Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Polering/vårshine i-miev

Startet av Martin S., tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:51

« forrige - neste »

Martin S.

Hei, jeg vet det er mange temaer på hurtiglading her på forumet, men søkefunksjonen er ikke helt optimal og mange av postene er ganske gamle (2-3 år) så håper det går greit at jeg starter denne.

Vi kjøpte oss splitter ny 30kwh Leaf (Acenta med 6.6kw lader) i Januar her i Trondheim og har egentlig vært kjempefornøyd med den. Vi har gått for et litt vågalt eksperiment ved at vi ikke har hjemmelading (skal flytte og hjemmelading ville kostet ca 12k) og baserer derfor ladingen på nettop hurtiglading. Vi har brikke fra elbilforeningen og "gavekort" brikke fra Fortum. Det er pr. dags dato 5 CHADEMO ladere fra Fortum tilgjengelig i Trondheim + Witro sin egen som vi har brukt utenom en tur til Storlien der jeg brukte Fortum sin på Meråker.

Først og fremst vil jeg påpeke at det går, vi har hatt bilen i snart 2 måneder og den brukes hver dag til jobbkjøring av samboer og har ellers blitt ganske mye brukt til småkjøring i Trondheim. All lading har i praksis vært hurtiglading og 95% har vært fra Fortum stasjoner så dette funker og når det funker så fungerer det veldig bra. Vi stikker på Kiwi Nardo, Kiwi Tiller eller Lade Arena, starter lading og handler mens det lades. Men desverre så fungerer det ikke alltid.

Noen ganger er laderen ute av drift, dette er forsåvidt greit og kan sjekkes på forhånd med kartet. Men i det siste har vi hatt flere episoder der laderen tilsynelatende fungerer helt fint, men at helt andre ting skjer som stanser ladingen. Hovedtypen er på ABB sin (NTNU) som nekter å starte med "Intern Feil oppstod" som kommer i oppstartsfasen. Etter nøyaktig 4 feilslåtte forsøk (og litt bytting av brikker) så har ladingen startet og fungert perfekt på 5. forsøk. På en annen type lader (ny type, stor og plastdekket, Kiwi Tiller) så starter ladingen helt fint, men etter ca 5% med lading så sier den ERR på det røde tekstdisplayet og ladingen stopper. Prøver å starte igjen men da skjer nøyaktig det samme, ca 5% (ca 4-5 min) lading og så ERR. Dette er faktisk den verste feilen da vi har opplevd da vi starter ladingen, går og handler, for så å komme tilbake til ERR meldingen. Veldig kjedelig. Om disse problemene fortsetter frykter jeg at det kommer til å tære på både meg og min samboers tolmodighet inntill vi får flyttet og skaffet oss hjemmelading.

Vi har en frykt for at det er et problem med bilen vår, men før jeg maser på Witro så tenkte jeg å høre her fordi når vi har hatt så mange hurtigladinger smertefritt så syns jeg det er merkelig at det skulle være bilen som er problemet. Stiller derfor noen spørsmål her, gjerne til Fortum om de leser dette eller bare andre Leaf/Elbil eiere som har erfaring med lignende problem.

1. Er dette vanlige feil som folk opplever med hurtiglading generelt eller eventuelt enkelte typer eller eventuelt Fortum sine stasjoner?

2. Kan det være noe feil med Leafen? Vi prøvde å lade på en Type 1 kontakt i Trondheim Sentrum og så ikke at kontakten var skadet, ladelysene blinket og bilen pep. Dro ut kontakten og ingeting hadde skjedd med bilen som vi kunne se. Min samboer frykter at dette har på ett vis skadet ladesystemet til Leafen, jeg tror ikke dette, men nevner det her uansett.

3. Noen som har tips når slike feil oppstår?

Til sist vil jeg si at jeg er kjempeglad for at Fortum finnes og at de gjør en kjempejobb med å sette opp ladere og tilby hurtiglading, har stor forståelse for at dette kan være vanskelig og at de har utfordringer med forskjellige ladere og løsninger. Vi hadde ikke kunnet kjørt elbil uten Fortum, så enkelt er det.

takker for alle svar :)

lxm

Har ladet endel på Fortums ladere i Trondheimsregionen i det siste. Bruker brikke fra Fortum. Min erfaring er at det funker bra, hver gang.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

leafnor

Ikke ladet mye jeg, men den på NTNU opplevde jeg feilet en av de to gangene jeg har brukt den.
Eller erfaring med en jobb-leaf, og på langtur med den brukt hurtiglader. Den er "følsom", dvs om jeg unde roppstartfasen av lading åpner døren på bilen så feiler initieringen av ladesekvens. Når den så kommer igang med selve ladingen så har den kun gitt opp ved et par anledninger. Bl.a en gang på Kiwi Ottestad, en Fortumlader ved Hamar. Gikk inn å handlet, men kom ut til lading som hadde stoppet.
Så, 100% feilfritt har jeg ikke opplevd at det er, men sjelden problem.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Ssseee

Jeg opplevde nøyaktig det samme med min Soul, bilen hadde en defekt OBC enhet. Bilen står fortsatt på verksted, har heldigvis el-leiebil i mellomtiden
2015 Kia Soul

AmocoCadiz

Pleier å gå bra å hurtiglade, men merk at godt brukte hurtigladere kan få slitasje på kabel og ladepistol. Dessverre er det også noen som mister disse tunge kablene og kontaktene i bakken, har kommet til hurtiglader hvor kabel og ladepistol ligger i snø og vann, da blir de slitt etterhvert.
Har opplevd noen oppstartsfeil med feilmelding, har da tatt ut ladepistol og satt den forsiktig men bestemt inn igjen, og det har plutselig vært greit og fungert likevel.

Kan være lurt å prøve å gjenta tilkoblingsprosedyre med innkobling av kabel noen ganger ved problem.

pudderjagar

ABB sine ladarar er nok ein av dei mest driftsikkre ladarane me har no for tid. Og ikkje minst enklast å bruke.

Leaf 30 kwh er ein oppgradert versjon av Leaf. Kan være nokon småfeil som ikkje er luka ut av bilen. Golf har og litt av dette problemet med DBT sine ladarar som står hjå Kiwi.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Martin S.

Liten oppdatering.

Fikk svar fra Fortum og det er flere som har hatt samme feil med akkurat den laderen på Kiwi Tiller så de har tatt den ut av drift og skal undersøke den.

Gurba

Litt OT her, men jeg lurer på går det ikke an å lade en Leaf 30kwh på en vanlig kontakt over natta?

Elmo

Sitat fra: Gurba på lørdag 15. oktober 2016, klokken 23:09
Litt OT her, men jeg lurer på går det ikke an å lade en Leaf 30kwh på en vanlig kontakt over natta?
Spørs hva du mener med over natta og hvor "kraftig" kurs og ladekladd du har.
Med 16A får du ca 3.5kW pr time, altså nesten 9 timer på 30kwh. Med 10A får du ca 2.2kW pr time og det tar 14 timer
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bondeknøl

Tar lang tid å lade hjemme, men det holder i massevis for meg som kjører ca 25000 i året. Hurtiglading er veldig mye dyrere enn hjemmelading og da er mye av vitsen med elbil borte.
Jeg hurtiglader jo på tur og ved behov, men dette er mye mer knotete enn å lade tregt og billig hjemme synes jeg. Har hatt flere problemer med hurtigladere, selv om det pleier å løse seg etter telefoner.

Gurba

Jeg tenker at om en plugger i bilen når den uansett står hjemme så får en i hvert fall fylt opp batteriet med en del selv om en kanskje ikke får fylt opp og det er jo en del billigere enn å bruke hurtigladere.

Arha

Det er jo en av de største fordelene med elbil at den fyller seg opp når den står parkert, og du kan starte hver dag med full (eller 80%) tank.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA