Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Delgado, onsdag 11. mai 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

Delgado


Skal sanns. pendle mellom Oslo og Hønefoss fra høsten, ca 60 km èn vei, med mulighet for lading begge steder. Vil det være tilstrekkelig med en 24kw variant (og ikke 30kw)? Mye av kjøringen vil skje på vinterstid.

Takk for innspill:)

AppleKnocker

For den bruken du beskriver: 24kwh holder i massevis.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mazzbot

Hva med leaf 30kwh med agrolavtale ? 250 000 ,- mye bil for pengene
Tesla model 3 reservert 31/3 .

LeafEier123

24kW er sikkert godt nok for sommerstid, og ned til +5, men om vinteren tror jeg det blir litt for akkurat.
Jeg kjører 75km på vinterstid, har testet ned mot -5, fra Oslo til Østfold, og da er det å kjøre i eco-mode, med minimum av varme i bilen, da er det ikke mange km igjen på bilen.
Vil man slippe å sitte å se på batteriet hele tiden, gå for 30kW, er min anbefaling å gå for 30kW, dersom du vil på jobb når det er -10, ellers ta bussen de dagene.



leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Vanligvis skulle det gå bra med 24kwt.
Men enkelte dager må man innrette seg litt etter forholda for å kjøre øknomisk og det kan være unntaksdager der man vil lade litt underveis.
24kwt's batteri kan være så mangt. Jeg har erfart at kapasiteten kan variere fra batteri til batteri på bruktbiler, mellom 16 og 22 kwt.
Blir du stående 2 timer i kø en vinterdag, kan varmeapparatet suge halve ladinga hvis det står på 4,5 kW.
Vanligvis går trafikken rolig på strekningen, og det er få fartsettapper, men hvis du får anledning en gang i blandt til å trykke på ekstra oppover bakkene, så tømmes batteriet fort.
Av og til har man ekstra ærend hit eller dit, og det kan være dager man ikke får lada der man vanligvis lader, så man må være foreberedt på noen unntaksdager.

Jeg ville ha kjørt strekningen med 24kwt batteri.

leafolainen

Det kommer også litt an på hvilken ladehastighet du har tilgang til på jobb. Dersom det bare er vanlig 10 A, så er det ikke sikkert du får ladet batteriet helt opp igjen i løpet av arbeidsdagen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gliderman

Kjører 85 km uten problemer på vinterstid, mest motorvei.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

AppleKnocker

De som ymter frempå at 2x60km med lading en arbeidsdag før hjemreise blir problematisk om vinteren, baserer seg nok på erfaringer med batterier som har tapt seg mye. Dette er typisk US import generasjon 1 biler fra varme strøk.
En Leaf med friskt batteri klarer denne turen t/r selv uten lading om sommeren. Med lading om vinteren er det null problem i alle aktuelle vintertemperaturer.

Min "verste" dag med Leaf var en morgen med minus 18. Jeg forventet trøbbel, så jeg forvarmet som en gal (30 grader i to timer) og la i vei på sparebluss (dvs maks 80 på motorveien). Først uten varme for å utnytte forvarmingen, så 16 grader på slutten av turen inn mot Oslo. Jeg kjørte som en munk de ca 40 km reisen varte, og satt igjen med 69% batterikapasitet når jeg parkerte i Oslo. Mer enn nok til å komme meg hjem samme vei og varme opp bilen på turen tilbake.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Aleco

Kom fram til Hønefoss fra Sognsvann med 50% batteri i -15 i fjor vinter. Da kjørte jeg uten å tenke på strømsparing. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA