Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Linkmytesla, ny dansk kjørekomputerapp, brukererfaring?

Startet av RuneW, tirsdag 10. mai 2016, klokken 15:21

« forrige - neste »

RuneW

I går hadde jeg min aller første skremmende bremseopplevelse med Leafen.

Jeg lå vel i rundt 40 km/t og så blåste det ett eller annet over veien rett foran bilen slik at jeg touchet bremsepedalen hardt før jeg skjønte at det ikke var noe å bremse for. Jeg trykket altså bremsepedalen skikkelig raskt ned og tok opp foten omtrent like raskt.

Det som skjedde da var at bremsepedalen gikk rett i bånn og opp igjen og når bremsepedalen var vel oppe igjen SÅ bremset bilen med fire låste hjul i brøkdelen av et sekund. Det hele var vel over på ett sekund, men jeg har kjørt bil i 30 år og aldri hatt en lignende opplevelse.

Bilen har oppført seg eksemplarisk både før og etter (har ikke kjørt veldig mye etter i går riktignok).

Hva i alle dager kan det være som skjedde? Er det grunn til å kontakte Nissan?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Powerflux

Har opplevd det samme selv flere ganger. Det er bilen selv som "nødbremser"
Slik jeg har forstått det så tolker bilen det dithen at hvis du hamrer ned bremsepedalen over en gitt styrke og fart så tar den over nødbremsingen og slipper altså ikke opp bremsen med en gang selv om du slipper opp!

Jeg smalt inn bremsen da et dyr løp over veien. Under normale omstendigheter ville det ikke vært et problem men siden bilen fortsatte å bremse for egen regning så fikk han I bilen bak meg århundrets overaskelse!

Et fullstendig håpløst og livsfarlig konsept.....
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Strømbil

Har gjort akkurat det samme, og ble rimelig sjokkert når jeg hang i selestroppen..
Håpløst!
Svart Nissan Leaf 2013.

RuneW

Hmmm, Kan dette virkelig være "brake assistant"?

Hvis jeg rekker å trykke bremsen i bunn OG slippe den opp før systemer begynner å bremse så er jo systemet fullstendig ubrukelig! Skal ikke poenget være å hjelpe meg å bremse raskere? Det hadde jo gått mye raskere om den bare hadde bremset når "jeg ba om det"...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Powerflux

Sitat fra: RuneW på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:54
Hmmm, Kan dette virkelig være "brake assistant"?

Hvis jeg rekker å trykke bremsen i bunn OG slippe den opp før systemer begynner å bremse så er jo systemet fullstendig ubrukelig! Skal ikke poenget være å hjelpe meg å bremse raskere? Det hadde jo gått mye raskere om den bare hadde bremset når "jeg ba om det"...

Helt enig!!

Systemet er fullstendig sjanseløst :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Noppo

Nødbrems-assistanse er nå standard på de aller fleste nye biler. Jeg synes selv også det kan være ubehagelig. Men forskning viser at folk flest bremser for svakt i en slik situasjon og dette systemet skal hjelpe til å redusere ulykker.

På trygg trafikk sine sider står det:
Nødbrems-assistanse (Break Assistance)
Bremsehjelp som forkorter bremsestrekningen ved nødbremsing. Når føreren trykker hardt eller raskt på bremsen, øker bilen bremsetrykket ekstra raskt. Det forkorter bremsestrekningen ved nødbremsning.
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

Powerflux

Poenget med nødbrems assistanse er greit nok. Problemet er at bremsene ikke slipper opp når man selv går av pedalen. Det er ikke bare snakk om litt treghet, den fortsetter å bremser maksimalt ubehagelig lenge etter at pedalen er sluppet >:(
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Einar_S

Men er det noen "workaround" for problemet?

Jeg skjønner at jeg bør teste dette litt på "lukket bane"! Så langt har jeg vel ikke smelt til på bremsen såpass at jeg har oppdaget dævelskapen. Men det høres skummelt ut når bilen mener den er flinkere til å kjøre enn meg. Noen verdensmester er jeg vel ikke, men tror jeg er bedre enn en billig blikkboks med et knippe mikrokontrollere. Som ikke engang sjekker på kamera før de griper inn.

"Forskning viser at.." Javel? Det er ikke lenge siden jeg leste at påkjørsel bakfra har blitt et stort problem. Så har man altså kommet frem til at løsningen er at bilen bak må bremse kraftigere. Og bilen bak ham igjen enda litt kraftigere, og ... så kommer en 60t Scania med slep og komprimerer hele rekka? Og Viking kjører så romper og hønn slenger!!

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA