Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda mere ladeproblemer!

Startet av Milzit, onsdag 01. september 2010, klokken 17:29

« forrige - neste »

AntiRegreim

Sitat fra: eledille på søndag 10. oktober 2010, klokken 14:25
Men kostnadene er nok langt unna Porche, og i hvert fall Ferrari.
Det holder lenge med kostnader lik Elise.

Forøvrig mener jeg fremdeles kostnadene inklusive avskriving og rentetap kan vi gjette på,
men ikke vite før et tilstrekkelig antall biler har kjørt tilstrekkelig mange km
til at vi har nok data til at statistikken blir statistisk signifikant.

Og mener fremdeles det er knekkende likegyldig hva rikmannsleiketøyet R koster i kjøp og drift.
Slike leiketøy bør ikke subsidieres, men tvert om pålegges progressiv luksusavgift på like linje med
det den  norske staten gjør med de petroleumsdrevne av arten.

For å subsidiere biler som tanker el og ikke hydrokarboner er en god økologisk ide.
Men ingen regel uten unntak. Og unntakene bør være biler som er mer leiketøy enn nyttegjenstander.
I motsatt fall må subsidiene også komme Hummer og i ytterste konsekvens Sherman tanks ombygget til eldrift til gode
når en loco milliardær finner på å gjøre nettopp det. 

PerBear

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 10. oktober 2010, klokken 19:45
...det er knekkende likegyldig hva rikmannsleiketøyet R koster i kjøp og drift. Slike leiketøy bør ikke subsidieres...

Med elbilsalg som er langt under det som myndighetene sikter mot kreves alle midler til å promotere elkjøretøy.
Om kjøretøyet gjør folk misunnelige er det bare bra.
Jeg tror Tesla Motors har gjort mer for å promotere elbil enn alle andre elbilprodusenter tilsammen ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

AntiRegreim

Sitat fra: Cobos på søndag 10. oktober 2010, klokken 13:34
Poenget mitt er uansett at en bil som en Ferrari nok ikke er spesielt morsom å ligge i 200km/t med på Autobahn med.
MULIG DET
Men å utnytte alle 300+ til en Porsche og feie alt som rører på seg ut i høyrefilene, er morsomt til tusen.
Det er ikke uten grunn Autobahn-politiet er spesielt ute etter biler med skandinaviske skilter.
Noen Tysklandsturer i året er nødvendig for å få luft under vingene!


Sitat
Tesla sier at de har brukt BMW 5 serie som mål for Model S.
Hva Model S koster i Norge er det ikke godt å si,  Derfor er jeg veldig spent på hva Model S ender opp med å koste, men det er klart at ønsker du en rask stor familiebil så er Model S en mye bedre deal enn Think som ditt eksempel tydelig viser.
Cobos
ENIG
Men en sedan 5 seter + 2 barneseter i rad 3 er antakelig et nummer for stort/upraktisk for flere nordmenn enn den passer for.
For disse blir Think et nummer for liten og S et nummer for stort.

Hadde Tesla vært et europeisk firma, hadde de antakelig tatt utgangspunkt i en stasjonsvogn lik BMW 3 serie/Mercedes C/Audi 4/Passat.
Og da hadde de truffet behovet til langt flere europeere inklusive nordmenn. Ville de gjøre den til noe annet og nytt når de først var
på markedet med et brand new product, kunne de eksempelvis gi bilen 4 individuelle Captain Seats (3 med rygg til å legge ned) og med en vertikal bakluke i stedet for den skrånende som stjeler så uhyggelig mye plass.

Som det nå er, kreves antakelig en betydelig amcar-interesse for å falle for bilen.

AntiRegreim

Sitat fra: PerBear på søndag 10. oktober 2010, klokken 20:05
Med elbilsalg som er langt under det som myndighetene sikter mot kreves alle midler til å promotere elkjøretøy.
Om kjøretøyet gjør folk misunnelige er det bare bra.
SYNES
du her nærmer deg betenkelig "hensikten helliger midlene".

Cobos

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 10. oktober 2010, klokken 20:33


Sitat
Tesla sier at de har brukt BMW 5 serie som mål for Model S.
Hva Model S koster i Norge er det ikke godt å si,  Derfor er jeg veldig spent på hva Model S ender opp med å koste, men det er klart at ønsker du en rask stor familiebil så er Model S en mye bedre deal enn Think som ditt eksempel tydelig viser.
Cobos
ENIG
Men en sedan 5 seter + 2 barneseter i rad 3 er antakelig et nummer for stort/upraktisk for flere nordmenn enn den passer for.
For disse blir Think et nummer for liten og S et nummer for stort.

Hadde Tesla vært et europeisk firma, hadde de antakelig tatt utgangspunkt i en stasjonsvogn lik BMW 3 serie/Mercedes C/Audi 4/Passat.
Og da hadde de truffet behovet til langt flere europeere inklusive nordmenn. Ville de gjøre den til noe annet og nytt når de først var
på markedet med et brand new product, kunne de eksempelvis gi bilen 4 individuelle Captain Seats (3 med rygg til å legge ned) og med en vertikal bakluke i stedet for den skrånende som stjeler så uhyggelig mye plass.

Som det nå er, kreves antakelig en betydelig amcar-interesse for å falle for bilen.

Jeg vil vel si at personlig har jeg en ytterst liten interesse for Amcar-biler, ihvertfall slik de ellers er gjort. Både Audi med sin A7 og BMW med sin 5 serie GT viser at europiske produsenter også like den store 4 dørs sedan med coupe-aktige linjer. Grunnen til at Model S er såpass stor er jo at stor størrelse tillater høyere pris.
Ytelsesmessig med norske avgifter blir Model S et funn, på tross av at den ikke har stasjonsvognsform er den stor. Tidlige spesifikasjon snakker om 680L bagasjerom uten å slå ned andre rad. Det er rundt 50L mer enn Skoda Superb stasjonsvogn. For norske stasjonsvognglade kunder vil en stor familiebil være ønskelig, men om lengden blir for mye er et annet spørsmål. Det blir pga avgifter som å kjøpe en godt motorisert A7 til en Passat pris. Personlig hvis de får en innstegsmodell noe under 400 000 vil de kunne selge veldig godt i Norge, bare se på Volvo V70 salget.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

eledille

#65
Sitat fra: AntiRegreim på søndag 10. oktober 2010, klokken 20:33
Som det nå er, kreves antakelig en betydelig amcar-interesse for å falle for bilen.


Det der må være noe av det rareste jeg har hørt på lenge. Den likner mer på en Jaguar enn en amerikaner. Jeg har i hvert fall veldig lyst på Modell S, men overhodet ikke lyst på noen amcar. Den er også omtrent like stor som Mondeo, som vel er ganske populær?

Hva angår Roadsteren: For det første er den i hvert fall i mine øyne den kuleste bilen som finnes. Jeg har prøvekjørt den. For det andre så var det det at Tesla demonstrerte at de kunne gå i gang og produsere en så heftig elbil som fikk GM til å gå i gang med Volt. Den åpnet bilfabrikantenes øyne for at hvis ikke de satte i gang med elbiler med det samme, så ville noen andre gjøre det før dem.

Tror nok at Roadsteren fortjener hver eneste sparte avgiftskrone, gitt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cobos

Sitat fra: eledille på søndag 10. oktober 2010, klokken 21:07
Sitat fra: AntiRegreim på søndag 10. oktober 2010, klokken 20:33
Som det nå er, kreves antakelig en betydelig amcar-interesse for å falle for bilen.


Det der må være noe av det rareste jeg har hørt på lenge. Den likner mer på en Jaguar enn en amerikaner. Jeg har i hvert fall veldig lyst på Modell S, men overhodet ikke lyst på noen amcar. Den er også omtrent like stor som Mondeo, som vel er ganske populær?

Hva angår Roadsteren: For det første er den i hvert fall i mine øyne den kuleste bilen som finnes. Jeg har prøvekjørt den. For det andre så var det det at Tesla demonstrerte at de kunne gå i gang og produsere en så heftig elbil som fikk GM til å gå i gang med Volt. Den åpnet bilfabrikantenes øyne for at hvis ikke de satte i gang med elbiler med det samme, så ville noen andre gjøre det før dem.

Tror nok at Roadsteren fortjener hver eneste sparte avgiftskrone, gitt.
Veldig enig med deg i dette, men Model S, eller prototypen ihvertfall er faktisk 18cm lengre enn Mondoen. Den er 3cm kortere enn den nye 9-5 som er mye større enn jeg trodde.

Roadsteren er faktisk fullt brukbar som en primærbil såfremt du ikke har store bagasjebehov.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

AntiRegreim

Sitat fra: eledille på søndag 10. oktober 2010, klokken 21:07
Det der må være noe av det rareste jeg har hørt på lenge. Den likner mer på en Jaguar enn en amerikaner.
En 7-seter Jaguar???

eledille

#68
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 08:01
Sitat fra: eledille på søndag 10. oktober 2010, klokken 21:07
Det der må være noe av det rareste jeg har hørt på lenge. Den likner mer på en Jaguar enn en amerikaner.
En 7-seter Jaguar???

Eh, ja? http://www.jaguar.com/gb/en/#/xf/

Sammenlikning bakfra, rull nedover siden: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/2478-Model-S-specs/page7

Jeg har ikke sagt noe om antall seter i Jaguaren, men likne gjør den. De små, nedfellbare bakre setene i Model S er så vidt jeg har forstått mulig pga. frigjort plass siden akseltunell ikke trengs - motoren er jo montert bak. Model S ser ikke ut som en sjuseter, den bare er det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA