har man valgt piggdekk, og gidder å legge om noen ganger gjennom vinteren må det jo være knall å ha en slik type dekk som "sommerdekk" og kun ha på klørne når været blir skikkelig j..... Sannelig ikke mange dagene det er behov for skikkelig vinterdekk lenger..
tomrh sine WRD4 har vel sommer-egenskaper som ikke er så utrolig langt bak normale sommerdekk skulle jeg tro, og wheaterproof sikkert enda nærmere.
La selv om til sommerhjul for ei stund siden (selv om jeg kjører piggfritt) og hadde nok følt meg tryggere i dag med wheaterproof :D Møtte kun en dæsj slaps, men når man ser fillene i lufta, har sommerskoene på og MÅ ut å kjøre blir man litt fortenkt om man virkelig må legge om igjen..

Nå har de jo kjørt skremselspropaganda om hvor farlig det er å bruke vinterdekk om sommeren. Men hvor mange dager har vi vel ikke midtvinters med oppimot +10 C og tørr/bar veg.. Er det ikke livsfarlig med nordiske piggfrie da? Sånn sett må det jo være mye bedre å ha ett "helårsdekk" type wheaterproof + et sett skikkelige vinterdekk. Wheaterproof burde jo være vesentlig bedre i +25 C og solsteik enn nordiske piggfrie, og sikkert ikke langt bak renspikka sommerdekk..

Har selv bestandig tenkt sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren.
Nå skal det jo sies at netthandel har endret mye (før fikk man kun kjøpt sommerdekk og nordiske vinterdekk over disk) samt at det vel er et vesentlig bredere utvalg i typer dekk.
Men må si jeg liker denne tankegangen  ;)
Man ofrer nok endel veggrep sommerstid med slike dekk kontra rene sommerdekk, men det er mange år og mil siden jeg visste hvor fort det gikk an å kjøre i enhver sving... Så det bryr meg ikke så lenge det ikke er så "svampete" som nordiske, og det er de nok garantert ikke.

Har jeg troa på "helårsdekk" som wheaterproof, crossclimate og andre "4 season tyres"?
Som et "3 season tyre", yes, men tror man sliter på de verste vinterdagene... Men det kan være interessant å prøve
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Og vips så ble det føre som ligner bildet tomrh postet, så da ble det omlegg til vinterdekk igjen. Får vel bruk for de 2-3 dager nå, så er det meldt "sommer" igjen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Problemet for dekkbransjen med Weatherproof er at det takler en Norsk byvinter (=saltsørpe) utrolig bra mens Crossclimate har vel ikke 3 peaks engang og truer ikke piggfrie vinterdekk på samme måte. 2 sett dekk 2 sett felger og Dekkhotell faller jo bort. Resultatet er jo at mange kjører Nordiske piggfrie om sommeren også. 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Sitat fra: Eureka på lørdag 23. april 2016, klokken 10:24
Problemet for dekkbransjen med Weatherproof er at det takler en Norsk byvinter (=saltsørpe) utrolig bra mens Crossclimate har vel ikke 3 peaks engang og truer ikke piggfrie vinterdekk på samme måte. 2 sett dekk 2 sett felger og Dekkhotell faller jo bort. Resultatet er jo at mange kjører Nordiske piggfrie om sommeren også. 
Joda, crossclimate har visst 3pmsf den ;) Men er ikke godkjent som vinterdekk i Norge.
Disse dekkene burde da takle slaps/saltsørpe meget bra, der er jo god drenering stikkordet. Men "norsk byvinter", hmm, min erfaring er at det verste føret er nettopp i byen. Ofte er det tynt islag i bunn og "melsnø" oppå, et føre som gjør at man stort sett bare seiler rett fram uansett hva man gjør.. Nå skal det jo sies at det som fungerer best på sånt føre er å holde seg hjemme..
Skal man absolutt slippe omlegging ville nå jeg gått for et litt mer vinterpreget dekk, WRD4, Alpin A5 o.l.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Kan biltilsynet bøtlegge hvis et dekk har 3pmsf ???
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Sitat fra: Eureka på lørdag 23. april 2016, klokken 16:09
Kan biltilsynet bøtlegge hvis et dekk har 3pmsf ???
Godt spørsmål.. Og når 3pmsf vel er det høyeste merkingen man har pr.d.d. på vinterdekk, hvordan kan de avgjøre hva som er gode nok vinterdekk..?
Det heter seg vel bare "skodd etter forholdene", temmelig vag beskrivelse.

Det er ikke biltilsynet man først skal frykte, skjer det en ulykke og dekk kan gis skylden:
Regress og i verste fall dømt til uaktsomt drap fordi man hadde uegnede dekk.
Og litt mildere, ikke godkjent under PKK.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Da er neste spørsmål bruker forsikringsbransjen STRO lista aktivt ? Som selfølgelig dekkbransjen beskytter sine interesser med. Det er jo store diskusjoner lastebildekk og STRO lista
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Aktivt? Det tviler jeg på. Men det kan jo hende de vil gjøre det i tvilstilfeller, eller hvis de snubler borti en kranglefant..
Finner forøvrig ikke Weatherproof der
http://stro.se/wp-content/uploads/2016/02/Vinterd%C3%A4ck-PV-2016-03-07-Norge.pdf
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Nei men de har glemt å fjerne de gamle wrg2 dekkene. I Canada defineres 3pmsf dekk som ekte vinterdekk http://www.wheels.ca/news/all-weather-tires-are-not-the-same-as-all-season-and-heres-why/
.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Fant en artikkel om CrossClimate som sommerdekk.
http://www.tu.no/artikler/ny-type-dekk-skal-kunne-forlenge-sommerdekk-sesongen-betraktelig/276331

Det poengteres bl.a. at CrossClimate er slitesterkt mens vanlige vinterdekk slites fort ned om sommeren. Vet ikke hva threadwear er men WRD4 har 420 og således mer slitesterkt enn de fleste sommerdekk. Eureka, hva er threadwear på Weatherproof?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA