Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes GLC 350e

Startet av Østfold, fredag 13. mai 2016, klokken 09:23

« forrige - neste »

Østfold

Tok Leafen over fra Fredrikstad til Vestlandet idag. Egentlig hadde vi tenkt å ta bensinmonsteret, men jeg klarte å overbevise min bedre halvel om at Leafen ville klare det helt utmerket. 44 mil. Taxet inn på ferga i Moss og over til Horten med et par minutter til overs - perfekt start og naise planlegging. Halvdelen har klaus så vi fikk lov til å kjøre på øvre dekk - forståelsesfullt mannskap på de fergene der - sikkert ikke bare hun som har klaus.

Første stopp var planlagt Kiwi Moane på E134. Der stod det en bil så da peiset vi rett til Notodden. Slapp av halvdelen på polet og stakk videre til lading. Hvorfor de må ha lading så langt unna noe som er av interesse var litt rart. Ettersom jeg har Nissan disconnect så var det litt uklart hvor denne laderen var. Litt fikling med hurtigladekartet på mobil og det var litt trøblete ettersom ladestedet var på en vei som er noen mil lang. Vel, jeg fant fram og ladet i 20 eller så, og plukket opp halvdelen som rakk å handle i tillegg.

Neste stopp ble Seljord. Hadde vel muligens klart Åmot som planlagt, men alltid greit å ha litt reserve. Ble drøye 10 i Seljord. Hm. Skulle ikke Shell få ladestasjoner via Fortum? Klønete å måtte kjøre inn til sentrum av Seljord for å lade.

Så var det Åmot neste og der ladet vi lenge og vel for å nå Røldal (hadde oversett at det var lademulighet på Haukeligrend - er ikke så opptatt av å planlegge så nøye). På Åmot ladet vi til 85% og regnet med at dette var mer en nok, men det gikk vanvittig mye strøm over Haukeli. Vel, var forsåvidt aldri stresset, men det var mye motvind og vi brukte langt mer strøm enn jeg hadde forestillt meg. Sikkert fordi vi hadde med to katter, og den ene er ganske velhold, 30+.

Traff Røldal hurtiglader på Kyrkjevegen og det var gledelig å møte noen andre som hadde tatt turen over fjellet med to barn på langtur med el-bil (ikke leaf - var det en 23kW golf mon tro?).

Resten av turen foregikk uproblematisk. 9 timer totalt - sikkert en time mer enn med bensinuhyret, men jeg synes det var verdt det. Billig var det også - 200 spenn kanskje, inklusive ferge (gratis for bilen) og 4 hurtigladinger. Batteriet ble litt stresset av turen så på siste halvdel så var jeg spent på om det gikk på rødt. Det gikk fint, og vi holdt oss under rødt (akkurat under). Lurer på om denne turen går på sommerstid i 25 pluss, kan vel kanskje bli litt høy temperatur da?

Takk til hurtigladestasjonene som gjorde det til en lite stressende tur.

Ny Leaf fungerer som påskebil, men noe ekstra tid må påregnes.

God påske!

Aleco

Sitat fra: Østfold på søndag 20. mars 2016, klokken 00:17
Batteriet ble litt stresset av turen så på siste halvdel så var jeg spent på om det gikk på rødt. Det gikk fint, og vi holdt oss under rødt (akkurat under). Lurer på om denne turen går på sommerstid i 25 pluss, kan vel kanskje bli litt høy temperatur da?
Kjørte igjennom Nederland og Tyskland i fjor sommer i 28-35 varmegrader. Det skulle ikke mer enn et par-tre ladinger til før den var på den streken som er delvis rød, delvis hvit, men jeg fikk vel inn 6 eller 7 hurtigladinger med en hastighet på omkring 120 km/t og 130 km/t mellom hver lading før den sa ifra om begrenset motorytelse.

Mazzbot

Sitat fra: Østfold på søndag 20. mars 2016, klokken 00:17
Tok Leafen over fra Fredrikstad til Vestlandet idag. Egentlig hadde vi tenkt å ta bensinmonsteret, men jeg klarte å overbevise min bedre halvel om at Leafen ville klare det helt utmerket. 44 mil. Taxet inn på ferga i Moss og over til Horten med et par minutter til overs - perfekt start og naise planlegging. Halvdelen har klaus så vi fikk lov til å kjøre på øvre dekk - forståelsesfullt mannskap på de fergene der - sikkert ikke bare hun som har klaus.

Første stopp var planlagt Kiwi Moane på E134. Der stod det en bil så da peiset vi rett til Notodden. Slapp av halvdelen på polet og stakk videre til lading. Hvorfor de må ha lading så langt unna noe som er av interesse var litt rart. Ettersom jeg har Nissan disconnect så var det litt uklart hvor denne laderen var. Litt fikling med hurtigladekartet på mobil og det var litt trøblete ettersom ladestedet var på en vei som er noen mil lang. Vel, jeg fant fram og ladet i 20 eller så, og plukket opp halvdelen som rakk å handle i tillegg.

Neste stopp ble Seljord. Hadde vel muligens klart Åmot som planlagt, men alltid greit å ha litt reserve. Ble drøye 10 i Seljord. Hm. Skulle ikke Shell få ladestasjoner via Fortum? Klønete å måtte kjøre inn til sentrum av Seljord for å lade.

Så var det Åmot neste og der ladet vi lenge og vel for å nå Røldal (hadde oversett at det var lademulighet på Haukeligrend - er ikke så opptatt av å planlegge så nøye). På Åmot ladet vi til 85% og regnet med at dette var mer en nok, men det gikk vanvittig mye strøm over Haukeli. Vel, var forsåvidt aldri stresset, men det var mye motvind og vi brukte langt mer strøm enn jeg hadde forestillt meg. Sikkert fordi vi hadde med to katter, og den ene er ganske velhold, 30+.

Traff Røldal hurtiglader på Kyrkjevegen og det var gledelig å møte noen andre som hadde tatt turen over fjellet med to barn på langtur med el-bil (ikke leaf - var det en 23kW golf mon tro?).

Resten av turen foregikk uproblematisk. 9 timer totalt - sikkert en time mer enn med bensinuhyret, men jeg synes det var verdt det. Billig var det også - 200 spenn kanskje, inklusive ferge (gratis for bilen) og 4 hurtigladinger. Batteriet ble litt stresset av turen så på siste halvdel så var jeg spent på om det gikk på rødt. Det gikk fint, og vi holdt oss under rødt (akkurat under). Lurer på om denne turen går på sommerstid i 25 pluss, kan vel kanskje bli litt høy temperatur da?

Takk til hurtigladestasjonene som gjorde det til en lite stressende tur.

Ny Leaf fungerer som påskebil, men noe ekstra tid må påregnes.

God påske!

Kjører du 24 eller 30 kWh Leaf ? Skal kjøre samme tur som deg men dog motsatt vei ! Blir spennende med første langtur .. blir også noen nimber tasks jeg tar på veien så jeg tjener ca 1500 ,- på å frakte div ting ☺
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Østfold

@Mazzbot: Kjører ny 30kW leaf :-)

Det blir sikkert en kjempetur - ikkno stress. Eneste jeg engstet meg litt for var om det var ledig ladeplass. Notodden har bare en lader, og det er jo litt kjipt hvis man plutselig må vente en halv time. Hadde en slags tanke om at jeg skulle ha nok strøm til å kjøre forbi en lader om det var fullt, men det funka vel bare sånn halvveis - ville blitt litt tyn å kjøre forbi Røldal laderen, men så fikk vi nesten 5% nedover fra Røldal til Odda, så kanskje det hadde gått, med litt angst. I Røldal er det 2 ladere forresten, og det er bra!

Hvis det er kaldt og vått på bakken bør du nok lade litt ekstra. Guessometeret funker bare sånn passe på denne turen - det blir lurt trill rundt hvis du lader rett etter nedfartene. Stol på prosentene - med full bil så opplever jeg omkring 16 mil tror jeg (bør toppe dekktrykket på neste tur, kanskje jeg får litt mer). Temperaturen var fra 12 på det meste, og så vidt over 0 på fjellet.

Rottert

Takk for at du deler dette :)

Kjørte du i eco mode og b?
2014 Nissan Leaf Tekna

Østfold

Kjører stort sett uten ECO, har ikke observert at jeg sparer så mye, og så blir jo bilen litt kjedeligere å kjøre. Kjørte med god og varm bil hele veien. Mulig at ECO hadde gitt meg litt mer. Slenger inn B ved behov, ganske ofte igrunnen - bruker den aktivt framfor å bremse.

Trekkoppbil

Det er bra å få lese reisehistorier som dette. Erfaring med 30kwt-batteri, sier mye om hvilke bruksområdet el-bilen får i nær framtid.

Samtidig vil jeg advare nybegynnere mot å kaste seg ut på en lignende tur med 24kwt-batteri: Da kreves betydlig mer planlegging, nøye beregninger, tolmodighet og god tid.
Første gang man drar på langtur, er det vanlig med mye klabb og babb.

Bjoris

#7
Så bra at flere begynner å ta bilen også på langtur. Hvis en ikke har annen bil så er det helt klart ikke noe problem å ta en 30 kwh Leaf over fjellet, er enig i at en må vite litt mer hva en gjør med en 24 kwh, det er vanskelig å beregne hvor mye strøm som går med i motbakkene og dermed er det greit å ha ett bra buffer.

Kjørte selv 1500 km forrige helg, Stord-Horten-Oslo-Horten-Gardermoen-Stord, tok da Hardangervidda tilbake, selv om det er litt lengre. Ladingen går så fort på 30 kwh at det er en fryd.

Jeg har sent en rapport til elbil.no så får vi se om de trykker den, målet er å få flere til å innse at dette går helt fint.

Utfordringen er ikke lengre rekkevidden, men ladeangst. Det gikk brillefint hele veien, men ble stående 45 min å vente på Geilo og det er drepende kjedelig og kjiipt å vente på å få ladet. Jeg kom der kl. 18 på kvelden og hadde 320 km igjen! DA er du ikke klar for å vente nesten en time FØR du får begynte å lade... Ikke helt fornøyd med han som stod der og ladet fra 80 til 96% heller. Jeg forstod at han ville ha mest mulig strøm når han skulle over Vidda i ein i3, men det er greit å være til stede når en står så lenge på en lader. Det gikk så ultratregt på i3en at han like godt kunne ladet med type 2 kontakten til en mye lavere pris...

Det hører altså med til historien at han brukte 45 minutter på å lade fra 80 til 96%. Jeg brukte 36 minutter på å lade fra 6 til 95% på min 30 kwh så det er en ny verden faktisk den nye Leafen på dette området, OG jeg kom meg til Odda, 160 km før jeg måtte lade igjen. i3en måtte lade i Eidfjord, så på appen at den ble opptatt en time etter at de kjørte, men jeg ladet litt ekstra og hoppet over Eidfjord:)

Noen reagerer kanskje på fra 6%, jepp, 6% var lite, feilberegnet litt fra Flå (ca 600 høydemeter opp fra Flå til Geilo), burde ha ladet i Ål, men hadde ikke fått med meg at det var lader der, tenkte jeg skulle stoppe på Gol, men så tok jeg sjansen, bare idioti...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trekkoppbil

Betyr det at i3 lada 3kwt på 45 minutter, og kanskje betalte 113kr for det?

16% av et batteri på 18,8 kwt burde bli 3kwt.

Det er muligens sånne bilister som finansierer utbygging av hurtigladere, men det er tragisk når det kun er ett DC-uttak som kan brukes.
Jeg mener det er uheldig design, at hurtigladeren ikke tillater bruk av Chademo-uttaket, når det er en som saktelader med DCC.  Du burde fått tilbud om en best effort-tjeneste der du får lade med tilgjengelig kapasitet.

Østfold

@bjoris: Henger meg på det med ladetid - 30kW Leaf lader raskt, og på turen så ladet jeg ikke mer enn 25 minutter. Så vidt jeg kan se lader den også raskt over 80% - har ikke fått sjekket om den lader treigere på hurtiglader over 90 fordi jeg ikke har hatt behov.

Legger også til at turen ble gjennomført uten noe spesielt tanke på forbruk, holdt fartsgrensa i alle oppoverbakker (gps-målt), så jeg kjørte tilnærmelsesvist slik jeg ville kjørt en bensinbil. I nedoverbakkene var jeg naturligvis obs på å generere maks så B ble benyttet aktivt for å regenerere maksimalt.

Flere burde få øynene opp for at 30kW Leaf også kan benyttes på langtur og til hytta på fjellet, selv om den er en drøy tur unna. Eneste problemet jeg ser er manglende mulighet for tilhenger, og det blir vel ikke løst med det aller første - vi beholder nok bensinbilen en stund til, men tipper at Leaf-en vil bli benyttet til vestlandet og langturer flere ganger.

Hvis man kan hoppe over en lading fordi det er fullt så er det en fordel - må vel noen flere ladepunkter til for å få nødvendig overlapp, men det er ikke så langt unna. Det blir også mindre viktig med to ladere om det er flere enkeltladere spredd rundtomkring, og da blir det ganske smertefritt å ta el-bil over fjellet eller på andre langturer. Som et apropos så tror jeg at jeg har omkring 20 alternativer som bensinbilist fra Oslo til Fredrikstad - som el-bilist har jeg i praksis 2 eller kanskje 3 alternativer (3. alternativet er storebaug og noen ladebrikke fra ishavsveien eller hva det nå heter har jeg ingen planer om å anskaffe - skjønner ikke prismodellen og det jeg har skjønt er at prismodellen er helt på jordet).

Bjoris

Det er elendig at disse kombinerte CHAdeMO og CCS laderene ikke kan dele på strømmen, denne i3 ladet med bare 4 Amper på slutten, likevel står det st det ikke er nok kapasitet, når det faktisk er 116 Amper ledig!!!

Tesla har en god løsning på dette så umulig er det ikke! Selvsagt kan en si at prisingen blir litt feil, men hvem gidder å vente på å få 120 amper enn å lade på feks 60 amper? Det måtte selvsagt vært slik at den andre hadde så høy SOC at ladefarten var begynte å redusere en del.

Eneste bekymring er batteritemp på Leaf, fikk 8 sterke etter 3. Lading, LeafSpy viste 43 grader. Hvordan blir dette en varm sommerdag? Ser jo andre har slitt med dette på det gml batteriet også som får mye mindre strøm inn. Syns det nye virker å bli lettere varmt, ser jeg kan gå fra 4 til 5 streker på bare kjøringen nå, det skjer ikke i disse temperaturen med den gml 24 kWh modellen vi har!

MEN så skal også den nye kjemien tåle varme bedre så kanskje der ikke er noe fare nå, tenkte å høre med Nissan, men tviler på at jeg får noe fornuftig svar fra noen som faktisk VET og ikke bare synser!



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Østfold

#11
Hentet ut ladedata fra GK:

Notodden: 0t 24m    15,55 kWh
Seljord: 0t 13m    8,66 kWh    
Åmot: 0t 24m    12,09 kWh    
Røldal: 0t 19m    12,79 kWh

For spesielt interesserte antar jeg :-)

Total pris omkring 183,- (med noe rabatt). Bensinbilen ville ha kostet i området 7-800,- spenn med alle bompenger og sånn.

Mazzbot

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. mars 2016, klokken 09:43
Det er bra å få lese reisehistorier som dette. Erfaring med 30kwt-batteri, sier mye om hvilke bruksområdet el-bilen får i nær framtid.

Samtidig vil jeg advare nybegynnere mot å kaste seg ut på en lignende tur med 24kwt-batteri: Da kreves betydlig mer planlegging, nøye beregninger, tolmodighet og god tid.
Første gang man drar på langtur, er det vanlig med mye klabb og babb.

Dette får jeg svar på iløpet av torsdagen ;) ! Leaf manager funker og har lastet ned filmer og serier offline på viaplay ^^ sånne kommentarer som du skriver gjør at jeg gruer meg litt til turen @
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

#13
Mazzbot, det går fint med 24 kwh, det er så tett med ladere at det er ikke noe problem. Poenget er at en må planlegge bedre, vanskeligste strekket på Haukeli er slik jeg vurderer det Etne-Røldal, pga hele 900 høydemeter og ingen lademulighet på de 77 km. Nå kjørte jeg friskt så det er mye å hente på å kjøre saktere I motbakkene, spesielt, men jeg startet med 84% og var altså nede i 22% på toppen så med 24 kwh hadde det blitt knapt og som kjent er det tidkrevende og ladet mer enn 84% på en 24 kwh.

Jeg kjørte til Seljestad i går i søkklasta bil, kjørte litt roligere og hadde da 40% på Seljestad, på turen jeg refererer til ovenfor, hadde jeg 35% på Seljestad så sparte enkelt inn 5% denne gangen..., kunne spart mer, nå holdt vi godt og vel fartsgrensene, men la oss i 80 på speedomet oppover de bratteste bakkene, som da er litt under.

Jeg brukte 13% fra Solfonn Hotell til toppen av tunnellen, det er ca 300 høydemeter, men under en mil så da gikk det langt over 1% pr km.

Snakket med en som hadde bommet her, han turte ikke å kjøre videre så han kjøre ned til Odda, men der også måtte han ladet en time på Jokerbutikken på Skare... MEN, du kommer vel ikke den veien?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

#14
Kjører fra Myrkdalen - Voss - Odda - Røldal - Haukelidgrend  - Åmot - Bø - Skien - evt Sandefjord - Tønsberg - Hoetenferga til Moss - Drøbak ! Ser på dette som problemfritt,  lader litt lenger på fjellet , ellers blir det opp til 60 70 % . Hvordan ble jeg tenke på rekkevidde mtp motorvei mellom Sandefjord - Horten ? :)

Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA