Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda mere ladeproblemer!

Startet av Milzit, onsdag 01. september 2010, klokken 17:29

« forrige - neste »

el-g

Reserverte direkte i fjor. (P89). Sitter foreløpig ganske stille og avventer utviklingen mht leverandør og et evt direkte Tesla-nærvær i Norge. Tror mye vil endre seg før de første bilene er klare for levering.

Ønsker meg også AWD (har egentlig sverget på aldri å kjøpe noe annet) og stor batteripakke for å komme opp på fjellet, men så spennende som denne bilen ser ut, så skal jeg jeg nok holde ut med en lavere spec en god stund. Tror vel heller ikke dette vil bli en spesielt vanskelig bruktbil å selge hvis oppgraderingsønsket blir sterkt.

Blir spennende å følge Tesla fremover. Det de har fått til siste halvåret er ganske imponerende, for å si det forsiktig. 8)

Cobos

Misforstå meg rett, jeg er meget imponert over Tesla, men hva spesifikt tenkte du på det siste halvåret? Morsomt forresten å se at det er noen rett før meg i køen (P121) :-)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

fortoggale

Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor


AntiRegreim

#34
Det som skuffer meg mest med Tesla S er service-intervallet på 1år/20K km.

Stadig flere fossilbiler har "flytende" intervall: Databoksen sier fra  X km før neste service bør tas.
Med mye langkjøring kommer du raskt opp i 35-40K.
Og med mye kortkjøring omkring 20K.

Bilene som enda opererer med faste intervaller, har oftest enten 20K eller 30K med/uten oljeskift i mellom.

Etter min mening burde en elbil i prinsippet være et vedlikeholdsfritt produkt lik vaskemaskin, fryseboks, kjøleskap, TV, laptop osv.
Som et absolutt minimum bør det forlanges betydelig lengre intervaller enn for fossilbiler.

I motsatt fall dreper praksis teorien om et enklere produkt!

bosonic

Nå er det vel ikke sikkert at denne servicen er "nødvendig", men en måte for produsenten få tak i akkumulerte data som kan analyseres og dermed gjøre bilen "enda bedre". ::)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

Ja, det er i hvertfall delvis årsak til serviceintervall på 2000 mil. Utvikling av nye produkt krever nøye kontroll over tid. Husk at Toyota kun solgte Prius i Japan de første to årene nettopp for å ha nøye kontroll med kjøretøyene.

I tillegg er Tesla S en performance bil så serviceintervall bør sammenlignes med biler med tilsvarende ytelse. F. eks. oppgir Ferrari 20 000 km, Maserati 10 000 km. Aston Martin oppgir 16 000 km på første service, deretter 20 000 km. Da virker Tesla S sitt intervall helt OK.

En helt annen ting er prisen på service/km. Her vil Tesla S skille seg fra resten!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

AntiRegreim

#37
Sitat fra: bosonic på fredag 08. oktober 2010, klokken 11:01
Nå er det vel ikke sikkert at denne servicen er "nødvendig", men en måte for produsenten få tak i akkumulerte data som kan analyseres og dermed gjøre bilen "enda bedre". ::)
Spiller 20, 30 eller 50 K noen særlig rolle for dette formålet?
Er det ikke de store talls statistikk som er viktig her?
M.a.o. mange biler med i alt giga/tera kjørte kilometer.

Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 08. oktober 2010, klokken 09:31
I motsatt fall dreper praksis teorien om et enklere produkt!
Når man kjøper et dyrt produkt basert på ny teknologi er vel tett oppfølging både nødvendig, trygt og naturlig. Det blir viktig at Tesla etablerere vanlige forhandlere med kompetanse som kan utføre denne servicen.

Elbiler er et klart enklere produkt, dette er ikke bare en teori. ;D
Elbileiere er dessuten også veldig ofte fornøyde bileiere. :D :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

AntiRegreim

Sitat fra: PerBear på fredag 08. oktober 2010, klokken 11:28
I tillegg er Tesla S en performance bil så serviceintervall bør sammenlignes med biler med tilsvarende ytelse. F. eks. oppgir Ferrari 20 000 km, Maserati 10 000 km. Aston Martin oppgir 16 000 km på første service, deretter 20 000 km. Da virker Tesla S sitt intervall helt OK.
Er klar over R er et typisk leiketøy for autobahn-rasere. Men er ikke S en vanlig familebil?


Sitat
En helt annen ting er prisen på service/km. Her vil Tesla S skille seg fra resten!  ;)
Vet du tall? 1, 2, 3, 5, 10 K?
Service på et norsk verksted kan vel uansett ikke bli billig med timepriser som kan skremme skrubben på flat mark!

AntiRegreim

#40
Sitat fra: Baltor på fredag 08. oktober 2010, klokken 11:58
Når man kjøper et dyrt produkt basert på ny teknologi er vel tett oppfølging både nødvendig, trygt og naturlig. Det blir viktig at Tesla etablerere vanlige forhandlere med kompetanse som kan utføre denne servicen.
OK, men da sier du indirekte at de spesielle elbil-komponentene (I motsetning til komponentene  felles for begge biltypene)
er  minimumsbegrensningen og at kjøperne er prøvekaniner som betaler prøvetakinga av egen lomme..


Sitat
Elbiler er et klart enklere produkt, dette er ikke bare en teori. ;D
OK, men teorien slår unektelig ikke til i praksis med kortere service-intervaller.

Er det forøvrig noen som vet intervallene for Leaf, iMiew & CO?



Sitat
Elbileiere er dessuten også veldig ofte fornøyde bileiere. :D :D
JA, men ligger i sakens natur at her er forhåndsfrelste tilhengere rikelig representert.
For mange utenforstående vil derimot 4K vannservice minne om 1950 med
oljeskift + smøring hver 1500km for privatbiler og en gang i uka for drosjer!

Baltor

#41
Sitat fra: AntiRegreim på fredag 08. oktober 2010, klokken 12:28
Sitat
Elbileiere er dessuten også veldig ofte fornøyde bileiere. :D :D
JA, men ligger i sakens natur at her er forhåndsfrelste tilhengere rikelig representert.
De som ikke er forhåndsfrelste blir det raskt, så det er ikke for seint for deg heller ;D
Vi som kjører elbil til daglig er ikke "forhåndsfrelste" eller "inhabile"  "som bør ligge lavt", vi er heller ikke "prøvekaniner", men vi er de som sitter på den reelle erfaringen.
Få ut fingern AntiRegreim ;D

Av alle bilkjøp jeg har gjort er elbillkøpene de jeg har vært mest fornøyd med, og disse bilene er de som har gitt flest gleder og færrest ergrelser.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 08. oktober 2010, klokken 12:28
Sitat fra: Baltor på fredag 08. oktober 2010, klokken 11:58
Når man kjøper et dyrt produkt basert på ny teknologi er vel tett oppfølging både nødvendig, trygt og naturlig. Det blir viktig at Tesla etablerere vanlige forhandlere med kompetanse som kan utføre denne servicen.
OK, men da sier du indirekte at de spesielle elbil-komponentene (I motsetning til komponentene  felles for begge biltypene)
er  minimumsbegrensningen og at kjøperne er prøvekaniner som betaler prøvetakinga av egen lomme..
Selvfølgelig sier jeg ikke det, det er din ide at serviceintervaller er det samme som servicekostnader. For å holde kostnadene nede er det viktig at det finnes forhandlere/verksteder i nærheten.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på fredag 08. oktober 2010, klokken 13:02
det er din ide at serviceintervaller er det samme som servicekostnader.
Ikke nødvendigvis. Men det er stort sett de samme tingene som kontrolleres/skiftes ut på bilmerker
som praktiserer intervall på 20 som på de som opererer med 30 K. eller med "flytende".

Mitt poeng er at det er i strid med elbilen som et enklere teknisk produkt å ha service-intervaller kortere
enn det komponentene den har felles med fossilbilen, krever.

Og som produkt av den nyeste teknologiske utviklingen burde dessuten computer-beregnet flytende service være en selvfølge.


Sitat
For å holde kostnadene nede er det viktig at det finnes forhandlere/verksteder i nærheten.
JA, og at disse er til å stole på. De kommer dessverre i alle kvalitetsklasser!
Og du kan ikke engang stole på de tallrike testene "med skjult mikrofon" bilorganisasjoner, biltidskrifter mv foretar.
For de fins unntak begge veier:
- Et konkret verksted kan være prima selv om bilmerket og forhandlerkjeden er bånn i bøtta
- og omvendt bånn i bøtta  til tross for bilmerket og forhandlerkjeden er prima.

En generell beklagelig tendens er at
- de mekaniske kunnskapene ser ut til å forringes minst proporsjonalt med den elektroniske utviklingen.
- reparasjonskostnadene øker minst tifold med overgangen fra reservedeler lik enkeltdeler til store komponenter.

AntiRegreim

#44
Elbiler trives som fisken i vannet i langsom/stop-and-go bytrafikk og har der vesentlig lengre rekkevidde enn på motorveien.
En fossilbil er den rake motsetningen. Langsom/stop-and-go bytrafikk er ren gift for forbrenningsmotoren og forbruket går til himmels.

Dette betyr at pendlerbiler av typen Think, iMiew o.l. er en utmerket ide.
Men er Tesla S og enda mindre Tesla R en god ide?

I følge beregninger Tesla har utført, SE http://www.teslamotors.com/blog/roadster-efficiency-and-range
har den rendyrkede sportsbilen R
(med aller gunstigste kjøring = nonstop i  opptil 10 timer med cruise-controllen på og alle tilleggsaggregater slått av)
en teoretisk rekkevidde på 650 km med en konstant fart på 30km/t
minkende til  200 km med 100km/t og videre til 120 km med 200km/t = kjøre i 2 timer med 100 og i en drøy halvtime med 200!

Ingen ekte autobahn-raser vil snegle seg avgårde i 200 km/t.

Du kan forøvrig også få en Porsche ombygd til elbil med teoretisk rekkevidde 300 km og toppfart 300 km/t.
Fysikkens lover er de samme for Porsche som for Tesla. Det er derfor lite sannsynlig du kan rase med denne toppfarten
stort lengre enn en halvtime før batteriepakka er tom.

Enda om du lot som om denne teoretiske rekkevidden var en virkelig oppnåelig rekkevidde, blir dette absurd:
- Du kan kjøre max 2 timer på en  norsk/svensk motorveg i 100
- Du kan kjøre en drøy halvtime på Autobahn i Tyskland i 200 (= En rein sinkefart der)

Både Porschen og R'en blir da får i ulveklær som passer utmerket til å cruise på Main Street'en med - full stopp!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA