Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør denne instillingen egentlig?

Startet av jonandersa, torsdag 12. mai 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

Electrix

Hvis dette er gjort riktig så vil vel overgangskabelen gi beskjed om at den er en 13A kabel (standarden sier vel 13A, 20A og 32A hvis jeg ikke husker feil). Så skal stasjonen enten rute strømmen via passende sikring eller måle og løse ut ved overstrøm. Sånn sett skal man være innafor selv om noen plugger i en skjøtekabel med flere uttak og lader to biler på 10A samtidig, dette er nok det største problemet med slike.

Sånn jeg har forstått det er enkelte stasjoner uten intern sikring eller overvåking og da avhengige av at de blir montert med korrekt kurssikring forankoblet. Du vil da typisk ikke få ladet med en 20A kabel på en 32A stasjon.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#16
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. mars 2016, klokken 14:11
Homecast er inne på at dette muligens ikke er det som kalles forenklet modus.

Har etterlyst paragrafene som dekker disse, men venter enda på dette. Utfordringen er som Homecast er inne på at rele "lures" åpent, men at ladestasjonen ikke vet strømtrekket. På ladestasjoner som lastfordeler må derfor en ekte måler være integrert for å kunne se reelt forbruk.
Det er riktig at dette ikke har noe som helst med forenklet modus å gjøre.

Dette er en unntaksbestemmelse som gir kjøretøy med mode1 ledningsgarnityr (klassikere) lov til å benytte adapter for å kunne lade fra en mode3 ladestasjon.

Jeg er ganske sikker på at denne anmerkingen er rett etter det avsnittet hvor det står at  adaptere som endre lademodus ikke er tillatt. Spesifikke sikkerhetskrav er trolig andre steder i Normen, men mode1 er uansett begrenset til 16A.

Slike adaptere er derfor ikke tillatt benyttet til andre formål selv om det strengt tatt er mulig. Det er også klare bestemmelser generelt i normen, at adapter skal skal være merket for å indikere spesifikke bruk. Derfor bør (skal) disse være merket noe ala "kun tillatt brukt sammen med mode1 ledningsgarnityr", selv om de færreste vil forstå hva det betyr uten å spørre elektrolux i forbindelse med kjøpet. (Det er selvfølgelig mulig at elektrolux har funnet på en bedre tekst enn jeg kom på i farten :))

Ladestasjoner som tillater 16A kabler på en 32A stasjon skal uansett slå av strømmen om den overskrider 16A, jeg vil også tro at ladestasjoner som lastfordeler kobler fra forbrukere som trekker mer enn de får lov til, såpass intiligens må en lastfordelende ladestason ha. Å stole på bilen blir for svakt.

Sitat fra: aronesen på lørdag 19. mars 2016, klokken 13:39
Fungerer også som nødløsning på Zoe, der det er IT-Nett og du må dra strømmen gjennom en transportabel trafo med schuko inngang. ;)
Dette er dermed et eksempel på et ulovlig missbruk av dette adapteret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AmocoCadiz

Så kan en slik adapter gi feilstrøm som kan ødelegge OBC i bilen?

Griffel

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:47
Så kan en slik adapter gi feilstrøm som kan ødelegge OBC i bilen?
Nei, ikke mer enn en hvilken som helst vanlig stikkontakt.
Så for eiere av klasikere er dette en kurant løsning. For alle andre er den meningsløs og ulovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

#19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. mars 2016, klokken 17:38
Ladestasjoner som tillater 16A kabler på en 32A stasjon skal uansett slå av strømmen om den overskrider 16A, jeg vil også tro at ladestasjoner som lastfordeler kobler fra forbrukere som trekker mer enn de får lov til, såpass intiligens må en lastfordelende ladestason ha. Å stole på bilen blir for svakt.
Det er jo litt rart, da det ikke finnes ladekabler på 16A, og det er ikke definert etter IEC 62196.
Det er vanlig ellers i husholdningene å bruke apparatledninger som er dimensjonert for appratet, og ikke for kursen den henger på.  Tenk på lampettledninger og tynne kabler til småelektronikk som typisk er kopla til 16A kurs.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 29. mars 2016, klokken 00:26
Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. mars 2016, klokken 17:38
Ladestasjoner som tillater 16A kabler på en 32A stasjon skal uansett slå av strømmen om den overskrider 16A, jeg vil også tro at ladestasjoner som lastfordeler kobler fra forbrukere som trekker mer enn de får lov til, såpass intiligens må en lastfordelende ladestason ha. Å stole på bilen blir for svakt.
Det er jo litt rart, da det ikke finnes ladekabler på 16A, og det er ikke definert etter IEC 62196.

Det stemmer at trinnene er 13A, 20A og 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

#21
Hvorfor ikke tenke praktisk og enkelt, og konstruere overgangen fra type2- til schukouttak sånn:

-Sette inn resistans på 680 Ω som signaliserer til evse at det er 2,5mm2/20A kabel.
-Sette inn 16A sikring, for å begrense strømtrekket fra schukokontakten.

Man kan vel også vurdere 220 Ω og 6mm2.

Kort sagt: modifisere dagens design på overganger til å inkludere 16 sikring. Og man må ha passelig CP-PE-resistans for å signalisere til evse at den skal gi spenning.

Ladefabrikken

Eller man kan montere inn en type 2 kontakt i bilen.
Og en liten styrings boks som sender pilot signal til ladestolpen.

Da har man laget noe som fungerer veldig bra og er lovlig. Har montert det på 2EL med bra resultat


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:01
Hvorfor ikke tenke praktisk og enkelt, og konstruere overgangen fra type2- til schukouttak sånn:
Fordi den løsningen som beskrives ikke vil få type 2 boksen til å slå på strømmen, imotsetning til det adapter tidligere er omtalt. Uansett er slike adapter kun tilllat brukt for biler som lades med lademodus 1 kabler.

Løsningen til 2EL er forøvrig en bra løsning siden den i likhet med omtalt adapter og i motsetning til Trekkoppbil's vil virke, og at en dermed slipper å bruke et uønsket adapter. Ulempen er tilpassningen rent mekanisk.

Sitat fra: 2EL på onsdag 30. mars 2016, klokken 18:59
Og en liten styrings boks som sender pilot signal til ladestolpen.
Uten at det spiller noen rolle er det riktig nok ikke det denne boksen gjør.
Det er ladestolpen som sender pilotsignal til bilen, men det viktigste er jo at det virker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken



Ja det stemmer :-) Gikk litt fort der. Takk takk for rettingen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

3irikur

Jeg klarer ikke å søke meg til hvilke lover og regler som gjelder for lading av elbil.

Kan noen linke meg lovene så jeg kan lese dem selv i stedet for å få dem referert?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Kent

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Griffel

#27
Sitat fra: Kent på torsdag 31. mars 2016, klokken 01:44
Tror ikke det finnes noe lover for lading av elbiler. Kun forskrifter/anbefalinger fra DSB.

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf
Normsamlingen «NEK:400 Elektriske lavspenningsanlegg» revidert sommeren 2014 inneholder en ny delnorm som heter «Forsyning av elektriske kjøretøy».

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg oppgir NEK 400 som en foretrukket metode for å oppfylle forskriftens sikkerhetskrav.

Forskriftene er vedtatt som lovbestemmelser.

For nye ladeinstallasjoner må planlegger/elektrikker ta hensyn til disse kravene, og enten følge det som står i normen, eller levere noe som er minst like sikkert med dokumentasjon.

Dette gjelder de faste installasjonene. Apparater som for eksempel mode2 ladekabler følger apparatforskrifter som stort sett ligger i europanormer (EN).

En forventer ikke at forbrukere setter seg inn i de enkelte europanormer. For forbruker gjelder det å se at utstyret har CE merking, som er produsentens bekreftelse på at dette apparatet er produsert i hht. relevant apparatnorm og sikkert om det brukes slik det står i bruksanvisning.

Det er ikke tillat å omsette ladeutstyr som ikke er CE merket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

3irikur

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:17

Normsamlingen «NEK:400 Elektriske lavspenningsanlegg» revidert sommeren 2014 inneholder en ny delnorm som heter «Forsyning av elektriske kjøretøy».

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg oppgir NEK 400 som en foretrukket metode for å oppfylle forskriftens sikkerhetskrav.

Forskriftene er vedtatt som lovbestemmelser.


For nye ladeinstallasjoner må planlegger/elektrikker ta hensyn til disse kravene, og enten følge det som står i normen, eller levere noe som er minst like sikkert med dokumentasjon.

Hva betyr det? Det er ikke lover men er vedtatt som lover?

Jeg har forstått det sånn at nek400 er å betrakte som en regelbok for elektrikere, og ikke lover jeg som forbruker må forholde meg til?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Terjer

Sitat fra: 3irikur på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:27
Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:17

Normsamlingen «NEK:400 Elektriske lavspenningsanlegg» revidert sommeren 2014 inneholder en ny delnorm som heter «Forsyning av elektriske kjøretøy».

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg oppgir NEK 400 som en foretrukket metode for å oppfylle forskriftens sikkerhetskrav.

Forskriftene er vedtatt som lovbestemmelser.


For nye ladeinstallasjoner må planlegger/elektrikker ta hensyn til disse kravene, og enten følge det som står i normen, eller levere noe som er minst like sikkert med dokumentasjon.

Hva betyr det? Det er ikke lover men er vedtatt som lover?

Jeg har forstått det sånn at nek400 er å betrakte som en regelbok for elektrikere, og ikke lover jeg som forbruker må forholde meg til?

Les her:
https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/jd/lover_regler/retningslinjer/2002/forskriftsarbeid-for-kommuner/3/id278725/
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA