Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Auxiliary Contacts

Startet av Elraptus, torsdag 12. mai 2016, klokken 22:29

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Nå har jo Chevy Bolt et stort forsprang med produksjon av biler som allerede er igang.
Og foreløpig prøvekjøringstest ser lovende ut med opptil 400km rekkevidde.
Bladet Elbilen i Sverige har prøvekjørt:
"Bolt har ett batteripaket på 60 kWh som officiellet räcker till över 320 kilometers körning, men  tidningen Elbilens chefredaktör är övertygad om att den siffran är i underkant.

"Jag är övertygad om att bilen galant klarar över 40 mil på en laddning", skriver Fredrik Sandberg i nummer 1 2016 som finns ute i butikerna nu.

"Vid en kortare raksträcka stampar jag ner gaspedalen och sugs fast i stolen. Det är inte Tesla-snabbt, men det är en härlig acceleration som tar en till 100 km/h på under 7 sekunder" skriver han efter att han som ende svenska journalist fick provköra bilen i Las Vegas. "Tesla och Silicon Valley hostar i dammet."

Så får Opelimportøren  orden i sysakene og skjønner at de har gullkorn i AmperaE, kan det fort bli Norges mest solgte bil om 5 år!

Amoss

Spørsmålet er Når kommer de til Norge?  Neppe samtidig med at Bolt starter produksjonen i USA. Og hvilken pris vil den få her?
Hurtiglading?
Hvor mange biler får vi til Norge?

Med de rette svarene her kan si noe om den kan bli Norges mest solgte i 2017 - frem til Model 3 kommer hit... Ikke om 5 år....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. mars 2016, klokken 23:03
Spørsmålet er Når kommer de til Norge?

Er du virkelig i tvil om den kommer til Norge før Model 3???
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på torsdag 31. mars 2016, klokken 11:08
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. mars 2016, klokken 23:03
Spørsmålet er Når kommer de til Norge?

Er du virkelig i tvil om den kommer til Norge før Model 3???

Egentlig ikke (dersom den kommer i det hele tatt hit), men har ingen tro på at den kommer hit tidlig på høsten i år. Neppe i år i det hele tatt. Stilte ikke noe spørsmål om når den kom relativt til Model 3.

Hørte noen nevne at en Opel selger skulle ha sagt noe om over nyttår. Men aner ikke om det er like over eller enda senere. Og som du ser så stilte jeg også ett spørsmål om hvor mange som kommer hit. Etter sigende skal GM ha batterier til å i teorien produsere 30.000 Bolter/år, og formoder (i mangel av annen informasjon) at Ampera-e er inkludert i dette antallet.

Ett bittelite aber her er at disse batteriene skal i alle fall strekke til ikke bare hele årsproduksjonen av Bolt (+Ampera-e?), men også hele årsproduksjonen av Volt. Når vi så vet at GM er nødt til å fylle "kvotene" for nullutslipp i flere av statene i USA, så er det uvisst hvor mye batteri de vil "sløse bort" på Europa. Og selv i Europa er det nok mange land som har kvoter de vil fylle opp? Så det er ett åpent spørsmål hvor mange batteribiler de vil tilse oss i denne utkanten.

Så alle disse tre spørsmålene jeg stilte er spørsmål det er svært relevant å få svar på - helt uavhengig av når Model 3 kommer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

LG chem er vell supplier av batteriene og de har signalisert at de har kapasitet langt over etterspørsel. Spørsmålet er heller hvorvidt GM vil masseprodusere en bil de ikke tjener på. Om mange kunder velger mye ekstrautstyr er det noe inntjening der, men på service og deler er lønnsomheta lav.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 11:30
... og de har signalisert at de har kapasitet langt over etterspørsel.

Ok, dette har ikke jeg fått med meg. Har bare fått med meg folk som har messet om hvor ekstremt mange forskjellige bilmodeller som skal komme de nærmeste årene med disse batteriene og brukt det til å (tilnærmet) spå Teslas endelikt. Med den begrensede produksjonen GM hadde sikret seg virket det som om det kunne bli ett problem å få flere dersom de ønsket å øke produksjonen. Takk for oppdatert informasjon :)  Har du noen kilde på dette forresten?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 11:30
LG chem er vell supplier av batteriene og de har signalisert at de har kapasitet langt over etterspørsel. Spørsmålet er heller hvorvidt GM vil masseprodusere en bil de ikke tjener på. Om mange kunder velger mye ekstrautstyr er det noe inntjening der, men på service og deler er lønnsomheta lav.

Hva er grunnen til at du mener GM skal tjene så mye mindre på Bolt EV enn det Tesla vil gjøre på M3? Batteripris / gigafactory?

Eller mener du at ingen av dem vil tjene penger på disse bilene?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Cowboystrekk

Intervju med Volt sin grunnlegger: http://gmauthority.com/blog/2015/12/bob-lutz-surprised-and-shocked-if-2017-chevy-bolt-is-a-profitable-venture/ vil tro han vet hva han snakker om når han sier den neppe er særlig profitabel.

Jeg vet ikke hva LG tar for sine batterier, men vil vell være vanskelig å få lavere pris enn hva Tesla greier. I tillegg er Bolt en helt ny utvikling, de har tidligere ikke tilbydt rene elbiler med lang rekkevidde, for Tesla er Model 3 en evolusjon av en plattform de allerede bygger og behersker godt. De bygger også i større skala enn GM og får flere stordriftsfordeler ved innkjøp\produksjon av elbilspesifikke komponenter sammenligna med GM som håper å selge 30 000 biler i 2017 om jeg husker rett?

LG chem har tidligere uttalt at de har mulighet til å tilby flere og langt større batteripakker enn idag, opptil 120 kW, men at etterspørselen fram til nylig har vært lav.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 14:53
Intervju med Volt sin grunnlegger: http://gmauthority.com/blog/2015/12/bob-lutz-surprised-and-shocked-if-2017-chevy-bolt-is-a-profitable-venture/ vil tro han vet hva han snakker om når han sier den neppe er særlig profitabel.

Dette er vel samme mann som hadde ansvaret for hva som skjedde med EV1?  Samme mann som priset Tesla opp i himmelen den gang GM skulle lansere Volt og fremtidsutsiktene til Tesla var heller tvilsomme. Og som siden har prøvd å snakke dem ned. Joda, dette er en mann som burde vite hva han snakker om, men ikke en person jeg hadde stolt på at sa det han viste, kun hva han til en hver tid ser i sin interesse å si.


Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 14:53
Jeg vet ikke hva LG tar for sine batterier, men vil vell være vanskelig å få lavere pris enn hva Tesla greier.

USD 145/kWh.
http://insideevs.com/lg-chem-ticked-gm-disclosing-145kwh-battery-cell-pricing-video/
Sitat
Secondly, that confirmed $145/kWh price-point ended a long standing argument on how price competitive 2nd generation plug-ins could be, and just how low today's battery costs actually were.

Turns out, that LG Chem is pretty none-to-happy with GM in a report filed by Autoline Daily (from the 1:50 mark).

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 14:53
LG chem har tidligere uttalt at de har mulighet til å tilby flere og langt større batteripakker enn idag, opptil 120 kW, men at etterspørselen fram til nylig har vært lav.

Men du har ikke noen kilde på dette?  Ja, vet at LG en stund skrøt veldig av batteriene sine offentlig for å få bilfabrikantene til å "bite på" (og da hadde de alt gjort avtalen med GM slik jeg forstår det). Men siden det har blitt stille fra dem - samtidig med at det ble snakket om mange kommende bilmodeller med disse batteriene - regnet jeg nesten med at de hadde fått kontraktfestet bort omtrent det de hadde av kapasitet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Erl_end

Bolt EV / Ampera'en blir for liten for og konkurrere med Model 3 eller en Laef med 50-60 kWh.
Den er ikke noe Sterling større i bagasjeplass en Soul så som en nr1 / familiebil vil den slite. Se link

http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=113

Da har jeg mer tro på Model 3, men ikke som mest solgte bil i Norge om 5 år.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Lynet

Ut i fra alle køene som har vært hos Tesla i dag, og det FØR noen har sett bilen tipper jeg den blir bestselger i 2018.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cowboystrekk

Amoss: 145 usd er jo veldig bra! Skal prøve å finne den batteriartikkelen senere :) LG bruker vell jernbaserte batterier som er noe tyngre enn NCA som Tesla bruker, men har lengre levetid, og yter bedre ved lav SOC. De er ikke like gode til max output, men med 200 hk i bolt tror jeg de fleste blir fornøyde. Tror muligens de gjør et bedre valg hva batterier angår.

Erl_end: bagasjerommet i bolt er 478 liter, er ikke det endel større en soul?

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:42
Amoss: 145 usd er jo veldig bra!

Ja. Så bra at LG ble sure for at de andre kundene deres fikk høre det - som det fremkommer av linken jeg la ut her. ;)  Og enda så reagerte Elon med at ingen har nærmet seg de prisene de har....  (Eller som det - når dette har vært oppe tidligere - har blitt påpekt: de prisene Elon forventet å ha når Bolt kommer på markedet.)


Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:42
Skal prøve å finne den batteriartikkelen senere :)

Flott, det ser jeg frem til :)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

Trygge valg som lenger batterilevetid og bedre yterlse ved lav SOC kan gjøre Bolt populær hos folk flest. Et ev noe mindre bagasjerom har jo en stor fordel ved hverdagskjøring da man drasser på mindre vekt og lettere å parkere og håndtere i byen.

Etter testen av Bolt i bladet Elbilen i Sverige ser de for seg rekkevidde opp mot 400km, hvilket også vil være populært blant mange.

Men spennende å se om Tesla har noen ess opp ermen som de presenterer imorgen av modell 3 som kan gi grunnlaget for mest populere bil om 5 år...

samotholt

Sitat fra: Lynet på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:34
Ut i fra alle køene som har vært hos Tesla i dag, og det FØR noen har sett bilen tipper jeg den blir bestselger i 2018.

Jeg tipper mot. Om bilen i det hele tatt kommer på veiene i Norge i 2018 blir jeg positivt overrasket.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA