Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør denne instillingen egentlig?

Startet av jonandersa, torsdag 12. mai 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

Griffel

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg er norsk lov, og finnes i lovdata fritt tilgjenglig.

Forskriften viser til NEK 400 som en foretrukket metode for å oppfylle forskriftens sikkerhetskrav.

Elektrikker må dermed foreta installasjone slik at den minst tilfredstiller NEK 400, og lever en samsvarserklæring om dette.

Loven stiller krav om hvem som kan foreta elektriske installasjoner, så du som forbruker trenger kun å ta vare på samssvarserklæringen om du får installert et nytt ladepunkt, elektrikker er ansvarlig for at det er i samsvar med aktuell versjon av NEK 400.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

3irikur

Takk for svar!

Jeg strever fortsatt med å forstå hvilke regler jeg faktisk må forholde meg til, spesielt med tanke på mode 2 og 3 lading.

Finnes NEK 400 et sted jeg kan lese det uten å betale flere hundre kroner? Står det noe om mode 2 og mode 3 lading der?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Griffel

#32
Sitat fra: 3irikur på torsdag 31. mars 2016, klokken 20:08
Finnes NEK 400 et sted jeg kan lese det uten å betale flere hundre kroner?
Neppe. Kanskje på et bibliotek.
Sitat fra: 3irikur på torsdag 31. mars 2016, klokken 20:08
Står det noe om mode 2 og mode 3 lading der?
Ja.

Veilederen som du finner her er vel uansett grei:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Lading-av-elektriske-biler/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA