Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ikke automatisk lading v/ tilkobling

Startet av Geh, mandag 09. mai 2016, klokken 15:23

« forrige - neste »

Geh

Jeg får levert en PHEV-16 i april/mai. Er nybegynner i "hybrid" verden. Prøver å orientere meg over hva jeg bør/må gjøre privat.

Er det noen som kan anbefale hva jeg bør skaffe av ladeutstyr hjemme?
Holder det med medfølgende ladekabel?
Hvis anskafelse av ladeboks, så passer type 1, men hvis jeg ikke har misforstått så er det anbefalt å anskaffe type 2 for 1 fase og ikke fast kabel?

Så har jeg forstått at 16 A er max, men det kan være anbefalt å benytte 10 A på en 15/16A kurs grunnet varmgang?

5 timer ladetid hjemme er ikke noe problem.

Det skal monteres en dedikert kurs til uttaket.

aaa3

Sitat fra: Geh på onsdag 16. mars 2016, klokken 19:17
Holder det med medfølgende ladekabel?
Hvis anskafelse av ladeboks, så passer type 1, men hvis jeg ikke har misforstått så er det anbefalt å anskaffe type 2 for 1 fase og ikke fast kabel?

Så har jeg forstått at 16 A er max, men det kan være anbefalt å benytte 10 A på en 15/16A kurs grunnet varmgang?
Jeg bruker medfølgende ladekabel hjemme (den henger fast i garasjen). Den lader i underkant av 10 A. Det er i overkant av hva som anbefales med vanlig stikkontakt, og det kunne vært en idé å bytte støpselet med et CEE-støpsel, og få montert kombistikk CCE+Schuko.
I bilen har jeg en Charge-Amps kabel som er justerbar 6-10-16 A, og en Mode 3 kabel. Mode 3 kabelen er billig, og sikrer trygg 16 A lading fra moderne ladestolper. Anbefales!
Charge-Amps er dyr, og 16 A fra vanlig schuko-stikk er risikabelt, men veldig nyttig noen ganger.
Hadde jeg skullet legge opp nytt i dag hadde jeg nok spandert en 16 A mode 3 hjemmelader.
Se http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

bob64

Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. mars 2016, klokken 01:35
Et fast ladepunkt trenger ikke koste allverden: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-ladepunkt-16a-type-1#product

Hva blir prisen med elektriker etc og 20m kabelstrekk mm? er jo greit at det kommer med også...
2014 Outlander PHEV Instyle+

kensivert

#4
Jeg betalte 7500kr for mitt opplegg.

- 10A sikring
- Jordfeilvern type B (som er påkrevd nå ved Nye opplegg). Montert I egen kapsling pgs for liten plass i skapet
- Ca 10mtr kabling
- Boring gjennom en stk murvegg
- Shucko kontakt

Viktig å merke seg at ALLE Nye opplegg for lading av bil, SKAL ha jordfeilvern type B. Bare dette vernet koster 4000-5000kr.

gamleboyen

Sitat fra: kensivert på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:43
Viktig å merke seg at ALLE Nye opplegg for lading av bil, SKAL ha jordfeilvern type B. Bare dette vernet koster 4000-5000kr.
Er det ikke et slikt da? http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct
Koster 1198 + frakt.

PythonMaster

Jeg fikk installert en slik på veggen hjemme. Type 1 ladestasjon. Kom på 15.000,- med arbeid.
Fikk bilen i går så har ikke ladet opp så mange ganger enda men så langt virker det bra.

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-1

kensivert

Vurderte også en slik en, men den hadde for kort kabel. Kun ca 5 meter.

gamleboyen

Enig, i faste installasjoner bør kabelen være minst et par meter lenger enn en bil.

Supersand82

du lader mye med bensin for å forsvare 7000++ i en ekstra lader......

Jeg bruker den som fulgte med kabelen.    Ikke værdens raskeste. men lader for det meste kun om natta.

Øyvind.h

Sitat fra: Supersand82 på fredag 18. mars 2016, klokken 16:52
du lader mye med bensin for å forsvare 7000++ i en ekstra lader......

Jeg bruker den som fulgte med kabelen.    Ikke værdens raskeste. men lader for det meste kun om natta.
1. Flere kabler fordeler slitasjen. Med andre ord - omtrent dobbel levetid
2. Skal du se på kostnaden må du avskrive den over levetiden. En fastmontert boks bør jo glatt holde 10 år +. Ikke rare kostnaden per år da
3. Sikkerhet - schuko kabel er ikke akkurat løsningen for husveggen hjemme. Lader du et sted hvor det ikke kan oppstå brann (kontakt på betong eller frittstående stolpe) og eventuell varmeutvikling ikke kan spre seg til huset er det ikke noe å tenke på. Men mange har gamle stikk på selve huset. Det er gambling med familien. Ikke høy risiko, men tragisk konsekvens.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nofuelno

Sitat fra: bob64 på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:30
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. mars 2016, klokken 01:35
Et fast ladepunkt trenger ikke koste allverden: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-ladepunkt-16a-type-1#product

Hva blir prisen med elektriker etc og 20m kabelstrekk mm? er jo greit at det kommer med også...
Det tar vi gjerne en befaring på. Type B vern kommer på ca. 1.200,-
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

kajaaen

mulig dette er besvart før uten at jeg kunne finne det, men spørsmålet er hvilken betydning har innstilt strømstyrke på ladekabel, med knt. type 1, når bilens innebygde lader gir  ca 8 amp. har planer om en ekstr. spark amp. kabel med 6-10-16 A valg. vil 10 A bety at innbygde overstyres? noen som har testet dette?

aaa3

Sitat fra: kajaaen på søndag 03. april 2016, klokken 22:17
mulig dette er besvart før uten at jeg kunne finne det, men spørsmålet er hvilken betydning har innstilt strømstyrke på ladekabel, med knt. type 1, når bilens innebygde lader gir  ca 8 amp. har planer om en ekstr. spark amp. kabel med 6-10-16 A valg. vil 10 A bety at innbygde overstyres? noen som har testet dette?
Bilens lader begrenser til 16 A. Med Charge Amps kan du velge 6, 10 eller 16 A. Ladetiden blir ca 9 timer med 6 A, 5,5 timer med 10 A, og ca. 3,5 timer med 16 A. Dette er ikke bare teori, det funker sånn i praksis også.
Vær forsiktig med 16 A lading fra vanlig husholdnings-stikkontakt (schuko). Det kan lett gå varmt. Jeg fikk brent i stykker en stikkontakt (på 16 A kurs) ved 10 A lading!

Dykkern

Sitat fra: aaa3 på mandag 04. april 2016, klokken 09:43
Vær forsiktig med 16 A lading fra vanlig husholdnings-stikkontakt (schuko). Det kan lett gå varmt. Jeg fikk brent i stykker en stikkontakt (på 16 A kurs) ved 10 A lading!
Betviler ikke det du skriver, men her må det være feil med kontakt eller kobling. Dette skal ikke skje hvis ting er montert riktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA