Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel med lagring av location på luftfjæring

Startet av ksandal, onsdag 11. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Lynet

I følge Clever i Danmark så er det ikke lov å bruke chuko til å lade elbiler der.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 19. mars 2016, klokken 14:40
Før du investerer i et sett med overganger fra Kirkebø bør du kanskje vurdere behovet.

Det er ingen opparbeidede ladeplasser du trenger dette til. Dette fungerer fint der det er søppelkomprimatorer og annet industriutstyr som du kan låne kontakten til. Du må dog huske at det må spørres og antagelig betales for bruk. Det kan også være vanskelig å få aksept.

Har selv flere turer nedover europa bak meg og ved siden av supercharger er det type 2 og Chademoadapter som gjelder.

Nja, sjeldent vanskelig (egentlig aldri, i Norge) å få aksept på hoteller og campingplasser, det er der jeg har brukt overgangene mest. Overraskende mange hoteller har ikke schuko tilgjengelig utendørs, ihvertfall ikke på dedikerte kurser man kan forvente at sikringen ikke går på. 3-fase 230V 4-pins CEE finnes det derimot bøttevis av utenfor hotellene. Som regel 16A og 32A men jeg har også påtruffet flere 63A.

Klart man på mange turer kan klare seg med bare hurtiglading, men det blir jo en del ekstra pauser på dagtid da istedenfor å lade på natten. Vi tar bilen på hurtigruta fra Trondheim til Kirkenes til sommeren og kjører hjem igjen langs kysten. Jeg regner da med å hurtiglade dag 1 og dag 21+22 sånn circa, mens dagene i mellom blir det antageligvis kun lading under overnatting. Det er uansett dårlig med hurtigladere langs norskekysten ;)

I Europa er det nok enklere med industrikontaktlading på hotellene da 16A rød CEE er veldig vanlig der og den har jo Tesla adapter til. Så man bør ihvertfall sørge for å få med seg den røde adapteren ;) Egentlig ville jeg nok ikke dratt uten adapter til blå 16A 1-fase CEE også, dette er standard utekontakt i mesteparten av Europa. Rart at ikke Tesla har laget en offisiell adapter til denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. mars 2016, klokken 16:51
I følge Clever i Danmark så er det ikke lov å bruke chuko til å lade elbiler der.

Høres merkelig ut, siden Teslaer i Danmark leveres med dansk schuko-adapter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2016, klokken 16:57
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 19. mars 2016, klokken 14:40
Før du investerer i et sett med overganger fra Kirkebø bør du kanskje vurdere behovet.

Det er ingen opparbeidede ladeplasser du trenger dette til. Dette fungerer fint der det er søppelkomprimatorer og annet industriutstyr som du kan låne kontakten til. Du må dog huske at det må spørres og antagelig betales for bruk. Det kan også være vanskelig å få aksept.

Har selv flere turer nedover europa bak meg og ved siden av supercharger er det type 2 og Chademoadapter som gjelder.

Nja, sjeldent vanskelig (egentlig aldri, i Norge) å få aksept på hoteller og campingplasser, det er der jeg har brukt overgangene mest. Overraskende mange hoteller har ikke schuko tilgjengelig utendørs, ihvertfall ikke på dedikerte kurser man kan forvente at sikringen ikke går på. 3-fase 230V 4-pins CEE finnes det derimot bøttevis av utenfor hotellene. Som regel 16A og 32A men jeg har også påtruffet flere 63A.

Klart man på mange turer kan klare seg med bare hurtiglading, men det blir jo en del ekstra pauser på dagtid da istedenfor å lade på natten. Vi tar bilen på hurtigruta fra Trondheim til Kirkenes til sommeren og kjører hjem igjen langs kysten. Jeg regner da med å hurtiglade dag 1 og dag 21+22 sånn circa, mens dagene i mellom blir det antageligvis kun lading under overnatting. Det er uansett dårlig med hurtigladere langs norskekysten ;)
Samme erfaring her. Overnattingsstedene løper nesten etter deg med de de har av lademuligheter for at du skal velge dem. Kun en eneste gang har jeg betalt for ladingen. Da kostet det en femtilapp for å få lade på det som skulle være 32A men som viste seg å være en 16A kontakt koblet av hobbyelektriker; koblet på feil side av inntakssikringen slik at kursen for alle praktiske formål var usikret, og dårlig koblet slik at gnistføyka stod. Neste gang velger jeg tre ekstra mil neste morgen, og overnatter heller et sted hvor det er offentlig schuko i det minste.

Avsporing, men poenget er at du skal være uheldig hvis du får avslag på ladeforespørselen. Adaptersett + UMC er det som har gjort bilen brukbar det første året for min del - før det kom superladere og chademo hvor jeg ferdes. Selv type2-kabelen var ubrukt (og er det forsåvidt enda).

kvkleppe

Skal selv nedover til Monaco/Nice i morgen fra Hirtshals. Belager meg igrunn kun på superladere, men har med vanlig schuko, type2 og blått adapter hvis nød. Blir moro å se hvordan dette vil fungere.

kvkleppe

Kjørt 2300 km på søndag/mandag. Fra Hirtshals til fréjus i France. Ladet på superladere, null problem og bilen fungerte 100%. Gleder meg allerede til hjemturen



bernta

Da er jeg hjemme fra en ukes ferie med el-bil i Danmark.

Min erfaring er at det fungerer "greit". Det blir selvsagt en del mer arbeid med å finne ladeplasser(Vi er jo tross alt bortskjemt når det gjelder lademuligheter i Norge).

Selve kjøringen på hovedveiene går kjempebra. Ikke særlig til kø på SC, så ladingen gikk bra. Det eneste jeg bet meg merke i er at det på de Danske SCene er en tidsbegrensning på 40 minutter!!! Riktignok er dette noe som det kun stå opplyst om på skilt, så strømmen kuttes ikke etter 40 minutter. Men hvis du vil lade 100 % og føler deg forpliktet til å følge all skilting, så vil det ikke la seg gjøre (Jeg følte meg ikke forpliktet).

Problemet i Danmark er disse sære stikkontaktene danskene tviholder på. Vårt feriehus hadde kun disse stikkontaktene med dette hånlige "smilet"(jord) - både inne og ute. Det var heller ikke mulig å ta stikk til komfyr heller, fordi komfyren være selvsagt av innebygd type(og jeg hadde ikke lyst til å demontere kjøkkenet). Resultatet ble derfor ikke mulighet til å lade på stikk i feriehuset. Forsøkte det jeg kunne å få tak i adapter fra dansk stikk m/jord til Schuko (eller hva som helst annet enn dansk stikk m/jord), men det lot seg bare ikke gjøre. Forsøkte alle butikker i nærheten som solgte el-utstyr, til og med Bauhaus i Randers, men til ingen nytte.

Av ren nysgjerrighet hørte jeg med en stor elektrobutikk hvordan de gjorde det med schuko og dansk stikk. Svaret var bare at det var ikke noe problem, man bare plugger de inn... (Mitt svar: "Men da får man jo ikke kontakt med jordpolene". Den ansattes svar: "Nei, men det er ikke noe problem". Jeg: "Jeg plugger ikke inn en Tesla til en dansk stikk uten jord" Han: "... eh, ... nei ...").

Så om du har tenkt deg til Danmark. Les deg godt opp på hvor man kan få ladet bilen (og hvor du tør la bilen stå en stund uten oppsyn), og skaff deg ladekort fra de x antall leverandørene av ladestasjoner i god tid før du reiser.

Danmark er helt bakpå når det gjelder el-bil.

Alternativt (hvis du tør): Ta med deg en ferdig ledningsstump med schuko-kontakt (hun) i den ene enden, og ingen ting i den andre. Når du kommer dit du skal bo. Finn en koblingsboks, ta av lokket og koble til ledningen med jord. Vips en schuko :-) (PS: jeg gjorde det ikke, men angrer på at jeg ikke tok med. OG: ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du gjør!!!)
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

petersv

Hvorfor ikke heller ta med korrekt adapter? Tesla selger dansk plugg til UMC hvis man ikke vil bruke adaptere.

o.b.lix

Sitat fra: petersv på onsdag 06. juli 2016, klokken 10:06
Hvorfor ikke heller ta med korrekt adapter? Tesla selger dansk plugg til UMC hvis man ikke vil bruke adaptere.

Den ledningen er rimelig kort.

Men i fjor brukte jeg bare schuko rett i danskenes kontakt i hytten, gikk helt greit det.
Men for årets tur har jeg skaffet meg overgang.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

E_S

Min erfaring er at en overgang fra 32A rød til 16A rød (altså som passer til rød adapter) er kjekt å ha, men alt mulig annet har man sjelden bruk for. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ew

Jeg sliter litt med å forstå disse "tvangstankene" om at man MÅ ha lading når man parkerer bilen, og at man MÅ lade til 100% på SuCene. I Danmark eller Tyskland skal man faktisk slite litt for å være mer enn 30 minutter unna en SuC, og bilen klarer glatt å småkjøre i noen dager før du trenger å lade. Man har da 300+ km tilgjengelig på batteriet, hvorfor vase rundt med schuko og "småadaptere" i det hele tatt? En rask 15-minutter på SuC, og man har nok til et par dager til med småkjøring. I stedet for at strømnettet i ferieboligen (som neppe er godkjent av noen elektriker) skal bli rødglødende og brannfarlig. Tenk på det.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

E_S

Uansett hvor skrøpelig strømnettet er tåler det nok 6A også over tid, det er mindre enn en vannkoker trekker (jada, jeg vet at det er forskjell på 5 minutter og 10 timer) og har lite potensiale for varmgang. Veldig praktisk å ha "fulltanket" bil på overnattinger, og er man i Øst-Europa hvor det er ingen SuC og få Chademo er det essensielt å bruke overnattingene til å fullade..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

HelectriC

Sitat fra: E_S på torsdag 07. juli 2016, klokken 18:41
Uansett hvor skrøpelig strømnettet er tåler det nok 6A også over tid, det er mindre enn en vannkoker trekker (jada, jeg vet at det er forskjell på 5 minutter og 10 timer) og har lite potensiale for varmgang. Veldig praktisk å ha "fulltanket" bil på overnattinger, og er man i Øst-Europa hvor det er ingen SuC og få Chademo er det essensielt å bruke overnattingene til å fullade..

Danmark og Tyskland er ikke Øst-Europa ;)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

bernta

Sitat fra: ew på torsdag 07. juli 2016, klokken 14:01
Jeg sliter litt med å forstå disse "tvangstankene" om at man MÅ ha lading når man parkerer bilen, og at man MÅ lade til 100% på SuCene. I Danmark eller Tyskland skal man faktisk slite litt for å være mer enn 30 minutter unna en SuC, og bilen klarer glatt å småkjøre i noen dager før du trenger å lade. Man har da 300+ km tilgjengelig på batteriet, hvorfor vase rundt med schuko og "småadaptere" i det hele tatt? En rask 15-minutter på SuC, og man har nok til et par dager til med småkjøring. I stedet for at strømnettet i ferieboligen (som neppe er godkjent av noen elektriker) skal bli rødglødende og brannfarlig. Tenk på det.

Man må faktisk ikke slite så mye for å være 30 minutter unna en Supercharger i Danmark. Det er snarere motsatt, spesielt på Jylland. Hurtigladere kan jeg derimot ikke uttale meg om. Men hvis incentivet for å kjøre elektrisk er å ha en rimelig roadtrip, så er ikke Danmark det rette stedet å reise til. Er vel nesten dyrere å kjøre elektrisk enn med fossilt drivstoff. (I tillegg er det enklere å dra på roadtrip i Danmark med fossil-bil).

Noe av det som også er veldig fint med el-bil er at man kan lade der man overnatter. Tar man bort denne muligheten, synes jeg det blir litt styrete. Man må bruke tid på å undersøke, planlegge og kjøre til ladestasjon i stedet for å ta et par glass og bare slappe av.

Men nå ble dette litt utenfor topic i denne tråden - Beklager. For å komme tilbake til topic. Planlegg i god tid, og ta med adaptere (tar ikke mye plass uansett).
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA