Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør denne instillingen egentlig?

Startet av jonandersa, torsdag 12. mai 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

jonandersa

Skuffelsen var stor da jeg skulle parkere i Slemdalsveien i Oslo i går og oppdaget at det ikke lenger er mulig å koble seg til med vanlig Shuko kontakt. Det lå en hindring i mellom lokket og kontakten. Jeg ringte nummeret som stod på ladestolpen for å rapportere om feilen, men ble fortalt at kontakten er blendet av med vilje og at dette skal gjøres i hele Oslo Sentrum. Det virker med andre ord som at vi som IKKE har splitter ny el-bil (min er 2011 modell) skvises ut av Oslo Sentrum. Jeg er helt avhengig av å lade i sentrum hvis jeg skal ha mulighet til å komme meg hjem igjen. El-bilen er med andre ord ikke brukbar i Oslo lenger. Synes det er trist. Noen tanker?

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: jonandersa på fredag 18. mars 2016, klokken 16:47
Skuffelsen var stor da jeg skulle parkere i Slemdalsveien i Oslo i går og oppdaget at det ikke lenger er mulig å koble seg til med vanlig Shuko kontakt. Det lå en hindring i mellom lokket og kontakten. Jeg ringte nummeret som stod på ladestolpen for å rapportere om feilen, men ble fortalt at kontakten er blendet av med vilje og at dette skal gjøres i hele Oslo Sentrum. Det virker med andre ord som at vi som IKKE har splitter ny el-bil (min er 2011 modell) skvises ut av Oslo Sentrum. Jeg er helt avhengig av å lade i sentrum hvis jeg skal ha mulighet til å komme meg hjem igjen. El-bilen er med andre ord ikke brukbar i Oslo lenger. Synes det er trist. Noen tanker?

Hva slags elbil har du? Om det er en trilling er det bare å kjøpe en Type 1 til Type 2 kabel. Bl.a Thorshov bilrekvisita har på lager tror jeg, eller Nofuel på Lysaker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonandersa



Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. mars 2016, klokken 17:09
Sitat fra: jonandersa på fredag 18. mars 2016, klokken 16:47
Skuffelsen var stor da jeg skulle parkere i Slemdalsveien i Oslo i går og oppdaget at det ikke lenger er mulig å koble seg til med vanlig Shuko kontakt. Det lå en hindring i mellom lokket og kontakten. Jeg ringte nummeret som stod på ladestolpen for å rapportere om feilen, men ble fortalt at kontakten er blendet av med vilje og at dette skal gjøres i hele Oslo Sentrum. Det virker med andre ord som at vi som IKKE har splitter ny el-bil (min er 2011 modell) skvises ut av Oslo Sentrum. Jeg er helt avhengig av å lade i sentrum hvis jeg skal ha mulighet til å komme meg hjem igjen. El-bilen er med andre ord ikke brukbar i Oslo lenger. Synes det er trist. Noen tanker?

Hva slags elbil har du? Om det er en trilling er det bare å kjøpe en Type 1 til Type 2 kabel. Bl.a Thorshov bilrekvisita har på lager tror jeg, eller Nofuel på Lysaker.

Det er en Fiat Fiorino ombygget av MicroVett.. tror de som importerte bilene i 2011 ikke er i drift lenger, så derfor vanskelig å få hjelp der. Vet noen om det finnes overganger fra Schuko til den typen kontakt som er på ladestolpene?

3irikur

Sitat fra: jonandersa på fredag 18. mars 2016, klokken 17:18
Vet noen om det finnes overganger fra Schuko til den typen kontakt som er på ladestolpene?

Ja, les denne tråden:

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 18. mars 2016, klokken 16:58
Finnes en annen tråd med mange gode synspunkter om det samme her  :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25598.0.html
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jonandersa

Takk for tips om den andre tråden! Har fått bestilt overgang fra elbilhjelpen nå!

elektrolux

Legger for ordens skyld ut link til direktebestilling. Sikkert andre også som ikke har fått med seg at det finnes løsning på dette slik at også el MC og Elbil, og El mopedbil etc som ikke støtter mode 3 kan få ladet.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Fungerer også som nødløsning på Zoe, der det er IT-Nett og du må dra strømmen gjennom en transportabel trafo med schuko inngang. ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

AmocoCadiz

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. mars 2016, klokken 12:58
Legger for ordens skyld ut link til direktebestilling. Sikkert andre også som ikke har fått med seg at det finnes løsning på dette slik at også el MC og Elbil, og El mopedbil etc som ikke støtter mode 3 kan få ladet.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler
Hvordan fungerer en slik overgang i praksis og i forhold til elsikkerhet,
inkluderer mennekes kabel standarden noen styringssignaler/pilotsignal som blir borte med slik overgang til schuko?

Tyverisikkerhet er også en utfordring siden kabel koster en del, bryter man schukotilkoblingen utløses vel kabelen fra ladestolpen

turfsurf

All pilotsignaler forsvinner jo i schuko overgangen. Fordelen her er jo at man ikke ender opp med slitte schuko kontakter i ladeboksen. Så ladeboksen tror vel at den gir strøm til en bil som kan lade med 16(?)A, og bilen tror den lader fra schuko.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

aronesen

Sitat
Tyverisikkerhet er også en utfordring siden kabel koster en del, bryter man schukotilkoblingen utløses vel kabelen fra ladestolpen

Kanskje denne kan løse problemet? Laget for CEE, men burde fungere fint med schuko også. http://www.campingnetshop.com/produkter/167-kableradaptere-230-volt/13773-ledningsbeskytter-til-cee-stoepsel-laasbar/
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

nofuelno

Sitat fra: aronesen på søndag 20. mars 2016, klokken 09:26
Sitat
Tyverisikkerhet er også en utfordring siden kabel koster en del, bryter man schukotilkoblingen utløses vel kabelen fra ladestolpen

Kanskje denne kan løse problemet? Laget for CEE, men burde fungere fint med schuko også. http://www.campingnetshop.com/produkter/167-kableradaptere-230-volt/13773-ledningsbeskytter-til-cee-stoepsel-laasbar/
Den var faktisk ikke dum ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

AmocoCadiz

#12
Sitat fra: nofuelno på mandag 21. mars 2016, klokken 23:43
Sitat fra: aronesen på søndag 20. mars 2016, klokken 09:26
Sitat
Tyverisikkerhet er også en utfordring siden kabel koster en del, bryter man schukotilkoblingen utløses vel kabelen fra ladestolpen


Kanskje denne kan løse problemet? Laget for CEE, men burde fungere fint med schuko også. http://www.campingnetshop.com/produkter/167-kableradaptere-230-volt/13773-ledningsbeskytter-til-cee-stoepsel-laasbar/
Den var faktisk ikke dum ;)


Enig, god idee, selv om den søte hengelåsen kanskje ikke skremmer de verste ladekabelbandittene...!

Homecast

Jeg har etterspurt lovligheten av disse tidligere.
har du kommet frem til noe dokumentasjon på disse overgangene enda?

jeg har i en annen tråd skrevet følgende

Da har jeg fått sjekket ut litt mer.
Dette er ikke forenklet modus
ved forenklet modus har du fortsatt pwm som justerer seg etter ønsket ladestrøm/tilgjengelig ladestrøm
Altså du hopper over 9v biten og går direkte fra 12v til 6v.

Med andre ord det som refereres til her er ikke forenklet modus men mode endrende komponenter.
Dette er med andre ord ulovelig å selge for tiltenkt bruk.

Motbevis meg gjerne. Esensen er at denne ikke kan justere seg etter pwm signalet og dermed ikke forenklet modus.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Homecast er inne på at dette muligens ikke er det som kalles forenklet modus.

Har etterlyst paragrafene som dekker disse, men venter enda på dette. Utfordringen er som Homecast er inne på at rele "lures" åpent, men at ladestasjonen ikke vet strømtrekket. På ladestasjoner som lastfordeler må derfor en ekte måler være integrert for å kunne se reelt forbruk.

Kablene støtter inntil 16A last fra f.eks en Classic Elbil, men vil kunne bli overbelasted dersom de er koblet til en 32A ladestasjon, og en 32A ladekabel med overgang til Schuko, og innstillt på feil strømstyrke. Et mulig schenario, men en skal være svært så bestemt for å  klare å skape en slik situasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA