Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: utkobling av air-bag passasjersete

Startet av Linda Olsen, fredag 13. mai 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

Linda Olsen

Kan man ha ladekladdkabelen til en iOn i hvilken som helst stikkontakt eller må det være en viss ampere eller noen andre hensyn man må ta? Skal på besøk til ei venninne som er like blond som meg når det gjelder sånne ting ::) og jeg aner ikke om hun har noen egen utekontakt (som vel oftere har en høyere ampere), eller om jeg må ha ledning inn i huset..... Vil ikke ut med dyret om ikke jeg må :P og må nok lade litt hvis jeg velger Tyddebæret...
Rød iOn

elektrolux

Ser du et stikk, er det bare å plugge inn og lade.

Worst case ( Uten brann og ulykke ih.h.t. Schuko mafiaen ) er at sikringen går.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. mars 2016, klokken 12:56
Ser du et stikk, er det bare å plugge inn og lade.

Worst case ( Uten brann og ulykke ih.h.t. Schuko mafiaen ) er at sikringen går.
Forutsatt at dette er en utendørs stikkontakt med jord, og at støpsel passer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Selvfølgelig.

En skal jo ikke bruke hammer. Passer støpselet er det tut og kjør.

Mangler stikket jord skal EVSE nekte lading. ( Selv om ikke alle gjør det. Eks Citroen Zero sine EVSE )

Unngå dårlige skjøtekabler. Og sjekk gjerne for varmgang etter 30 min. når du lader fra nye plasser. Ikke bare i selve stikket, men også lengre opp på kursen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Linda Olsen

 ;D Superdupert... Da lar jeg hammeren og dyret (dieseljækelen) være hjemme, og tut og kjør :-* ;D
Rød iOn

pudderjagar

God tur. Dette går nok bra.

Og skulle dei ikkje ha kontakt ute så går da fint å snika seg inn eit vindu og lade ein sjelden gang.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Linda Olsen

Det var blitt så godt og varmt at jeg klarte turen finfint uten lading :D Og innen neste vinter har hun flyttet  ;D
Life is goood, og ALL normal kjøring er innenfor rekkevidde 8) ;D
Rød iOn

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 21. mars 2016, klokken 17:18
Alikevell har jeg vanskelig å forstå hvorfor enkelte elsker å anbefale ting en bør advare mot.

Tror mye av diskusjonen oppstår som følge av at folk vil ballansere ut dommedagsprofetene sine argumenter.

Det er vanskelig å argumentere for at noe er sikkert nok, for det blir det vel egentlig aldri.

Samtidig er det superlett å sitte på sin høye hest og argumentere for økt sikkerhet, spesielt når en slipper utgiftene til dette selv.

Når praksis og statistikk likevel sier at de barriærene som tross alt finnes fungerer og ingen hus har brent ned, bør en ikke miste nattesøvn om noen lader fra et Schuko stikk. Noe som for ordens skyld er helt lovlig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: pudderjagar på søndag 20. mars 2016, klokken 15:53
God tur. Dette går nok bra.

Og skulle dei ikkje ha kontakt ute så går da fint å snika seg inn eit vindu og lade ein sjelden gang.
Anbefaler ikke åpne vinduer i disse påsketider. Litt for enkelt for innbruddstyver...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Burger

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 22. mars 2016, klokken 11:57
Så så, puste rolig nå og ta tablettene dine så går det nok bra skal du se!!
Slike hersketeknikker og uthengelse av person i stedet for å diskutere sak synes jeg ikke hører hjemme på elbilforum.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Rønnern

Sitat fra: Griffel på mandag 21. mars 2016, klokken 17:18
Alikevell har jeg vanskelig å forstå hvorfor enkelte elsker å anbefale ting en bør advare mot.

Til forskjell fra lading fra en utvendig Schuko (noe som er lovlig), kan lading gjennom vindu med skjøteledning fra en innedørskontakt medføre erstatningspliktig skade om en er uheldig. Kanske går det å anføre at en er blond....

Ja det vil i de fleste tilfelle gå bra, men en sjelden gang...

Det er himmelvid forskjell på å informere om at dersom knipa er der, så kan man få seg litt strøm via en stikkontakt inne vs å anbefale det.

Hysteriet er helt klart fra de som er livredd Schuko, balansen kommer fra oss som erkjenner at det finnes risiko i livet, så også innenfor lading av elbil, men som nekter å la dette styre hele livet vårt.
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

jkirkebo

Sitat fra: Rønnern på tirsdag 22. mars 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Griffel på mandag 21. mars 2016, klokken 17:18
Alikevell har jeg vanskelig å forstå hvorfor enkelte elsker å anbefale ting en bør advare mot.

Til forskjell fra lading fra en utvendig Schuko (noe som er lovlig), kan lading gjennom vindu med skjøteledning fra en innedørskontakt medføre erstatningspliktig skade om en er uheldig. Kanske går det å anføre at en er blond....

Ja det vil i de fleste tilfelle gå bra, men en sjelden gang...

Det er himmelvid forskjell på å informere om at dersom knipa er der, så kan man få seg litt strøm via en stikkontakt inne vs å anbefale det.

Jepp. Jeg nøler ikke med å slenge en skjøteledning ut av vinduet når jeg overnatter på en campinghytte, men da er vi også i nærheten og kan sjekke ut at det ikke er varmgang og lignende etter en stund. Jeg hadde derimot aldri brukt den løsningen som fast lading på egen hytte.
På hotell i Steinkjer kom betjeningen selv med egen 32A 3-fase skjøteledning ut av kjøkkenvinduet til oss. Jeg så ikke noe problem med å bruke den løsningen. Adapter til 32A 1-fase og vi var fulladet omtrent akkurat når vi skulle dra nesten morgen :) I Haugesund ble vi derimot henvist til en "padde" med 3 uttak som lå ut av et vindu, billig hvit "Kina-type". I tillegg sto det alt en i3 koblet til samme padde. Da pekte jeg pent på et blått 63A 3-fase uttak og spurte om å bruke det i steden, den padda så ikke trygg ut...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moderator 2

Diverse innlegg som ikke omhandlet trådstarters spørsmål og som gikk på person, er slettet.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Rav4_EV

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. mars 2016, klokken 13:05


Mangler stikket jord skal EVSE nekte lading. ( Selv om ikke alle gjør det. Eks Citroen Zero sine EVSE )



Hvordan er dette på dine egne produkter, Robort?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Charge-Amps er blant de som lader selv uten jord.

Med det sagt har jeg ladet Zoe uten jord og målt 230V mellom chassis og jord uten at det gav noe støt i undertegnede. Mye grunnet lakkerte flater på bilen, og gummisko .

Skal en lade fra ujordet stikk anbefales absolutt ikke jordfeil i bilen, kombinert med barføtter i en søledam samtidig som en tar på ulakkerte deler av bilen.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA