Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stygg sak som involverer Diesel SUV og Elbil i RA i dag

Startet av Pamina, onsdag 11. mai 2016, klokken 08:19

« forrige - neste »

Pamina

 Yes!

Da har jeg funnet en brukt Tekna, 2014- modell, importbil (europeisk) som jeg har tenkt å kjøpe. Men jeg har altså omtrent ikke sittet i en elbil før, og denne befinner seg ca 135 km fra meg. Hva må jeg tenke på når jeg skal hente den? Jeg vet ikke opp og ned verken på ladestasjoner eller kabler, og er det sånn at jeg trenger ladebrikke fra Elbilforeningen for å få hurtigladet på veien? Må jeg lade på veien tror dere, eller kommer jeg meg all the way? Batteriet har full score på batteritest. Jeg skal etter alt å dømme kjøre forholdsvis flatt på bare veier, i vestlandsvåren  ;)

Tillegg: Det er heftelse i form av lån på bilen. Er det god nok sikring i en standardkontrakt, med spesifisering av at heftelser skal slettes ved kjøp, eller er det andre forhåndsregler jeg bør ta? Hvordan har dere med erfaring gjort overtakelsen rent praktisk - møtes hos biltilsynet for omregistrering oder was?

Oooo, jeg gleder meg!
Nissan Leaf Tekna 2014, europeisk utgave

Jan Henrik

Sitat fra: Pamina på torsdag 17. mars 2016, klokken 20:50
Yes!

Tillegg: Det er heftelse i form av lån på bilen. Er det god nok sikring i en standardkontrakt, med spesifisering av at heftelser skal slettes ved kjøp, eller er det andre forhåndsregler jeg bør ta? Hvordan har dere med erfaring gjort overtakelsen rent praktisk - møtes hos biltilsynet for omregistrering oder was?

Oooo, jeg gleder meg!
Grattis!

Jeg har, ved flere anledninger, ordnet lånet via bank. Dvs at din bank infrir lånet i selgers bank, direkte. Da slipper man å sitte som svarteper, uansett.

Avslutte handelen hos biltilsynet, er jo en grei deal. Men ikke alltid mulig. Uansett er det SELGERS ansvar å levere vognkort del 2 (salgsmeldingen) til biltilsynet! Han vil jo bli kvitt årsavgifta. ;)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Rottert

Grattis , du kommer ikke å se deg tilbake :)

Kart over ladestasjoner finnes både i bilens gps ( bør laste ned oppdatering) og på fortums ladekart ( kun sine egne ladere) på http://www.fortum.no/privat/chargedrive/
Der kan du også bestille ladebrikke. Du kan også betale med sms på fortum sine ladere før du får brikken.

Når det gjelder kabler følger det med ladekabel for å koble på hjemme i vanlig  stikk.

På hurtigladere er det kabel i selve laderen som du plugger i bilen som en bensinpumpe.

Jeg mener du kan klare å kjøre på en ladning, men da bør du trykke på eco mode knappen på rattet og girer i b istedet for d.

Håper noen andre kan rette meg på evt feilinfo. Har bare vært elbileier i en måned selv og har ingen erfaring i praksis med hurtigladere og lengre turer.
2014 Nissan Leaf Tekna

Mazzbot

På 135km ville jeg absolutt stoppet en gang å ladet , hvor skal du kjøre ? Btw nå kommer du til å syntes bensin og diesel er gammeldags ^^ Jeg gjør iallefall det :) !!

Hurtiglader til leaf heter Chademo og er den type som det finnes flest av I Norge . Vil anbefale en type 1 til type 2 kabel i tillegg . Har du 6.6kw lader så kjøper du 32A versjon , har du 3.3 kw lader så kjøper du 16A .

Koster 1390 kr pluss frakt .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

overter

Hvis du betaler cash ville jeg sikret med å overføre til bank hvor selger har lån. Hvis du skal ha lån så ordner bankene opp seg imellom. Det er ikke nødvendig stikke innom Biltilsynet, hvis begge har bankID kan dere begge signere salgsmelding på nett; http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding. Da kan du skrive ut midlertidig vognkort, det trenger for overføring av lån.
Husk forsikring!!!
Sikker på du blir veldig fornøyd!
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Trekkoppbil

Orienter deg, ved å studere kart på forhånd, for å finne ladestasjoner, og om du har stopp under veis på butikker etc, bør du speide etter stikkontakter.
http://www.uppladdning.nu/
http://www.1881.no/kart/  Under instillinger må du huske å krysse av for ladestasjon.

Skaffe ladebrikker fra de operatørene som er i området. Mange steder kommer man langt med brikker fra Fortum og Grønn kontakt. Det kan ta noen dager å få brikker i posten. Har du rfid-brikke fra elbilforeningen, kan du oppgi nummer på den, når du bestiller abonnement fra Fortum og/eller Grønn kontakt. Det finnes nødløsninger hvor du kan betale med sms, eller man kan ringe Fortum og be om lading, så du bør også ha lader til tlf i bilen.

Det er 2 ladeinntak på bilen:
-DC-inngang med Chademokontakt, som brukes til hurtiglading. Hurtigladerene langs veien har kabel med plugg, så du behøver ingen kabel her.
-AC-inngang. Den koples til eksternt utstyr som heter EVSE. Du kan forvente at det følger en mobil Evse med bilen, som har vanlig husholdningsstøpsel, eller som har industristøpsel og overgang til husholdningsstøpsel.
Ved butikker og ulike offentlige p-plaser kan det være husholdningskakter som du kan lade fra. Noen steder kan du finne industrikontakter, så det kan være greit om du har ulike overganger til Evse'n, men det behøver du nok ikke å tenke på til første tur.
Det finnes også stasjonære Evse'r på enkelte kjøpesentere. Noen få har kabel med j1772-plugg som du setter rett i ac-inngangen i bilen, men andre har ikke kabel, men kun type2-kontakt, så du vil trenge en spesiell type2 til type1 kabel til ca 1000-2000kr. Slike uttak er muligens et østlandsfenomen.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA