Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Auxiliary Contacts

Startet av Elraptus, torsdag 12. mai 2016, klokken 22:29

« forrige - neste »

Avh

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 21. mars 2016, klokken 16:18
Enig i de fleste av dine svar, men akkurat den med at folk flest ikke kan forvente ventetid på bensinstasjoner i utfartsdager kjøper jeg ikke,
dette er et av hoved ankepunktene folk flest har mot elbilen, kø og ventetid ved lader og på lading,
fordi  i hvert fall i folks oppfattning er det ALDRIG kø på bensinstasjoner, og er det det, vil de maks 5 min folk må vente på ledig pumpe ikke være et faktum noe som registreres i denne brukergruppens minne.


Vel i New York er der kø på bensinstasjonene ...
http://nypost.com/2016/03/17/tesla-stations-in-nyc-on-verge-of-outnumbering-gas-stations/
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Amoss

Sitat fra: hgs på mandag 21. mars 2016, klokken 22:21
Jeg deler imidlertid den skepsisen som jeg ser mange har - hva skjer om (eller når) Model 3 (og kanskje også andre biler om EU's ladedirektiv blir implementert) slippes inn på nettverket? Jeg tror ikke SC-nettverket kommer til å se ut akkurat som i dag i så veldig lang tid, og er enig med de som tror at Tesla nok vil bevege seg vekk fra å være en ladeaktør, og heller fokusere på kjernevirksomheten. Så vil de X-antall første Teslaene ha fordelen av 'gratis' (les forhåndsbetalt) lading, og sakte forsvinne ut med tiden. Grunnen til at SC-nettverket ble bygd ut var jo at det ikke fantes noen alternativer om Tesla skulle kunne selge Model S i et akseptabelt volum. Disse er jo nå i ferd med komme - selv om de har langt igjen til SC-nivået på alle måter.

Ja, det at EU direktivet kan slipper inn andre uten å ha forhåndsbetalt kan snu hele kabalen på hodet :p

... men hørte noe for en tid siden (men har ikke fått dette bekreftet - så inntil noen kan bekrefte/avkrefte dette så får man bare ta det som en løs Internett påstand) at de nå hadde fått vedtatt loven ifm dette direktivet i Tyskland (som altså ikke ble vedtatt før nyttår slik det var meningen), men at den da var endret litt på definisjonen av "offentlig tilgjengelig" slik at Teslas Superladenettverk IKKE blir rammet.

Stemmer dette har jeg full tro på at de kan fortsette å tilby "gratis" lading også til Model 3 og andre nye biler i alle fall ut dette tiåret, om ikke lengre. Må de tilpasse seg direktivet så tror jeg nok de også må skifte hele strategien for dette (i det minste i Europa) ganske raskt ja...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

Sitat fra: Avh på mandag 21. mars 2016, klokken 22:48
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 21. mars 2016, klokken 16:18
Enig i de fleste av dine svar, men akkurat den med at folk flest ikke kan forvente ventetid på bensinstasjoner i utfartsdager kjøper jeg ikke,
dette er et av hoved ankepunktene folk flest har mot elbilen, kø og ventetid ved lader og på lading,
fordi  i hvert fall i folks oppfattning er det ALDRIG kø på bensinstasjoner, og er det det, vil de maks 5 min folk må vente på ledig pumpe ikke være et faktum noe som registreres i denne brukergruppens minne.


Vel i New York er der kø på bensinstasjonene ...
http://nypost.com/2016/03/17/tesla-stations-in-nyc-on-verge-of-outnumbering-gas-stations/
Vel er ikke helt utbygget enda i NYC, og legger vel faktisk tilrette for kø også, med treglading "Each will be able to provide a full charge in as little as four hours."
Men virkelig eller ikke, min påstand er at fossilførere ikke opplever/oppfatter bensinstasjonskø selv om de faktisk kan stå i kø langt ut i gata fordi pumpeprisen er satt ned fra kr 15.99 til 14.99, -løp og kjøp!

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ladov

Sitat fra: StianSalG på mandag 21. mars 2016, klokken 10:03
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 20. mars 2016, klokken 19:21
SC nettverket er en styrke til Teslas fordel.
Men hvis modell3 selges i stort antall og SC nettverket er inkludert,
må vel dette SC nettverket utøkes kraftig.

Om Model 3 blir Norges vanligste bil om 5 år, vil det innebære at dagens drøyt 10000 Tesla på norske veier økes til sannsynligvis rundt 50000 om 5 år, kanskje til og med mer. Om vi regner med at 40000 av disse har superlader-tilgang, vil Tesla måtte utvide superladernettverket sitt kraftig, og gjerne med flere båser pr sted.

Model 3 vil ha signifikant kortere rekkevidde enn Model S. Må dermed lades oftere på langtur, og ladingen vil sannsynligvis skje saktere. I tillegg vil de oftere måtte lade til 100%, noe som vil kreve lang tid på superlader. Så her håper jeg Tesla har planene klare.
Tesla planlegger vel å produsere Model 3 for fullt først i 2020 med 500000 biler i året. Med tanke på at ca 10% av alle Model S ruller i Norge allerede så er det i det minste mulig at Model 3 kan bli Norges vanligste bil om 5 år..

Sånn umiddelbart tenker jeg at de som kjøper Model 3 vil ikke kjøre på langtur like ofte som Model S-eiere siden bilen ikke er like egnet for langtur(derimot kommer de til å bruke bilen mer på langtur en dagens Leaf-eiere ;) )

Kan vi gjette på at Tesla innfører en differensiert SC-opsjon? 'Full SC', akkurat som i dag. 'Lett SC', tilgang men begrenset til X antall minutter i året, eller Y kr minuttet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

SunSeeker

Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Svar: Enkelt og greit ALDRI I LIVET

hgs

Sitat fra: Amoss på mandag 21. mars 2016, klokken 23:15
Ja, det at EU direktivet kan slipper inn andre uten å ha forhåndsbetalt kan snu hele kabalen på hodet :p

... men hørte noe for en tid siden (men har ikke fått dette bekreftet - så inntil noen kan bekrefte/avkrefte dette så får man bare ta det som en løs Internett påstand) at de nå hadde fått vedtatt loven ifm dette direktivet i Tyskland (som altså ikke ble vedtatt før nyttår slik det var meningen), men at den da var endret litt på definisjonen av "offentlig tilgjengelig" slik at Teslas Superladenettverk IKKE blir rammet.

Hvis dette stemmer er det jo veldig bra, og i så fall øker nok sjansene for at SC-nettverket kan få ekspandere i fred fra klåfingra EU-politikere en god stund enda. Jeg aner ikke om Model 3 blir Norges mest solgte bil om 5 år, men jeg er temmelig sikker på at jo bedre SC-nettverket er, jo bedre vil den selge.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

THE

Et godt utbygd ladenettverket med flere ladere per lokasjon, tilnærmet 100% oppetid og kort avstand mellom ladere er nok veldig viktig for at elbil skal bli "allemannseie".  Tesla har en god forutsetning for å bygge et ladenettverket som gjør det mulig å kjøre elbil som en "vanlig" bil i hele Europa. Hvis utbygginga av SC fortsetter for fullt de neste årene, så tror jeg Model 3 har forutsetning for å bli den mest solgte bilmodellen i Norge i 2018 og 2019.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

#68
Sitat fra: tomrh på søndag 20. mars 2016, klokken 19:08
Får man kontinuerlig 118 kW fra SC? Nå har Leaf noe lavere forbruk, typisk 1,5 kWh/mil om sommeren, mens TMS har 1,8? Så 50 kW for Leaf teller kanskje som 60 kW for TMS. Vet jo ikke forbruk til Model3 men dobbel ladefart vs Leaf & co er selvfølgelig en klar fordel. Likevel ikke avgjørende.

SC er nok mer stabilt enn chademo/ccs med sitt virvar av operatører, men noen ladeoperatører er flinkere til å drifte enn andre. Med EV Power opplevde vi aldri trøbbel, men har allerede vært to episoder med Fortum der brikken ikke virket. Så hvis operatøren bare vil (f.eks. grunnet økt konkurranse) så er det mulig å drifte chademo/ccs med mindre nedetid. Så er Leaf kanskje noe mer driftsikker og feilfri enn TMS, og man forventer vel det samme for Leaf NG vs Model 3. Det veier tungt for mange. Jeg personlig ønsker tryggheten med en Leaf som bare virker og aksepterer 50 kW ladeeffekt.

Btw, kan du ha på varme i Teslaen din mens du superlader, Øyvind?
Ikke la dette bli promotering av leaf vs tesla.
Konkret svar på dine spørsmål:
Jeg hadde leaf i 18 mnd før jeg bestilte Tesla. Nå har jeg hatt Tesla i snart 6 mnd og vet dermed mye om disse to bilene:
1 - Hadde ingen problem i bruk av leaf - har heller ikke hatt et eneste problem med Tesla etter 6 mnd.
2 - Tesla har "perfekt" kommunikasjon over nettet. Leafen sin internettoppkobling var så som så
3 - Alt inkludert varme virker i Tesla når den lader. Hadde problem med det på Leafen.
Leaf og Tesla er så forskjellige at de knapt kan sammenlignes. Leaf kan funke for normal kjøring i det daglige om du pender mindre enn 8 mil hver vei til jobb - max 5 mil hver vei om vinteren. Tesla funker i tillegg til det daglig og også veldig bra til turkjøring pga rekkevidde og SC nettverk med super lade hastighet.
Til info så kjørte jeg i Birkenhelga: Molde - Alvdal - Rena - Lillehammer - Molde. Ladet kun 25 min på Alvdal. slapp av skiløper på Rena og ankom Lillehammer SC med ca 30 km på batteriet. Helt ut rekkeviddeangst da navigasjonen beregnet dette perfekt. Spiste sen frokost og bilen fikk derfor ca 40 min lading på Lillehammer. Kjørte opp bakkene i Lillehammer og satt i tillegg en drøy time i bilen med varme på og ventet på Birkebeiner stadion før vi kjørte rett hjem uten stopp.  Kom hjem med ca. 60 km på batteriet. Forbruk 1.74 kwt/mil - gjennomsnitt for hele turen.
Hverken kjøreegenskaper eller pris kan sammenlignes. Forskjell i bruksopplevelse er mye større enn jeg trodde på forhånd.
Hvis TM3 kommer til å gi en brukeopplevelse som er i nærheten av TMS til halve prisen - så ja - den blir en stor suksess. Men dessverre alt for mange bilister som bare tenker fossilt vil hindre at TM3 blir norgest mest solgte bil med mindre fossil får mange nye avgifter - da... Det siste er faktisk mer sannsynlig enn usannsynlig.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

tomrh

#69
Poenget var ikke å sammenligne TMS og Leaf, de er helt ulike biler til ulike bruksområder som du påpeker. Men neste generasjon Leaf med lengre rekkevidde og et voksende ladenettverk av chademo kan være nok til å gi Model3 solid konkurranse.

Du er veldig fornøyd med din Tesla, men ikke alle er like fornøyde med overgangen fra Leaf til TMS som deg. Han som solgte oss Leaf synes Teslaen sin er altfor dyp å sette seg inn i og vond å sitte i, han sliter med ryggen og savner leafen sin. Mange har ikke noe forhold til Tesla og er heller ikke spesielt interesserte i det men er fornøyd med sin kortrekkevidde elbil: Leaf, eGolf etc. Hvis disse får nok rekkevidde er det biler folk flest er godt fornøyde med og trygge på, og kommer til å kjøpe uten engang å vurdere TM3.

(btw..leaf har varme + de fleste funksjoner tilgjengelig under lading den også, bare man trykker de riktige knappene. ;) )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:14
Men neste generasjon Leaf med lengre rekkevidde og et voksende ladenettverk av chademo kan være nok til å gi Model3 solid konkurranse.

Er det nå så sikkert dette?  Har muligens ikke fulgt godt nok med på hva som skjer eller ikke skjer på Leaf fronten, men det siste jeg hørte var vel at det sprede seg en tvil om hvorvidt det virkelig var noe i dette snakket om en ny generasjon med Leaf?  Har noe blitt offisielt bekreftet enda?  Eneste jeg har sett er noen slengbemerkninger fra en Ghosn som prøvde å bli kvitt en plagsom innpåsliten journalist.

Har også problemer med å se for meg at noe ChaDemo og/eller CCS nettverk som skulle være istand til å gi Superladenettverket noen konkurranse - i alle fall på flere år enda. Og selv om nettet skulle være godt nok, vil betalingssystemene være gjennomsiktige nok eller må man planlegge en utenlandstur i måneder i forveien og sikre seg en haug med forskjellige ladekort fra forskjellige land og/eller SIM kort fra de forskjellige landene?

Men joda, er det kommet en slik ny langtrekkende Leaf på markedet før Model 3 så kommer jeg helt klart til å se nøye på den, og på Ampera-e. Men enn så lenge har jeg problemer med å spå - slik shortere og Leaf-/kortrekkevide-fans lenge har gjort - at Model 3 kommer til å få noen tøff konkurranse fra disse.


Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:14
Han som solgte oss Leaf synes Teslaen sin er altfor dyp å sette seg inn i og vond å sitte i, han sliter med ryggen og savner leafen sin.

Ja, selgere skal man høre på, spesielt når han skryter av bilen han selger (har solgt?) og snakker ned alternativene til den bilen.[/ironi] ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

#71
Leaf har jo gått opp fra 24kWh til 30 kWh. Regner ikke med at Nissan vil snakke for mye om fremtidige modeller før de har solgt rikelig av denne, men det ligger i kortene at det kommer større batteri. De er bare nødt. Men batteripakkens fysiske størrelse og form vil forbli den samme slik at de kan beholde nåværende produksjonslinje. Det spekuleres i en 40 kWh pakke i 2017, men ingenting er bekreftet, kun spekulasjoner.

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:42
Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:14
Han som solgte oss Leaf synes Teslaen sin er altfor dyp å sette seg inn i og vond å sitte i, han sliter med ryggen og savner leafen sin.
Ja, selgere skal man høre på, spesielt når han skryter av bilen han selger (har solgt?) og snakker ned alternativene til den bilen.[/ironi] ;)
Manglet litt kontekst ser jeg, det jeg skrev kunne misforstås. Vi kjøpte brukt Leaf privat, og uttalelsen hans om Teslaen sin er noe han har fortalt i ettertid (kona møter ham av og til i jobbsammenheng). Han er ingen bruktbilselger, men en musikklærer som kjører mye i jobben.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mars 2016, klokken 23:07
Leaf har jo gått opp fra 24kWh til 30 kWh. Regner ikke med at Nissan vil snakke for mye om fremtidige modeller før de har solgt rikelig av denne, men det ligger i kortene at det kommer større batteri. De er bare nødt.

Joda, de har hatt en liten øking i batterikapasiteten, men det holder ikke for mitt bruk, og heller ikke for langdistanse kjøring for annet enn entusiaster. Joda joda, det ligger i kortene at både Nissa og alle andre bilprodusenter bør komme med elbiler med lang rekkevidde. Pronto! De er bare nødt - alle sammen.

Men, for å ta litt i fra ett slagord til en gammel tv-serie: Jeg tror det ikke før jeg får se det ;)


Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mars 2016, klokken 23:07
Manglet litt kontekst ser jeg, det jeg skrev kunne misforstås. Vi kjøpte brukt Leaf privat, og uttalelsen hans om Teslaen sin er noe han har fortalt i ettertid (kona møter ham av og til i jobbsammenheng). Han er ingen bruktbilselger, men en musikklærer som kjører mye i jobben.

Hehe - ante meg/jeg håpet det var noe slikt ja ;)  (Derfor "(har solgt?)") Men vet om mange som ville ha fortsatt å snakke opp bilen de har solgt mot bilen de har kjøpt når de snakker med den nye eieren av bilen de har kjøpt. Spesielt dersom dette er en person de har omgang med ellers. Sier ikke at det han sier ikke stemmer, men det er på sin plass å bemerke at det her er ett mulig motiv for å fremstille saken i ett litt annet lys.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Tror Model 3 kommer til å selge som varmt hvetebrød. Spesielt dersom den er litt større enn Golf-klassen og dermed dekker et nytt segment.

Selv vurderer jeg sterkt hva som skal bli vår neste elbil når vi skal bytte ut fossilbilen som kona kjører. Model 3 blir nok fin og superladerne er supre.

Det som taler for en fremtidig Nissans Leaf med rundt dobbel rekkevidde er først og fremst feilhistorikken. Tesla leverer ikke alltid feilfrie biler. Leafen har vist seg stødig og etterfølgeren blir sannsynligvis også skikkelig gjennomtenkt.

I tillegg er det en vesentlig usikkerhet knyttet til ventetid for Model 3. Kanskje Nissan leverer først?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Cowboystrekk

Jeg tror ikke den blir mestselgende da selv innstegsprisen blir for høy. Når du får en godt utstyrt e-Golf for godt under 300k og innstegsprisen på Model 3 trolig passerer 300k med god margin så vil den nok bli den mest solgte elbilen for de som kun har elbil, men for svært mange andre vil de heller velge seg en nr.2-bil til 100-150k lavere pris. Er svært spent på designet. Håper for alles skyld at den er fin å se på, det vil ha mye å si. Om Toyota Mirai hadde sett ut som en Model S så ville nok den blitt er storselger framover, nå ser den mer ut som et tvilsomt parringsforsøk mellom et jagerfly og en prius. Banebrytende biler må ta seg bra ut, slik Model S gjorde :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA