Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fremre hjullager?

Startet av Stig O, torsdag 12. mai 2016, klokken 23:56

« forrige - neste »

Stig O

Gjør meg noen tanker rundt introduksjonen av Model 3 på det norske markedet. Tror salget av denne vil mangedobles i forhold til Model S, da den blir tilgjengelig for folk flest. Den vil ha få konkurrenter med sin  overlegne ladeinfrastruktur. Flott at flere får oppleve en Tesla, men hvordan vil det allerede pressa service apparatet takle en ny flodbølge med biler. Får håpe det er vesentlig mindre barnesykdommer i hvert fall.
I dag opplever jeg sjelden kø på superladere, men hva om 2-3 år? Litt egoistiske bekymringer kanskje, men den nye hværdan blir kanskje ikke som i reklamen for lottomillionæren.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Lokführer

Vi får jo håpe at det bygges ut enda flere superladere, i takt med nye biler. Jeg håper at andre bilmerker hadde sett verdien av ladenettverket, men de skal selvsagt finne opp sitt eget krutt...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

tkjoerlaug

Flere solgte biler = flere superladere.

N00b

Model 3 kommer nok med tilleggsbetaling for å åpne for superlading.

Prosentvis vil den summen være mer enn på en S da bilen koster halvparten. Sikkert mange som kommer til å droppe det tilvalget.

Men ja, det kommer til å bli trangere på superlading uansett hvor mye det bygges ut. Det fører til at vi tilpasser oss med hensyn på lading, er flinkere til å lade hjemme og på destinasjon der det er mulig.

Bjoris

#4
Tror også at 3 vil komm uten SC tilgang og at tilgang vil koste dyrt. Dette vil nok føre til at mange heller kjøper CHAdeMO adapter eller låner dette de få gangene i året de har behov som vil føre til ytterligere press på disse laderene også.

Elbilens utbredelse og egnethet ved langkjøring står og feller på ladetilgang. selv om det fungerer i dg på ett vis og en selvsagt kan utvide vesentlig så må det komme mer elegante løsninger på dette for at majoriteten skal gå over til elbil. Til en viss grad vil nok lengre rekkevidde løse problemet, men det er vel ikke i sikte biler som går enkelt over fjellet mellom øst og vest i Norge en gang uten ladebehov så jeg frykter at vi kommer til å få vesentlige kø problemer de nærmeste årene, typis på utfartshelger etc som kanskje er eneste gangen i året mange trenger hurtiglading... Nesten umulig på ta unna peaken av ladebehovet...

Nei, vi får håpe det ikke er lenge til induksjonslading blir krav om å ha på alle nye parkeringsplasser feks, en løsning der eet ligger ladere under alle plassen og så kunne strømstyrke fordelt seg etter behov, pes som det er i dg der en må vente på plass. Hvis en bare kunne parkert så ordnet dette seg selv, men kanskje Summon fikser slikt i fremtiden:)

Vek, problemet er nok løsbart, så får vi se om det blir ett problem eller ikke
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

GeirHM

Jeg vil tro at Ladenettverket er en svært viktig del av det som gjør at Tesla ser ut til å lykkes. Internasjonalt er det visstnok bare Mercedes S klasse av premiumsmodellene til de etablerte bilprodusentene som lykkes i konkurransen med TMS (ref siste nummer av The Economist). Og ladenettverket framheves som avgjørende for den rollen selskapet har lykkes i å tilrive seg. Den har de jo ikke fått gratis. Husk at dette er et segment hvor inntjeningen per bil er mye høyere enn i massemarkedet. Og det er altså dette massemarkedet de skal inn i nå. Med mye mindre marginer. Men de skal fortsatt ikke konkurrere med de billigste bilene. Model 3 er faktisk ingen T-Ford. Den siste kostet ikke mer enn tre månedslønner for en (rett nok amerikansk) industriarbeider! Hva skal en Modell 3 koste? Jo, den sammenlignes med en C klasse eller Serie 3. Det er disse som koster runder 35 000 dollar over dammen. Det gjør de jo ikke her! Dette er biler som i en vanlig utgave kommer på omlag 500 000. Og så skulle dette være biler som kom uten ladenettverk? Biler som endelig skal gi dem volum? Det tror jeg ikke noe på. De kommer til å betale akkurat like mye som vi TMSeiere har betalt. Ikke en dollar mer. Og det kommer til å bli trangere om plassen på laderne i rusjtrafikken. Men, bevares, det kommer til å komme flere ladere og teknologien går fram over og ladetiden vil gå (noe) nedover.

Lynet

Jeg håper model 3 får tilvalg på tilgang til SC, for det får jeg omtrent ikke behov for. Model 3 kommer kun til å brukt lokalt, da blir det lading hjemme og på hytta.
Langturbilen blir P85 i mange å fremover.
Model 3 uten SC blir jo ca 17k billigere som jeg håper kan brukes på tilhengerfeste.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JumboTour

Er det egentlig noen grunn til å tro at Tesla vil beholde den samme forretningsmodellen på superladerne for modell 3 som de har på modell S og X? Vi skal huske at superladerne trenger vedlikehold og strøm, dette blir etterhvert en kostnad som modell 3 eierne i hovedsak må bære. Det er da naturlig å tenke seg at modell 3 får tilgang til nettverket og at de betaler for strømmen de lader når de lader på samme måte som andre hurtigladere. For rimeligere modeller er det viktig å presse kapitalutgiftene ned og så tar de noe av dette igjen på operasjonskostnadene.

En slik modell tror jeg dessuten kan sikre installasjon av mange flere superladerne også i byer, til fordel for Alle Tesla eiere og Tesla vil ha en gigantfordel fremfor andre elbiler.

Cobos

Jeg håper de gir noe gratis med bilen, enten en gratis tidsperiode eller x antall ladinger el. Og så krever de samme betaling for full tilgang som det er på Model S. Altså 15k NOK eller så. Da får folk prøvd det ut og kan bestemme om dette er noe de vil betale for, men det koster ikke Tesla all verden i billigmodellen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Hyperstress

Håper de baker inne en lav SC sum på ALLE biler, istedet for at noen kjøper tilgang for en høy sum. Bedre å få inn $500 på alle biler de selger, enn $1500 på hver femte. Da blir det mer penger i kassen til flere SC, og ikke nødvendigvis så mange flere som bruker dem selv om tilgang er inkludert.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Joachim@sancon.no

Jeg for min del håper at de ikke baker inn SC lading i prisen. Jeg planlegger kjøp av model 3 om pris og design blir riktig, men jeg kommer til å lade lite på SC, da den mest vil gå i lokal området. Det jeg er litt redd for er at om det blir gratis lading og et stort volum så blir det store køer på SC av folk som skal lade gratis for å spare noen kroner.

Jeg ville vel foretrukket at man betaler 15 lapper for SC lading, og om man trenger adhoc lading om man kanskje skulle på en langtur, så kan det gjøres med at at betaler kanskje 5kr/min. Betaling kunne foregå med at man legger inn kredittkort på mytesla. Regner med Tesla har full kontroll på hvem som lader.

Jeg tror at å bake inn SC lading i prisen kan bli negativt da blir på bilen blir en del høyere, og det vil komme en tid da andre konkurrenter begynner å nærme seg.

Amoss

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 22. mars 2016, klokken 09:05
Jeg for min del håper at de ikke baker inn SC lading i prisen. Jeg planlegger kjøp av model 3 om pris og design blir riktig, men jeg kommer til å lade lite på SC, da den mest vil gå i lokal området. Det jeg er litt redd for er at om det blir gratis lading og et stort volum så blir det store køer på SC av folk som skal lade gratis for å spare noen kroner.

Jeg er i utgangspunktet i samme situasjon som deg. Så lite som jeg forventer å bruke superladenettverket så kan det lett bli litt "sure penger" å legge inn 15-20 høvdinger ekstra for å få denne tilgangen, men er den inkludert i basisprisen så spiller det jo ingen rolle, og som Hyperstress er inne på så blir nok også andelen man da betaler antagelig litt mindre enn om det er kun de som velger å aktivisere tilgangen som betaler.

Men uansett er det at man KAN få tilgang en av grunnene til å velge Tesla fremfor evnt. en av de andre elbilene som skal komme med god rekkevidde.


Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 22. mars 2016, klokken 09:05
Jeg ville vel foretrukket at man betaler 15 lapper for SC lading, og om man trenger adhoc lading om man kanskje skulle på en langtur, så kan det gjøres med at at betaler kanskje 5kr/min. Betaling kunne foregå med at man legger inn kredittkort på mytesla. Regner med Tesla har full kontroll på hvem som lader.

For egen del og mitt bruk hadde dette kanskje vært den beste løsningen, og ville også kunne være en løsning på det man frykter vedr. lokalt missbruk. Men er ikke like sikker på at dette er en god løsning for Tesla. Om ikke annet så er PR-slagordet "Gratis lading på langtur i hele bilens levetid" ett viktig salgsargument vs. evnt. konkurrenter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JumboTour

Jeg tror Tesla er nødt til å endre SC-forretningsmodellen for massemarkedet. Det vil være naturlig å selge strøm via superladerne først og fremst til modell 3 eierne, de er jo ikke monopolister i lademarkedet, så prisen kan reguleres i forhold til etterspørselen som de vil kunne ha stålkontroll på. Vi skal ikke se bort fra at det til og med kan bli butikk av det en gang i fremtiden for Tesla. De har jo heller ikke vært fremmed for å åpne nettverket til andre bilmerker.

Siden det er hvor mye elektroner du pumper inn på batteriet som til syvende og sist teller, regner jeg med at prisen vil bli målt i nok/kWt.

Med superladere ved alle kjøpesentre og app-kontroll for hvor nærmeste ledige superlader er, vil ikke lenger lading og rekkeviddeangst være noe (mentalt) problem.

Dette tror jeg Elon har tenkt ut for lenge siden... :)

Joachim@sancon.no

Jeg tror ikke nok/kWt er veien å gå. Tror man da vil få problemer med at folk bare lar bilen stå mens man handler/spiser når bilen er full/full nok til neste etappe isteden for å flytte den når man har fått nok strøm. Det unngår du med 5kr/min.

Får du 30k av modell 3 + 10k modell s i Norge så tror jeg laderne i fellesferien vil være 100% fulle. Selv sto jeg i SC kø på Lørdag på Solli da alle 10 var opptatt. Tenker med gru på hvordan situasjonen med 4 ganger antall bil hadde vært.

JumboTour

Mulig du har rett i nok/min, men problemet med at folk ikke flytter bilen når batteriet er fullt kan jo bare løses med å starte nok/min takstameteret når lading er fullført. F.eks. 10 kr/min ved fullt batteri, det får nok fart på folk. :) Man vil jo uansett bli varslet via app i god tid.

Kø blir ikke noe problem så lenge Tesla har statistikk på hvor stor belastningen er på laderne og så lenge det tjener penger på ladingen, og tallene på belastningen har de jo live. Dessuten kan de jo regulere køen ved å sette opp prisen dersom det ikke er plass til flere superladere.

Så kø blir nok ikke noe stort problem når teknologien finnes, det er jo bare å finne gode løsninger som både forbrukerne og Tesla ser seg tjent med.

Det som kan bli en utfordring for forbrukerne er om Teslas landenett ikke får tilstrekkelig konkurranse, da kan det bli dyrt å superlade på utfartsdager for dem som ikke har modell S/X. Vi er alle tjent med at det er konkurranse også på dette markedet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA